مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان

                  آشنایی با یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان
دانشجویان ۱۳۰ کشور جهان در وین مشغول تحصیل هستند




دانشگاه وین که در سال ۱۳۶۵میلادی تأسیس شد یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان است. در این دانشگاه در حال حاضر ۶۳ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند که سهم دانشجویان خارجی نیز در آن نسبت به بقیه دانشگاههای اروپا زیاد است در مجموع دانشجویانی از ۱۳۰ کشور جهان در رشته های مختلف در این دانشگاه تحصیل می کنند در این دانشگاه می توان در ۱۳۵ رشته مختلف و در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و مدارج بالاتر ادامه تحصیل داد در حال حاضر در کنار دانشگاه وین یازده دانشگاه دیگر نیز در اتریش وجود دارد.موقعیت جغرافیایی اتریش در مرکز اروپا و تبادل طولانی فرهنگی با کشورهای شرق اروپا، همچنین راههای ارتباطی زیاد در کنار امکان دسترسی به اتریش از طریق هوایی، جذابیت زیادی برای دانشجویان خارجی در این کشور ایجاد کرده است. این دانشجویان در طول مدت تحصیل خود در اتریش با استفاده از امکانات حمل و نقل همواره می توانند در طول تعطیلات دسترسی آسانی به موطن خود داشته باشند در سال ۲۰۰۲ بیش از ۲۲۰ هزار دانشجوی رسمی در دوازده دانشگاه اتریش به تحصیل مشغول بودند که از این میزان حدود ۳۰ هزار نفر را دانشجویان خارجی تشکیل می دادند. بدین ترتیب به طور متوسط بیش از ۱۲ درصد از دانشجویان دانشگاههای این کشور خارجی هستند. تعداد کادر علمی به بیش از ۱۶ هزار بالغ می شود که در نوع خود در رده های بالای مقایسه ای با دیگر کشورهای اروپایی است از سال ۱۹۷۵ میلادی و با اوج گیری تظاهرات دانشجویی در اروپا سیستم تحصیلات عالی در اتریش هم به اصلاح ساختارهای کهنه دست زد . سیستم تحصیلی امروز ماحصل همان زمان است دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاهی از آن تاریخ تاکنون با انتخاب شوراهایی در تمام تصمیم گیریهای دانشگاهی سهیم هستند. در دانشگاه وین دانشجویان می توانند به آسانی منابع مورد احتیاج خود را تهیه کنند و در همین رابطه کتابخانه ملی اتریش سهم بسزایی دارد. این کتابخانه که در مجاورت دانشگاه است در سال ۱۳۶۸ میلادی و تنها ۳ سال پس از تأسیس دانشگاه شروع به فعالیت کرد.آرشیو این کتابخانه بیش از ۶ میلیون مدرک را دربرمی گیرد که از این میزان ۲ میلیون و ششصد هزار کتاب است. در کنار این مرکز دو کتابخانه دیگر یعنی کتابخانه مرکزی و کتابخانه دانشگاه نیز در شهر وین خودنمایی می کنند.
در میان این کتابخانه ها، کتابخانه مرکزی فیزیک بیش از ۲۰ میلیون کتاب را در خود جای داده است و کتابخانه هنرهای زیبا نیز با بیش از دو میلیون کتاب منبع اطلاعاتی بسیار با ارزشی برای دانشجویان است. توجه به هنر و موسیقی که ریشه در سنتهای اتریش دارد شامل برنامه هایی برای دانشجویان
بخصوص دانشجویان خارجی است.هر دانشجو می تواند فقط با ارائه کارت دانشجویی از امکانات رفاهی شامل استفاده از حمل و نقل درون شهری که در شهر وین در حد عالی است، با تخفیف ویژه استفاده کند. سینما، تئاتر و کنسرتها نیز شامل تخفیف دانشجویی می شوند.دانشجوی خارجی در وین امکان استفاده از خوابگاه دانشجویی را نیز دارد. در دانشگاه وین دانشجویان داخلی و دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا از پرداخت شهریه معاف هستند ولی دیگر دانشجویان باید شهریه ای را پرداخت کنند که به جز شهریه پایه در بقیه موارد متفاوت است. این شهریه ها در حد شهریه های کشورهای دیگر است. ولی دانشجویان می توانند پس از طی چند ترم در صورتی که شایستگی لازم را داشته باشند از بورسیه های مختلف استفاده کنند و یا در زیر چتر پوششی دولت قرار گیرند که شامل کمک به دانشجویان از کشورهای فقیر و یا در حال توسعه است. امکان کار فقط در دوران تعطیلات برای دانشجویان فراهم است و با توجه به شرایط اقتصادی اروپا از این طریق گذران امور تحصیلی بدون منابع مالی دیگر تقریباً امکان پذیر نیست.در کنار دوازده دانشگاه در اتریش ۶ آکادمی هنر با بیش از ۴۹۰ رشته هنری نیز وجود دارد. دانشگاههای معتبر اتریش پس از دانشگاه وین عبارتند از:
دانشگاه گراتس که در سال ۱۵۸۵ میلادی تأسیس شد و همواره مورد توجه دانشجویانی از کشورهای خاورمیانه بوده است. این دانشگاه دارای شهرت خوبی در رشته های علوم فنی است. دانشگاه اینبورگ که در سال ۱۶۶۹ میلادی تأسیس شده است و در کنار دانشگاه سالزبورگ که در سال ۱۶۱۹ میلادی آغاز به کار کرد همچنان مورد توجه دانشجویان رشته های موسیقی است. دانشگاه فنی وین که تأسیس آن به سال ۱۸۱۵ میلادی برمی گردد، در کنار دانشگاه فنی گراتس که در سال ۱۸۱۱ تأسیس شد و دانشگاه معدن شناسی لئوبن که در سال ۱۸۴۰ میلادی تأسیس شده است از دانشگاههایی هستند که بسیار مورد توجه دانشجویان خارجی بخصوص از کشورهای در حال توسعه قرار گرفته اند. با امکانات حمل و نقل ریلی موجود در اتریش دانشجویان خارجی که از کشورهای آسیایی، آفریقایی و یا آمریکای لاتین پس از کسب پذیرش و تأیید مدارک خود برای تحصیل به اتریش می آیند .از فرودگاه شهر وین می توانند مستقیماً به شهرهای محل تحصیل خود عزیمت کنند. تقریباً تمام خطوط هوایی جهان به وین پرواز دارند و با همکاری خطوط هوایی اتریش می توان بلیت قطار را نیز هنگام رسیدن دریافت کرد. دانشگاه لینز نیز از دیگر دانشگاههایی است که مورد توجه دانشجویان خارجی است.
دانشکده های دامپروری و اصلاح نباتات وین، دانشگاه اقتصاد وین، آکادمی هنرهای تجسمی شهر وین، دانشگاه هنر و دانشگاههای موسیقی در شهر وین نیز مجموعه ای از امکانات تحصیلی در این کشور را به نمایش می گذارند ؛اطلاعات ممکن در مورد تحصیل در اتریش را می توان از طریق www.univie.ac.at و یا www.wien.info و www. aua.comدریافت کرد. ترم های دانشگاهی شامل یک ترم زمستانی و یک ترم تابستانی است. دانشمندان فارغ التحصیل از دانشگاههای اتریش ۱۵ جایزه نوبل را از سال ۱۹۰۵ تاکنون به دست آورده اند که از این تعداد ۵ نفر در پزشکی، سه نفر در فیزیک، چهار نفر در شیمی، یک نفر در اقتصاد و دو نفر نیز جایزه صلح نوبل را تصاحب کرده اند.در سالهای اخیر توجه به محیط زیست نیز به ایجاد کرسی هایی در دانشگاه انجامیده است. گروه های فیزیک در دانشگاه اتریش سهم بسزایی در تعیین جایزه فیزیک نوبل برای تحقیقات هسته ای ایفا کردند که در سال ۱۹۸۴ به مؤسسه تحقیقات هسته ای اروپایی تعلق گرفت مرکز جهانی شناخته شده ای نیز در زمینه تولید و کشف موتورهای کششی تحقیق می کند که در دانشگاه گراتس فعالیت دارد و تاکنون تحت سرپرستی پرفسور هانس لیست به اختراعهای متعددی در زمینه موتورهای درون سوخت دست یافته است.








نظرات 1 + ارسال نظر
نیلوفر جمعه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 13:50 http://emco37.mihanblog.com/

محمدرضا از ته دل،
*عیدت مبارک*
به منم سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد