مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

از نوازندگی پیانو در کافه‌های اتریش تا تاسیس فروشگاه بیلا

کارل ولاشک موسس فروشگاه‌های زنجیره ای اتریشی بیلا، با ثروت 4/4 میلیارد دلار در جایگاه صد و هشتاد و نهم ثروتمندان دنیا در سال 2010 قرار دارد. به گفته مجله ترند ولاشک یکی از 5 ثروتمند اتریش به شمار می‌رود. ولاشک در واقع ثروتمندترین فرد بومی‌اتریش به شمار می‌رود.
الهام جوادی- کارل ولاشک در 4 آگوست سال 1917 در وین در اتریش متولد شد. او به دبیرستان ژوزف‌استد رفت. او همچنین هفت ترم در رشته شیمی‌در دانشگاه فنی وین تحصیل کرد. ولاشک در سال 1938 به ارتش اتریش در جنگ جهانی دوم اعزام شد. وی همواره بزرگترین خوشبختی خود را جان سالم به در بردن از جنگ می‌داند.
کارل ولاشک بعد از جنگ جهانی دوم با نام مستعار چارلی واکر و به عنوان پیانیست و رهبر گروه موسیقی در رستوران‌ها و کافه‌ها مشغول به کار بود. او همیشه آرزو داشت رستوران یا کافه‌ای برای خود باز کند، اما به دلیل نداشتن منابع مالی کافی نتوانست این کار را انجام دهد.
ولاشک در سال 1953 یک عطر فروشی باز کرد که در آن عطر، ادکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی برند دار را با قیمت‌های تخفیف دار به فروش می‌رساند. در سال 1955 و به دنبال آزادسازی اقتصادی صنعت خرده فروشی، ولاشک به تدریج کسب و کار خود را با نام شرکت تجاری کالاهای مصرفی کارل ولاشک (WKW) رشد داد و تا سال 1960 توانست در حدود 45 شعبه برای شرکت تاسیس کند. ولاشک تصمیم گرفت این ایده کسب و کار خود را به کسب و کار تجارت مواد غذایی منتقل کند و با معرفی یک سیستم سلف‌سرویس و با انتخاب نام بیلا برای شعب شرکت خود این کار را در سال 1961 آغاز کرد. بیلا به معنای فروشگاه ارزان تر است.
کسب وکار بیلا در سال 1990 به خارج از مرزهای اتریش نیز گسترش یافت. در حال حاضر بیلا اتریش (بیش از 1000 شعبه) و کشورهایی چون‌ بلژیک، کرواسی،‌ جمهوری چک،‌ ایتالیا،‌ هلند، رومانی،‌ روسیه،‌ اسلواکی، بلغارستان و اوکراین فعالیت دارد. در سال 2007 تعداد کارکنان بیلا در حدود 16320 نفر اعلام شده بود. دفتر مرکزی این شرکت در وینر نودورف واقع شده است.
کارل ولاشک شرکت بیلا را در سال 1996 به قیمت 1/1 میلیارد دلار به شرکت آلمانی REWE فروخت. وی از آن زمان به عنوان یک سرمایه‌گذار در املاک و مستغلات مشغول به کار است. بنیادهای خصوصی با نام‌های آمیزولا، استرلا و ارمیون دارایی‌های او در زمینه املاک را مدیریت می‌کنند. ولاشک در حال حاضر مالک بیش از 100 ملک شامل هتل 5ستاره رادیسون در سالزبورگ، ساختمان تاریخی بازار سهام وین، چهارقصر در وین و چندین برج تجاری در اتریش است. او بزرگترین مالک زمین و املاک در اتریش به شمار می‌رود.
کارل ولاشک تاکنون چندین جایزه و مدال افتخار دریافت کرده که شامل مدال نقره بزرگ ستاره دار به خاطر خدمات شایان توجه به جمهوری اتریش در سال 2009، مدال افتخار طلایی پایتخت اتریش، وین، ‌در سال 2004، مدال طلایی بزرگ برای خدمات به جمهوری اتریش در سال 1994 و مدال طلایی برای خدمات به منطقه وین در سال 1989 می‌شود.
همچنین دو کتاب از داستان زندگی ولاشک به نام‌های «داستان موفقیت کارل ولاشک» و «از یک پیانیست تا مالک بیلا» به چاپ رسیده است.
کارل ولاشک چهار بار ازدواج کرد که سه بار به طلاق منجر شد. همسر آخر وی از دنیا رفته است. ولاشک‌ دو فرزند دارد و در حال حاضر ساکن شهر وین است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد