مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

صَندوق های سرمایه گذاری چیست؟

صَندوق های سرمایه گذاری چیست؟

قبل از اینکه به معرفی صندوق های سرمایه گذاری بپردازیم  لازم است دو روش اصلی برای سرمایه گذاری را معرفی کنیم :

1- سرمایه گذاری مستفیم

2- سرمایه گذاری غیر مستقیم

در سرمایه گذاری مستقیم، سرمایه گذار مستقیما پول خودش را در جایی سرمایه گذاری می کند، مثلا وقتی شما مستقیما به یک کارگزار بورس مراجعه و سهامی خریداری می کنید بصورت مستقیم و بدون واسطه سرمایه گذاری کرده اید. اما در سرمایه گذاری غیر مستقیم سرمایه گذار از طریق یک واسطه اقدام به سرمایه گذاری می کند، واسطه ای که از نظر سرمایه گذار توانایی و صلاحیت لازم برای سرمایه گذاری را دارد. فرض کنید برادر و یا دوست نزدیک شما دانش و تخصص بسیار زیادی در سرمایه گذاری در بورس دارد و طبیعتا مورد اعتماد شما هم استف اگر شما به جای اینکه شخصا اقدام به خرید سهام کنید پول خود را در اختیار آن قرار بدهید تا برای شما در بورس سرمایه گذاری کند در واقع شما یک سرمایه گذاری غیر مستقیم انجام داده اید. سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری هم یک سرمایه گذاری غیر مستقیم محسوب می شود، به این معنی که سرمایه گذار به جای اینکه خود اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار در بورس کند پول خود را در اختیار صندوق سرمایه گذاری قرار می دهد تا متخصصان صندوق اقدام به سرمایه گذاری کنند. برای این کار کافی است سرمایه گذار به یکی از صندوق های سرمایه گذاری مراجعه کند و سهام آن صندوق که اصطلاحا واحد سرمایه گذاری نام دارد خریداری کند، با خرید واحد سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار پول در اختیار صندوق سرمایه گذاری قرار می گیرد سپس مدیران و کارشناسان صندوق سرمایه گذاری که افراد متخصص و مورد اعتماد بورس هم هستند با این پول اقدام به سرمایه گذاری در بورس می کنند. افرادی که واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها را خریداری می کنند هم مثل سهامداران یک شرکت به نسبت سرمایه ی خودشان مالک دارایی های صندوق هستند، بنابراین هر اندازه صندوق سرمایه گذاری مناسب تری داشته باشند و بازدهی بیشتری بدست بیاورند ارزش واحد های سرمایه گذاری آنها نیز بیشتر می شود و سود بیشتری نصیب سرمایه گذاران می شود.

همچنین با توجه به این که اداره ی این صندوق ها توسط افراد متخصص صورت می گیرد بنابراین احتمالا موفقیت در سرمایه گذاری از طریق این صندوق ها در مقایسه با سرمایه گذاری مستقیم به ویژه برای افراد غیر حرفه ای بیشتر است و به همین علت است که مسئولان بورس اغلب به مردم توصیه می کنند که از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بورس بشوند.

در مجموع سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری این مزایا را دارد:

1- استفاده از خدمات کارشناسان : سرمایه گذاری موفق در بورس بدون تجربه و دانش لازم ممکن نیست تنها کسانی می توانند در این بازار موفق باشند که علاوه بر دانش و تجربه به طور مرتب مسائل بازار و اطلاعات مرتبط با معاملات را پیگیری کنند. کسانی که در صندوق ها سرمایه گذاری می کنند در حقیقت سرمایه خودشان را به افراد متخصص در بورس می سپارند و از این طریق ریسک سرمایه گذاری خودشان را کاهش می دهند.

2- تنوع بخشی به سرمایه گذاری و کاهش ریسک : کسانی که از طریق صندوق ها سرمایه گذاری می کنند، هر جند ظاهرا واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها را می خرند اما در حقیقت مالک سبدی متنوع از اوراق بهادار می شوند چون صندوق ها با وجوه حاصل از فروش واحدهای سرمایه گذاری خودشان مجموعه ای متنوع از اوراق بهادار مانند سهام و اوراق مشارکت را خریداری می کنند و به این ترتیب خریدار واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها هم در واقع دارای سبد متنوعی از اوراق بهادار است و ریسک کمتری متحمل می شود.

3- قابلبت نقد شوندگی بالا : افرادی که در صندوق ها سرمایه گذاری می کنند در صورتی که نیاز به تمام و یا بخشی از سرمایه خودشان می توانند به دفاتر صندوق ها و یا شعبه های آنها مراجعه کنند و فرم تقاضای واگذاری و یا اصطلاحا ابتال واحدهای سرمایه گذاری خودشان را تکمیل کنند. بعد از تکمیل و تحویل فرم حداکثر بعد از 7 روز کاری مبالغ مربوطه به حساب انها واریز می شود. این در حالی است که وقتی مستقیما سهام شرکتی را خریداری می کند در صورتی که نماد آن شرکت بنا به دلایلی که قبلا توضیح دادیم برای مدتی متوقف باشد، امکان فروش سهام تا بازگشایی مجدد نماد وجود ندارد.

4- صرفه جویی در مقیاس و کاهش هزینه معاملات: صندوق های سرمایه گذاری برای اینکه بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران خودشان بدست بیاورند به طور مستمر در حال تحقیق پیرامون شرایط بازار هستند و اغلب کارشناسانی را به این منظور اختصاص می دهند. این در حالی است که اگر یک سرمایه گذار بخواهد شخصا از خدمات مشاوران و متخصصان بورس استفاده کند باید هزینه ی قابل توجهی را پرداخت کند اگرچه حجم خرید و فروش اوراق بهادار در یک سهم بسیاز زیاد است اما هزینه ی انجام معاملات بین تمامی دارندگان واحدهای سرمایه گذاری آن صندوق تقسیم می شود و در نتیجه سهم هر یک از سرمایه گذاران از این هزینه ها کاهش پیدا می کند.

5- امکان انتخاب آسان : وجود تعداد زیاد و متنوعی از صندوق ها به سرمایه گذاران این فرصت را می دهد که صندوق مورد نظر خودشان را به راحتی انتخاب کنند.

در این مطلب با صندوق های سرمایه گذاری و مزایای سرمایه گذاری در این صندوق ها آشنا شدیم، لازم به ذکر است که در حال حاضر بیش از 100 صندوق سرمایه گذاری در بورس ایران فعالیت می کنند که می توانید فهرست و نشانی این صندوق ها را از طریق پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار www.seo.ir

و همچنین با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران www.tsetmc.com ، بخش صندوق ها، می توانید ارزش روز واحدهای سرمایه گذاری هر یک از صندوق های فعال در بورس را مشاهده کنید. در مطالب بعدی اطلاعاتی بیشتری در مورد صندوق های سرمایه گذاری در اختیار شما قرار می دهیم.

منبع : شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد