مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

مقایسه خودروها و افت لکسوس

آخرین آمار منتشره از سوی موسسه جی دی پاور (JD Power) که از نتایج نظرسنجی از مالکان خودروهای مدلهای 2009 و 2010 یعنی خودروهایی که بین یک تا سه سال مورد استفاده قرار گرفته اند، استخراج شده، نشان می دهد که صدرنشینی بی چون و چرای لکسس (لکسوس) در کسب رضایت مشتریان پایان یافته و جگوار جای این شرکت ژاپنی را گرفته است.

Jaguar XF

در بین سازندگان، جگوار با دو پله صعود و با امتیاز 82.8 درصد توانست مقام اول رضایت مشتریان را از آن خود نماید. البته شاید دارندگان انگلیسی جگوار نسبت به آن تعصب بیشتری نشان داده باشند. اما در مجموع این افتخار برای تاتاموتور، مالک هندی جگوار بسیار خوشایند خواهد بود. جگوار نشان داده که هر ساله کیفیت تولیدات خود را بهبود می بخشد و از این روند به شدت مراقبت می کند. سرویس دهی کارامد و خدمات مفید از نظر خریداران جگوار مورد ستایش قرار گرفته اند.

The manufacturers

در نقطه مقابل بدترین سازنده خودرو، شورولت بود که کمترین امتیازات را بدست آورد. اما جالب اینجاست که امتیازات شورولت 71.3 درصد بود. یعنی بین بهترین و بدترین سازنده تنها 11.5 درصد اختلاف وجود دارد که نشان از رقابت بسیار سخت و فشرده شرکتها در کسب رضایت مشتریان دارد. مقامهای دوم تا پنج سازنده ها به ترتیب به لکسس، اشکودا، هوندا و مرسدس بنز تعلق گرفت.

Kia Sportage

اما در بررسی خودروها مقام اول را کیا با مدل اسپورتیج بدست آورد. جایگاهی که در میان خودروهای مشهور و سازندگان بزرگ به این خودروی جدید از سازنده ای نسبتا نوپا تعلق گرفت، می تواند پیامهای زیادی برای مدیران صنعت خودرو به همراه داشته باشد. امتیاز اسپورتیج 83.8 درصد بود و البته جگوار XF با 0.4 امتیاز اختلاف در جای دوم قرار گرفت. تویوتا پریوس، اشکودا Superb و مرسدس کلاس E در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.

Top Cars

همانطور که گفتیم، خودروهایی که بین ژانویه 2009 تا دسامبر 2010 ساخته شده اند در این نظرسنجی شرکت داده شدند. خود نظر سنجی نیز بین دسامبر 2011 تا ژانویه 2012 صورت گرفته است. در این نظرسنجی، چهار بخش مورد سوال قرار گرفته اند. کیفیت و قابلیت اطمینان، جذابیت خودرو، رضایت از خدمات و سرویس و هزینه های مالکیت. به هر کدام از بخشهای مورد سوال نسبت به کل امتیازات نظرسنجی، درصد خاصی اعطا شد. مثلا برای کیفیت 22 درصد از کل نمره و برای جذابیت 31 درصد و برای هزینه های مالکیت 25 درصد در نظر گرفته شد. برای هر مدل حداقل 50 پرسشنامه از مالکان آن دریافت شد تا بتوان یک نمره کلی و جمع بندی کاملی را برای آن مدل بدست آورد.
در این بررسی صاحبان این خودروها در انگلستان نظرات خود را به موسسه اعلام کردند. خودروها در ده کلاس و 118 مدل در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی توسط موسسه معتبر جی دی پاور می تواند برگ برنده برای خودروسازان و نشانه خوبی از میزان کیفیت و رضایت مشتریان آنها باشد. اما تعمیم دادن این نتایج به تمام بازارها نیز صحیح نیست و ممکن است در بازارهای متفاوت، میزان امتیازات بواسطه خدمات بهتر یا بدتر تغییر کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد