عبور ازخودبا خود فریبی

در زندگی یا خودمان خودمان راگول می زنیم یا اینکه توسط دیگران گول می خوریم.در مورد دوم یعنی اینکه به وسیله دسیسه دیگران گول می خوریم چیز عجیبی نیست .به هر حال ممکن است در طول زندگی بنا به دلایل مختلف  (غفلت و عدم آگا هی،ساده انگاری،زیاده طلبی و شیطنت دیگران ،ظاهر فریبی و....) توسط فرد دیگری گول بخوریم و در این صورت
از نظر مادی و معنوی ضرر کنیم.اگر چه در جامعه مدینه فاضله بروز چنین اتفاقی امری دور از ذهن است اما ما در جامعه ای زندگی میکنیم که این مسایل به صورت پدیده ای تکراری و طبیعی در آمده است.تاکید می کنم این موضوع  مشکل کلیه جوامع بشری از زمان خلقت تا کنون بوده است منتها در برخی زمان ها و برخی جوامع  این رفتارنا پسند ،نا جوانمردانه و مشمئز کننده شدت و ضعف داشته است و در این بحبوحه نمی توان آدم ها ی گول خورده بوسیله دیگران را همواره سرزنش کرد.اما آنچه که  بیش از پیش جای تامل و تدبیر دارد گول خوردن افراد توسط خودشان است. ممکن است ما بنا به دلایل زیاد که برخی از آنها در حین گول خوردن درحوزه  اختیار وقدرت ما نیست توسط دیگران گول بخوریم  اما وقتی خودمان خودمان را گول میزنیم این اتفاق و پدیده چه معنی و مفهومی دارد. چگونه می شود که بعضی مواقع خودمان خودمان را گول می زنیم و از معیار های انسانی خود (و  قواعد پذیرفته جامعه)عبور میکنیم.. به عبارتی چه می شودکه  وقتی درپذیر فتن مسئولیت یک امر نا رواو یا یک رفتار اشتباه، پای وجدان و انسانیت به میان می آیدهزار یک دلیل  برای خودمان می
آوریم که اشتباه نمی کنیم ودر
این مورد خاص حق با ماست اما وقتی به باطن  ووجدان بیدارمان ر جوع می کنیم می بینیم که  به نوعی دچار خود فریبی شده ایم.  فرض کنید فردی مبلغی وامی ازیک با نک کشور گرفته است  بعضا مشاهده می شود که این فرد در پرداخت اقساط وام با تاخیر زیاد چند قسط را می دهد اما یک دفعه و یا شاید از قبل تصمیم داشته است دیگر اقساط را نپر دازد.وقتی از ایشان سوال می شود چرا  دیگر قصد پرداختن اقساط را نداردممکن است این عبارات را بکار ببرد:

1-در چند جا حقم را خورده اند پس حق من است که این طوری حقم را بگیرم.

2-پول بانک است و بانک یک موسسه ثروتمندی است چند میلیون وام من که به جایی از بانک بر نمی خورد.

3-آدم های زیادی ازاین خوان گسترده بهره بر ده اند چرا من نبرم.

4-بانک یک .....

آیا اینها توجیه کردن وبه عبارتی گول زدن خود نیست و من وقتی به این مسایل فکر می کنم به خودم میگویم ،این انسان چقد ر ضعیف است اگر به سلاح عزت نفس،تقوا،عدالت،انصاف،و..مجهز نشود چه در غیر این صورت هم توسط افراد شیاد و زیاده خواه گول می خورد و هم اینکه خودش خودش را گول می زند.