مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

کارت قرمز سفید قرمز

کارت "قرمز- سفید- قرمز"

ز تاریخ اول ژوئیه 2011 برابر با 10 تیرماه 1390 برای مهاجرانی که ازکشورهای غیر اتحادیه اروپا به منظور اشتغال به کار به اتریش مهاجرت می نمایند، کارت" قرمز- سفید – قرمز" صادر می شود. کشور اتریش با اجرای سیستم پذیرش مهاجر مبتنی بر ضوابط مشخص (سیستم امتیازی)، در سطح اروپا پیشتاز است.

بر اساس این سیستم و با اعمال معیارهای عینی (تخصص، تجربه کاری، آشنائی به زبان، سن و غیره) به روشنی مشخص می شود که مهاجرین بایستی واجد چه شرایطی باشند. یکی از مسائل مهم دیگر در این زمینه، نیازمندی به تخصص در بازار کار اتریش است. بر اساس این سیستم شفاف، علاقمندان ساکن در کشورهای ثالث، به صورت مستقیم خواهند دانست که آیا دارای شرایط لازم برای مهاجرت هستند و در صورت واجد شرایط بودن، مهاجرت تحت چه شرایطی می تواند انجام گیرد.

کارت" قرمز- سفید – قرمز" برای افراد زیر صادر می شود:

افراد دارای تخصص های ویژه در سطح عالی

مهاجران تحصیلکرده با تخصص های ویژه در سطح عالی که برای اقتصاد داخلی دارای توانائی بالقوه بسیار مهمی باشند، می توانند حتی بدون داشتن پیشنهاد کار، برای مدت شش ماه به اتریش سفر نمایند. برای متقاضیانی که در موارد "تحصیلات، تخصص و توانائی ویژه"، "تجربه کاری"، "آشنائی به زبان"، "سن" و/ یا "تحصیلات در اتریش" از کلِ 100 امتیاز، حداقل 70 امتیاز کسب نمایند، ویزای کاریابی صادر خواهد شد. چنانچه این افراد در طول مدت اقامت شش ماهه در اتریش، موفق به یافتن شغل مناسبی شوند، کارت " قرمز- سفید – قرمز" برایشان صادر خواهد شد.

متخصصین در مشاغلی که کمبود متخصص وجود دارد

برای متخصصانی که پیشنهاد کار در یکی از مشاغلی دریافت نمایند که با کمبود متخصص روبرو است، در صورتی کارت" قرمز- سفید – قرمز" صادر خواهد شد که در موارد "تحصیلات و تخصص "، "تجربه کاری"، "آشنائی به زبان" و/ یا "سن"، حداقل 50 امتیاز از کلِ 75 امتیاز را احراز نمایند و همچنین برای شغل مورد نظر، دستمزدی به میزان حداقلِ دستمزد مندرج در قوانین، بخشنامه ها و یا قراردادهای اتحادیه ئی، به علاوه اضافه پرداخت هایِ مرسوم در شرکت مربوطه پرداخت شود.
فهرست مشاغلی که در مورد آن ها کمبود متخصص وجوددارد، هر سال برای سال بعد مشخص خواهد شد و اولین بخشنامه در تاریخ اول مه 2012 برابر با 12 اردیبهشت 1391 معتبر خواهد بود.

سایر موارد نیروی کار در مشاغل کلیدی

سایر نیروهای کار در مشاغل کلیدی تحت شرایط زیر کارت " قرمز- سفید – قرمز" دریافت خواهند نمود:

  • داشتن پیشنهاد کار
  • احراز حداقل 50 امتیاز از کل 75 امتیاز در بخش های "تحصیلات و تخصص"، "تجربه کاری"، "آشنائی به زبان" و "سن"
  • در صورتی که در بازار کار اتریش برای شغل مورد نظر، نیروی متخصص وجود نداشته باشد (بررسی بازار کار)
  • برای افراد زیر سی سال: دریافت حقوق ناخالص ماهانه برابر با 50 درصد حداکثر حقوق مورد استفاده در قانون بیمه های اجتماعی اتریش (ASVG) که در سال 2011 برابر با 2100 یورو بوده است، به علاوه سایر پرداخت های اضافی. برای افراد بالای سی سال دریافت حقوق ناخالص ماهانه برابر با 60 درصد حداکثر حقوق مورد استفاده در قانون بیمه های اجتماعی اتریش (ASVG)، که در سال 2011 برابر با 2520 یورو بوده است، به علاوه سایر پرداخت های اضافی.


فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مؤسسات عالی خارج از اتریش

شهروندان کشورهای ثالث که در اتریش تحصیل نموده­اند و حداقل دومین مرحله امتحانات فوق­لیسانس را با موفقیت گذرانده باشند، می­توانند پس از پایان تحصیلات، به منظور کاریابی به مدت شش ماه در اتریش بمانند. برای این گونه افراد در صورتی کارت " قرمز- سفید – قرمز" صادر خواهد شد، که پیشنهاد کار متناسب با تحصیلاتِ خود دریافت نمایند و برایشان حقوق ناخالص ماهانه­ای برابر با 45 درصد حداکثر حقوق مورد استفاده در قانون بیمه­های اجتماعی اتریش (ASVG) - که در سال 2011 برابر با 1890 یورو بوده­است- تعیین شده­باشد. در مورد فارغ­التحصیلان خارجی دانشگاه­های اتریش نیازی به انجام سیستم امتیازی نیست و بازار کار نیز بررسی نخواهد شد.

نیروی کار در مشاغل کلیدی در بازار کار آزاد

در صورتی که اشتغال این افراد به کار آزاد در اتریش با منافع اقتصادی کلی و به ویژه انتقال سرمایه به منظور سرمایه­گذاری و یا ایجاد و تضمین فرصت­های شغلی همراه باشد، می­توان برای این گونه افراد کارت" قرمز- سفید – قرمز" صادر نمود.

دسترسی بلافاصله اعضای خانواده دارندگان کارت" قرمز- سفید – قرمز" به بازار کار

اعضای خانواده دارندگان کارت" قرمز- سفید – قرمز" شامل مسئله سهمیه نمی­شوند و برای آنان کارت" قرمز- سفید – قرمز پلوس" صادر خواهد شد که به معنای دسترسی نامحدود به بازار کار است. اما این افراد بایستی پیش از ورود به اتریش، ثابت کنند که به زبان آلمانی در سطح مقدماتی و برای مسائل روزمره آشنائی دارند (سطح A1 در سیستم مرجع زبان اروپا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد