مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

آموزش و پرورش از کمبود بودجه رنج میبرد

کد خبر: 81073658 (3879401) | تاریخ خبر: 14/12/1392 | ساعت: 15:15|

    

آموزش و پرورش از کمبود بودجه رنج می برد

تهران - ایرنا - یک کارشناس آموزش با بیان اینکه برنامه ها و اقتصاد وزارت آموزش و پرورش به شکل دولتی پیش نخواهد رفت افزود: آموزش و پرورش از کمبود بودجه رنج می برد.

محمدرضا شریف کاظمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار آموزش ایرنا گفت: مشکل اصلی آموزش و پرورش، اقتصاد بیمار است که آموزش و پرورش سال هاست از آن رنج می برد.

وی با بیان اینکه تحقق بسیاری از برنامه با اختصاص بودجه و حل مشکلات اقتصادی محقق خواهد شد؛ اظهار کرد : اگر حمایت دولت نباشد بخش عمده ای از کارهای آموزشی روی زمین خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه یک تیم اقتصادی باید به همراه سایر دستگاه ها کمک حال آموزش و پرورش باشند اضافه کرد : اقتصاد این سازمان به شکل دولتی پیش نخواهد رفت


* پیش نرفتن اقتصاد آموزش به شکل دولتی

وی در پاسخ به این سوال که ورود بخش خصوصی به این حوزه از بار مشکلات می کاهد گفت : چه اصراری داریم که تجربه ای که دنیا در این زمینه انجام داده است را دوباره تجربه کنیم ، به نظر می توان خدمت را همچون دیگر خدمات از آموزش و پرورش خریداری کرد .

شریف کاظمی توضیح داد : امروز باید به سمت این روش برویم که خدمات آموزشی را برای ارائه تقسیم بندی کنیم تا طالبان آن را خریداری کنند.

مشاور صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد : تولید خدمات با کیفیت مردم را به سمت خرید خدمات سوق می دهد ، بسیاری از مردم حاضرند برای خدمات آموزشی ، فرهنگی و تربیتی مفید که درمدارس ارائه می شود هزینه کنند ، مدارس دولتی که از پس هزینه های جاری خود بر نمی آید چطور می تواند برنامه های تربیتی و آموزشی مفید ارائه کنند، اگر چه این مدارس با اعتبار دولت اداره می شوند اما مبلغ تخصیصی ،کفاف برنامه های عادی را نمی دهد چه برسد به فعالیت های فوق برنامه .



* تشکیل کمیته اقتصادی راه برون رفت از مشکلات

وی تشکیل کمیته اقتصادی را کمک حال آموزش و پرورش دانست و افزود : در این کمیته باید سرانه ها بازتعریف شوند و بحث تولید خدمت و فروش آن به مردم نیز مورد تاکید و بررسی قرار گیرد ، تحقق بسیاری از برنامه ها نیازمند اعتبار کافی است.

شریف کاظمی با یاد آوری اینکه دست وزیر آموزش و پرورش در اجرایی و عملیاتی کردن بسیاری از برنامه های پیش بینی شده همچون توزیع سرانه و مطالبات فرهنگیان بسته است گفت : دم دست ترین کار استیضاح وزیر است ، اما این موضوع کمکی به حل مشکلات اساسی آموزش و پرورش نخواهد کرد ، این سازمان از بی پولی رنج می برد.



* حل مشکلات یک شبه؛ رویای دور از ذهن

این کارشناس حوزه اقتصاد در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش با تعدیل نیرو می تواند بخشی از بودجه را صرف برنامه های خود کند؟ افزود : آنهایی که در طی سالهای گذشته بدون برنامه جذب آموزش و پرورش شدند برای زندگی خود برنامه دارند نمی توان به صرف کمبود اعتبار نیرو را از کار برکنار کرد، این مساله نیازمند مدیریت هوشمندانه است.

شریف کاظمی با بیان اینکه باب جذب نیرو در طی این سال ها بدون نظارت باز بوده گفت: اینکه بتوان یک شبه مشکلات آموزش و پرورش را با مسائلی همچون تعدیل نیرو حل کرد دور از ذهن است ، حل مشکلات نیازمند اعتبار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد