مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

قیمت خودروهاى وارداتى در نمایندگى ها؛ از ۴۰ تا ۶۴۰ میلیون تومان

قیمت خودروهاى وارداتى در نمایندگى ها؛ از ۴۰ تا ۶۴۰ میلیون تومان

در حالى گمرک ایران میانگین قیمت هر خودروى وارداتى در نیمه اول امسال را ۲۲‎/۱ هزار دلار اعلام کرده است که همین خودروها در نمایندگى هاى مجاز در ایران از ۴۰ تا ۶۴۰ میلیون تومان قیمت گذارى شده اند.
در حالى گمرک ایران میانگین قیمت هر خودروى وارداتى در نیمه اول امسال را ۲۲‎/۱ هزار دلار اعلام کرده است که همین خودروها در نمایندگى هاى مجاز در ایران از ۴۰ تا ۶۴۰ میلیون تومان قیمت گذارى شده اند.به گزارش مهر، این روزها و البته بیشتر از آن شب ها، خودروهایى در خیابان هاى تهران جولان مى دهند که برخى از آنها بیش از نیم میلیارد تومان هم ارزش داشته باشند؛ به خصوص اینکه هم اکنون ارز هم در بازار طلا شده است؛ همین امر شاید ارزش این خودروها را دو برابر کرده باشد.این در شرایطى است که مسئولان اعلام کرده اند که خودروهاى کم مصرف هم مى توانند به زودى از ارز مبادلاتى در اتاق مبادلات ارزى استفاده کنند در حالى که این نکته را نیز نباید از ذهن دور داشت که این خودروها عموما خودروهایى هستند که مدل هاى جدید در بازارهاى اروپایى را به خود اختصاص مى دهند و عموما به لحاظ مصرف نیز کم هستند،  اما در ایران مشتریان خاص خود را دارند.از شورلت و بنز و بى ام دبلیو گرفته تا شورلت کبالت و پورشه و آئودى که گاه قیمت آنها تا ۶۰۰ میلیون تومان هم مى رسد و به طور قطع، مشتریان خاص خود را دارد، این در حالى است که در ساعات روز و پرتردد در اتوبان هاى تهران، هیچ گاه نمى توان این خودروها را دید؛  مگر در ساعات میانى روز و ظهر که کمتر ترددى در اتوبان ها صورت مى گیرد.در عین حال شنیده ها حکایت از آن دارد که برخى از این خودروها از کانال هاى خاص و با ارز مرجع حتى وارد کشور شده اند. موضوعى که البته مسئولان هیچگاه زیر بار آن نمى روند و معتقدند که خودروهاى این چنینى را به عنوان کالاى لوکس،  هیچگاه زیر چتر حمایتى ارز مرجع قرار نخواهند داد.مسعود موحدى، قائم مقام وزیر صنعت،  معدن و تجارت با بیان اینکه به واردات خودروهاى لوکس،  به هیچ عنوان ارز دولتى یا ارز مبادلاتى تعلق نگرفته است،  تاکید کرد: هم اکنون به دو گروه اقلام غذایى و دارو ارز مرجع پرداخت مى  شود و گروه هاى سوم تا ششم نیز مى توانند ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادلات ارزى تامین کنند.قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در مرکز مبادلات ارزى، ارزمتقاضیان به صورت شفاف و بدون نوسان در اختیار آن ها قرار مى گیرد، گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در نقل و انتقالات ارزى کشور طى چند ماه مجبور شدیم اختصاص ارز به واردکنندگان را محدود کنیم که در این راستا نیز گروه هاى کالایى مختلف تعریف و مرکز مبادلات ارزى تشکیل شد.این در شرایطى است که طى ۶ماه نخست امسال، بیش از ۱۹ هزار دستگاه انواع خودروهاى لوکس وارد کشور شد که این رقم رشد ۱۷ درصدى را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان مى دهد. از سوى دیگر گزارش هاى منتشر شده نشان مى دهد که ۷۸ درصد از واردات خودرو کشور با ارز دولتى انجام شده است.البته نکته حائز اهمیت در این میان آن است که بالاخره واردات خودروهاى لوکس براى برخى ها در کشور محل کسب درآمدها و سودهاى آنچنانى است و به نظر مى رسد که حتى اگر ارز مرجع هم به آنها تعلق نگیرد، نوسانات نرخ ارز خود یک نوع جایزه وارداتى براى آنها محسوب مى شود.این در شرایطى است که کمتر از یک ماه است قیمت ارز از ۱۷۰۰ تومان به حدود ۲۸۵۰ تومان رسیده و این امر سود کلانى را نصیب واردکنندگانى کرده است که خودروهاى لوکس وارد مى کنند و البته براى مشتریان خاص.بنابراین حتى اگر فرض کنیم که آنها خودرو را با ارز غیر مرجع و بازار آزاد وارد کرده باشند، اما همین نوسانات نرخ ارز کار را براى آنها سودده کرده است؛  به خصوص اینکه از زمانى که یک خودرو وارد گمرک مى شود و ارزش آن اظهار مى شود تا زمانى که خودرو از گمرک ترخیص شود ،حداقل پروسه اى دو هفته اى دارد،  آن هم به فرض آنکه تمام مراحل قانونى اعم از مشخصات باک خودرو،  سازگارى با محیط زیست، استانداردهاى ۵ گانه و برخى دیگر از شرایطى که براى واردات خودرو الزامى است را طى کرده باشد.واردات خودرو از مبادى رسمى در شرایطى صورت مى گیرد که بنا به اعلام برخى مسئولان،  کم اظهارى در گمرک یکى از شگردهاى واردکنندگان براى به صرفه تر کردن واردات خودرو است، این در شرایطى است که همین امر مى تواند سود این واردکنندگان را بیشتر و بیشتر کند.البته گمرک نیز این موضوع را رد کرده و معتقد است که دقت در ترخیص کالاها به اندازه اى هست که اجازه کم اظهارى را ندهد،  موضوعى که البته برخى واردکنندگان و تجار آن را قبول ندارند.در این میان، آمارها نیز موید این است که کم اظهارى واردکنندگان خودرو به چشم مى خورد؛ چراکه از ۱۹ هزار و ۳۸۰ دستگاه خودروى سوارى واردشده به کشور در نیمه اول امسال، ۹ هزار و ۴۴۷ دستگاه به ارزش بیش از ۲۴۶ میلیون دلار از مبدا امارات متحده عربى، ۷ هزار و ۱۶۹ دستگاه به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از مبدا جمهورى کره، ۷۱۰ دستگاه به ارزش بیش از ۱۴ میلیون دلار از مبدا کویت و ۲ هزار و ۵۴ دستگاه به ارزش بیش از ۴۷ میلیون دلار از مبدا سایر کشورها بوده است.در همین حال، میانگین قیمت هر خودروى سوارى در ۶ماهه اول امسال بیش از ۲۲‎/۱ هزار دلار نزدیک به ۳‎/۹۱ برابر هر خودروى سوارى صادراتى بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۳‎/۴۶ درصدى مواجه شده است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اکثر خودروهاى سوارى که وارد ایران مى شوند، چون پورشه و بنز خودروهاى لوکس هستند و قیمت هاى بعضا چند صد میلیون تومانى دارند.برهمین اساس، وقتى میانگین قیمت هر خودروى سوارى وارداتى ۲۲‎/۱ هزار دلار مى شود، در واقع مى تواند دو اتفاق افتاده باشد؛ نخست اینکه اکثر این خودروها با ارز دولتى ۱۲۲۶ تومان وارد کشور شده چاند و دیگر اینکه احتمال کم اظهارى خودروى سوارى در گمرک وجود دارد.soul اتومات،  آلفارومئو تى سى تى اتوماتیک،  آلفارومئو جولیتا،  آلفا رومئو میتوتى سى تى،  آلفارومئو میتو، بنز c350،  بنز cl500،  بنز cls500، بنز s350 matic، بنز s350l، بنز s500l، بنز اس ۵۰۰ فرمتیک،  بنز کابیولت e350، بنز کوژه e350T ، بنز e350، پورشه ۹۱۱ کررا اس، پورشه اتومات cayenne turbo، پورشه پانامرا،  پورشه پانامرا ۴ اس، پورشه پانامرا ۴ اس،  پورشه پانامرا توربو،  پورشه کاین،  پورشه کاین اس، پیکانتو اتومات از جمله خودروهاى مورد تائید مجاز وارداتى کشور هستند.همچنین تویوتا آریون،  تویوتا پرویا اتوماتیک، تویوتا لکسوس، تویوتا لکسوس es350، تویوتا لکسوس gs460،  تویوتا لکسوس rx350، تویوتا لکسوس lx570 تویوتا کمرى ،۲۵۰۰ رنو، رنواسکالا اتومات، رنو فلوئنس اتومات، رنو کولیوس اتومات، رنو لاکونا اتومات، رنو لتیتود اتومات، سانتافه ۳۵۰۰ سى سى اتومات، بنز s350، سوبارو، کیا اپتیما، هوندا، هیوندا جنسیس bh، هیوندایى توسان آى ایکس ،۳۵ هیوندایى آى سى اتوماتیک، هیوندایى اچ وان تى کیو اتوماتیک، هیوندایى جنسیس کوپه، هیوندایى سوناتا yf، ون فیات، کیا اسپورتیج اس ال،  کیا سورنتو ایکس ام اتوماتیک، کیا ماهاوى اتومات، کیا کادنزا وى جى و کیا سراتو تى دى اتوماتیک نیز از جمله دیگر خودروهاى مجاز وارداتى به کشور هستند که عموما تائیدیه مراجع ذیربط را دریافت کرده اند.
هم اکنون قیمت هیوندایى i20 معادل ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، هیوندایى ix55 وراکروز ۱۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، هیوندایى سانتافه ۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، هیوندایى توسان ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان،   جنسیس کوپه ۱۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، جنسیس سدان ۱۱۸ میلیون تومان و آزرا ۹۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین درخودروهاى کیا نیز کیا اپتیما ۸۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان، کیا سورنتو ۸۵ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان، کیا اسپورتیج ۷۴ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان، موهاوى ۹۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، پیکانتو ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سراتو ۵۴ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان، کارنز ۴۶ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان، کادنزا ۸۸ میلیون و ۷۲ هزار تومان است.همچنین تویوتا یاریس ۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تویوتا کرولا ۵۶ میلیون تومان، تویوتا کمرى ۶۷ میلیون تومان، تویوتا پرادو،  تویوتا لندکروزر ۱۹۸ میلیون تومان، تویوتا آریون ۱۱۱ میلیون تومان، لکسوس ۱۳۸ میلیون تومان، است.در عین حال، bmw320i معادل ۱۲۰ میلیون تومان، bmw325i معادل ۱۶۰ میلیون تومان، bmwx6 معادل ۳۵۰ میلیون تومان، و bmwz24 معادل ۳۴۰ میلیون تومان است.مرسدس بنز c200 نیز ۱۸۰ میلیون تومان، مرسدس بنز cls350 هم ۳۶۰ میلیون تومان، مرسدس بنز cls500 معادل ۴۳۰ میلیون تومان، مرسدس بنز s500 معادل ۵۰۰ میلیون تومان، و مرسدس بنز glk4matic نیز ۱۴۰ میلیون تومان است.در عین حال، پورشه پانامرا شش سیلندر ۴۵۰ میلیون تومان، پورشه پانامرا توربو ۶۴۰ میلیون تومان، پورشه پانامرا ۴s نیز ۵۹۵ میلیون تومان است؛ این قیمتهایى است که نمایندگى ها ارایه مى دهند و ممکن است که در بازار غیررسمى با اختلاف قیمتى بعضا تا ۵۰ میلیون تومان هم به دست مشتریان برسد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد