مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

آیا پدیده“فرارمغزها” در اروپا جدی است

آیا پدیده“فرارمغزها” در اروپا جدی است؟

آیا بحران اقتصادی فراگیر، اروپا را در معرض پدیده “فرار مغزها” قرار داده است؟ سیاستهای ریاضتی چه تاثیری بر نظامهای آموزشی گذاشته اند؟ برای پاسخ به این سئوالات در برنامه این هفته “جهان آموزش“سفری می کنیم به چند کشور اروپایی.

رشد قابل توجه خروج جوانان تحصیلکرده از کشورهای بحران زده اروپایی، تاثیرسیاستهای ریاضتی بر مسئله آموزش و پرورش دولتی، شهریه های بالای مدارس و دانشگاههای غیرانتفاعی از جمله مواردی هستند که در برنامه این هفته “جهان آموزش” مورد بررسی قرار گرفته اند.

تقریبا نیمی (53درصد) از جوانان اسپانیایی بیکارند، از اینرو اکثرا رویاهای خود را به اجبار در خارج ازکشور جستجو می کنند. این درحالیست که نرخ بیکاری جوانان زیر 25 سال در آلمان تنها هفت درصد است و بسیاری از اسپانیایی ها را علیرغم مشکل زبان به این کشور می کشاند.

وقتی شرایط زندگی تنگ می شود مردم گزینه مهاجرت را انتخاب می کنند. در این میان دانشجویان هم از دانشگاههای خصوصی به دانشگاههای دولتی پناه می آورند، مسئله ای که با منطق جور درمی آید ولی در یونان فشار زیادی را بر نظام آموزشی تحمیل کرده است.

معلمان یونان سال تحصیلی جدید را در اعتراض به سیاستهای ریاضتی دولت با اعتصاب آغاز کردند. از سال 2010 تاکنون و با تشدید بحران اقتصادی بسیاری از بودجه های آموزشی دولت لغو شده اند. این در شرایطی است که بسیاری از والدین از پس شهریه مدارس غیر انتفاعی برنمی آیند.

نزدیک هزار مدرسه در یونان تعطیل یا ادغام شده اند. این مسئله تبعات دراماتیکی بویژه در شهرستانها دارد. یعنی خانواده ها یا باید بخاطر فرزندانشان به شهرها مهاجرت کنند یا اینکه دیگر بچه ها به مدرسه نروند. از سوی دیگر دبیران باتجربه هم زودتر از موعد بازنشسته می شوند تا جای خود را به معلمان جوانی بدهند که راهی جز قبول حقوق 800 یورو در ماه، برایشان باقی نمانده است.
در این شرایط نابسامان اقتصادی والدین، آموزگاران و دانش آموزان با خود می اندیشند در این افق تاریک چه باید کرد.

پرتغال هم با افزایش روز افزون پدیده مهاجرت روبروست. هزاران نفر از شهروندان این کشور به مقصد مستعمره های سابق جلای وطن می کنند تا شاید رویاهایشان در دوردست ها محقق شود. مقصد اکثر معلمان بیکار شده برزیل است، کشوری که کار در آن، دستمزدی بسیار بالاتر از پرتغال را برایشان به همراه دارد.

برخی افراد خوشبین در این شرایط باز هم معتقدند خورشید هیچوقت زیر ابر نمی ماند. شاید با مهاجرت بتوان پنجره های خوشبختی را گشود. شما چگونه فکر می کنید؟ بنظرتان اگر به خارج نقل مکان کنید وضع زندگیتان بهتر می شود؟ منتظر نظرات و پیشنهاداتتان از طریق شبکه های اجتماعی یورونیوز هستیم.

اطلاعات بیشتر , , , , ,

Copyright © 2012 euronews

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد