مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

FIAP فدراسیون بین المللی هنر عکاسی

 

FIAP ، فدراسیون بین المللی هنر عکاسی، توسط دکتر Van de Wijer بلژیکی در سال 1946 پایه گذاری شد و از آن سال تا کنون واسطه ای بوده است برای برقراری ارتباط بین موسسات ملی عکاسی در کشورهای مختلف جهان. اولین کنگره ی این فدراسیون که جلسه ی رسمی تشکیل ان نیز بود در سال 1950 در شهر برن سوئیس با شرکت 10 نماینده از کشورهای مختلف تشکیل شد.

FIAP به عنوان عضو اجرایی با موسسات ملی عکاسی در سراسر جهان همکاری نزدیک دارد که تعداد انها به بیش از 85 موسسه در 5 قاره می رسد؛ فیاپ همچنین نماینده ی نزدیک به یک میلیون عکاس است. هرگونه جهت گیری سیاسی، ایدئولوژیک و نژادی در فعالیت های FIAP غیر قانونی است.

فیاپ در سطح جهانی فعالیت دارد. وظیفه ی اصلی ان اعتلای عکاسی است و در این راستا چند هدف را دنبال می کند که از ان جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
رشد و پرورش روح عکاسی در سرتاسر جهان، بالا بردن سطح فرهنگ شهروندان به منظور همکاری برای ارتقای عکاسی چه در زمینه ی هنری و چه فنی و همچنین تلاش در جهت تحکیم صلح در جهان.

یکی از برنامه های فیاپ برگزاری مسابقات دو سالانه است. این مسابقات که در کشورهای عضو برگزار می شود دارای ویژگی هایی است که ان را از دیگر مسابقات بین المللی تحت حمایت فیاپ متمایز می سازد. در این مسابقات که تعداد شرکت کنندگان ان اکنون به 40 کشور می رسد، عکس ها نه تنها جداگانه بلکه به شکل جمعی نیز بررسی می شوند. به این معنی که هر مجموعه از هر کشور باید از نظر محتوا، تکنیک و روش ارائه منسجم باشد. این هماهنگی ی سه گانه است که از طرف بازدیدکنندگان ارزشمند شمرده می شود و همچنین باعث می شود دوسالانه های فیاپ در حد دیگر فعالیت های هنری تاثیرگذار باشد. "جام جهانی عکاسی" نیز از دیگر مسابقاتی است که برگزارکننده ی آن فیاپ است.فیاپ با حفظ هدف ارتقا هنر عکاسی و همچنین به منظور پرداختن به بعضی مشکلات جهانی، مستقلا یا با همکاری دیگر موسسات مسابقات متعددی برگزار کرده است که از میان انها می توان عناوین زیر را برشمرد:
دنیایی برای همه(One world for all) ، کار و تفریح (Work and leisure)، کودکان امروز-امید فردا(Children of today, hope for the future). این فدراسیون سابقه ی همکاری با سازمان بهداشت جهانیWHO را نیز دارد.

هر ساله بیش از 100 نمایشگاه و مسابقه بین المللی با پشتیبانی فیاپ برپا می شود. این نمایشگاهها از اهمیت خاصی برخوردارند و طبق قوانین فیاپ فقط در صورتی می توانند تحت حمایت این فدراسیون باقی بمانند که "بیشتر کشورهای جهان" دعوت داشته باشند. مواردی چون تاریخ و مدت نمایشگاه، کیفیت اثار، ورودیه، کاتالوگ و .... از طرف فیاپ تعیین می شود. این فدراسیون نمایشگاههایی که فقط مقاصد تجاری دارند یا زمینه ی فعالیتشان محدود است را تحت حمایت قرار نمی دهد.فیاپ تنها موسسه ی بین المللی در زمینه ی عکاسی است که از طرف یونسکو UNESCO به رسمیت شناخته شده است و پروژه هایی نیز بنا به درخواست این سازمان انجام داده است.از دیگر دستاوردهای فیاپ حضور در نمایشگاه بزرگ فتوکینا است که نقش موثری در ایجاد ارتباط با دنیای عکاسی و همچنین ارتقا وجهه ی جهانی فیاپ داشته است.

69 کشور عضو فیاپ هستند؛ بلژیک، المان، اتریش، بلغارستان، دانمارک، یونان، ایتالیا، هلند، لیتوانی،رومانی، چک، ترکیه، هند، بنگلادش،هنگ کنگ، مالزی، سنگاپور، ژاپن، پاکستان، افریقای جنوبی، کامرون، موریتانی، شیلی، ارژانتین، کوبا، کانادا، استرالیا از جمله ی کشورهای عضو هستند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد