مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

سرمایه در قرن بیست ویکم

در باب اهمیت خوانش فارسی سرمایه در قرن بیست و یکم

رونمایی از کتاب «سرمایه در قرن بیست و یکم»

Print Friendly

زمان انتشار: 20:25 2015/04/30

توماس پیکتی موضوع نابرابری درآمد و سازوکارهای تقویت­ کنندۀ آن را در کتاب خواندنی، مناقشه­ برانگیز، مملو از مشاهدات تاریخی و داده­ های تجربی «سرمایه در قرن بیست و یکم مورد بررسی قرار داده است.

A

نابرابری درآمد که در اصل نابرابری در درآمد ناشی از سرمایه و کار است، از دهۀ ۱۹۷۰ به این سو در همۀ کشورهای جهان که داده­های اقتصادی برای آنها وجود دارد بدتر شده است. مشاهدات نشان می دهند که در اقتصاد ایران هم وضعیت نابرابری درآمد ظرف این مدت اگر بدتر نشده باشد، بدون شک بهتر نشده است و یک گروه درآمد خاص مرتباً در گذر این فاصلۀ زمانی با بقیه جامعه فاصلۀ خود را زیاد کرده است. این موضوع مهم امروز چنان اهمیتی یافته که عمدۀ مباحثات اقتصادی را معطوف خود کرده است.

توماس پیکتی موضوع نابرابری درآمد و سازوکارهای تقویت­ کنندۀ آن را در کتاب خواندنی، مناقشه­ برانگیز، مملو از مشاهدات تاریخی و داده­ های تجربی «سرمایه در قرن بیست و یکم مورد بررسی قرار داده است. ان کتاب به سرعت جایگاه مهمی در عرصۀ مباحثات اقتصادی باز کرد و همه­ جا سخن از آن بود و هنوز هم هست. پیکتی با بررسی این موضوع راه­ حلی هم برای رفع آن ارائه می­کند که آن را به صورت مختصر و مفید در یک پاراگراف بیان می­کند:

A«برای تنظیم سرمایه­ داری جهانی­شده موروثی قرن بیست­ویکم، صرفاً نباید به بازاندیشی الگوی مالی و اجتماعی [حاکم بر] قرن بیستم و انطباق آن با جهان قرن بیست ­ویکم بسنده کرد. بی­تردید، به­روزرسانی برنامه سوسیال-دموکراتیک و البته مالی-لیبرالی قرن گذشته [یعنی ایجاد] دولت اجتماعی و سیستم مالیات بر درآمد تصاعدی ضروری است؛ دو نهاد بنیادینی که در قرن بیستم ابداع شدند و در آینده نیز باید نقشی محوری را بازی کنند. اما اگر دموکراسی بر آن است که مهار سرمایه­داری جهانی­ شده­ی مالی قرن کنونی را به­دست گیرد، باید ابزارهای نوینی را ابداع نماید تا بتواند خود را با چالش­های عصر کنونی انطباق دهد. ابزار ایده­آل همانا ایجاد یک سیستم مالیات بر درآمد تصاعدی همراه با سطح بسیار بالایی از شفافیت مالی بین­ المللی است. چنین مالیاتی زمینه را برای رهایی از مار پیچ بی­ پایان نابرابری و همچنین کنترل پویایی­ های تمرکز جهانی سرمایه فراهم خواهد کرد.»

خوانش فارسی این کتاب می­تواند به روشن­ شدن موضوع نابرابری درآمد در ایران و اقتصاددانان و اقتصادخوانان، دانشگاهیان، متخصصان علوم اجتماعی و سیاست­گ ذاران و کارشناسان که دغدغۀ نابرابری درآمد را دارند، راهگشا باشد و به درک بهتر موضوع کمک کند. شاید بهتر بگوییم خواندن آن برای این گروه ضروری است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد