شاید تا الان نام «محسن پهلوان» را نشنیده باشید؛ اما قطعا کارهایی که او کرده، شما را به تحسین واداشته است! او که پیش از این درکار ساخت و ساز بوده، درسالهای گذشته با راهاندازی رستورانهای زنجیرهای «شاندیز» درایران، امارات و افغانستان سروصدای زیادی راه انداخته. آخرین رستوران او «پدیده شاندیز» نام دارد که در 6 ماه ابتدایی سال 88 با مانور تبلیغاتی روی همزمانی تولد امام رضا(ع) با روز 8/8/88، تیزرهای تلویزیونی گوناگونی را در صداوسیما روی آنتن فرستاد.
به گزارش ویوان نیوز, پهلوان در گفتوگویی، از ایدههایش حرف میزند و از اینکه چطور دست به هرکاری زده، اتفاقی ویژه در همان حوزه به حساب آمده است.
در کار ساخت و ساز بودم
بچه خیابان تهران، مشهد هستم. نسل در نسل، ما در کارهای ساختمانی بودیم. کاشیکاریهای حرم امام رضا (ع) و بقعه خواجهربیع، کار پدربزرگ من بوده. برای همین ما هم درکار ساخت و ساز افتادیم. مجتمع سازی و ویلا سازی و... ؛ اما با این حال در تمام مدتی که در کار ساخت و ساز بودم، هرچند روز یک مرتبه به رستوران شاندیز سر میزدم. چون بهترین جایی بود که میتوانستیم در مشهد غذا بخوریم. این رفتو آمدها باعث شد ما یک کار مشارکتی را آغاز کنیم؛ سال 1376 بود که با همکاری یکی از رستورانهای زنجیرهای شاندیز، رستوران شاندیز خیابان جردن تهران را برپا کردیم. یک سال طول کشید آن را بسازیم تا در سال 77 افتتاح شد. اگر هم یادتان باشد رستوران شاندیز جردن، اولین رستورانی بود که تبلیغات تلویزیونی داشت. درآن زمان به طور معمول، کسی برای رستوران، تبلیغات تلویزیونی نداشت باشد.
روزی که خیابان جردن قفل شد
روزی که میخواستیم رستوران شاندیز را در تهران افتتاح کنیم، ساعت 5/11 صبح، پلیس راهنمایی و رانندگی بلوار صبا را بست. آنقدر جمعیت آمده بود که تمام خیابان جردن قفل شده بود! تصور میکنم 8-7 هزار نفر، برای افتتاح رستوران آمده بودند. این در وضعیتی بود که ما در رستوران، فقط 180 صندلی داشتیم. من در عمرم، اینقدر فحش نخورده بودم؛ یکی از کرج آمده بود، تا در روز افتتاح رستوران غذا بخورد! اما ساعت 5/11 که رسید، ناهار تمام شده بود.
ما برای روز افتتاحیه 500 غذا آماده داشتیم.تصور نمیکردم اینقدر از رستوران استقبال کنند. تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که 500 نفر از آن جمعیت را ثبتنام کردیم تا به ترتیب به سالن بیایند و غذا بخورند.
از دیگران هم عذرخواهیکردیم. به خاطر همین تبلیغات بود که رستوران شاندیز تا حالا هیچ وعده غذایی نبوده که میز خالی داشته باشد. ما فقط 3 روز قبل و 2 روز پس از افتتاح رستوران، تبلیغات داشتیم و هنوز هم از آن سود میبریم.
بازی تبلیغات را یاد گرفتم
من بازی تبلیغات را از یک گروه قدرتمند بهنام «ارمغان بهزیستی» یاد گرفتم؛ اگر یادتان باشد این گروه برگههایی را با 200 تومان به مردم میفروختند تا در قرعهکشیجایزههای نقدی شرکت کنند. درواقع کاغذ میفروختند به مردم. یک تیم بازرگانی فرانسوی هم پشت ماجرا بود. شانسی که من آوردم، این بود که یکی از دوستان، من را با این تیم آشنا کرد. روزی که من با این تیم بازرگانی دیدار کردم، پیشنهاد کردند برای افتتاح رستوران شاندیز در جردن تبلیغ کنم. من هم قبول کردم. این اتفاق باعث شد، من بازی تبلیغات را آغاز کنم. آن زمان کل هزینهای که برای افتتاح رستوران شاندیز کردم، 22 میلیون تومان بود. اما 28 میلیون تومان برای تبلیغات خرج کردم. اولین کاری که با این تیم فرانسوی کردم، طراحی یک جدول تبلیغاتی بود. جدولی که در آن حتی شماره صفحه و روزی که تبلیغاتمان در روزنامهها چاپ میشد، آمده بود. در این جدول آمده بود که در فلان روز و فلان ساعت، چه اتفاق تبلیغاتی برای رستوران شاندیز میافتد. ما کاری کردیم که 3 روز مانده به افتتاح رستوران، هرکسی از خواب بیدار میشد، نام رستوران «شاندیز جردن» را میشنید. به این ترتیب که اگرکسی روزنامه را باز میکرد، تبلیغ رستوران بود. در رادیو، تبلیغ رستوران را میشنید. درتلویزیون، تبلیغ رستوران را میدید. حتی اگر درمعرض هیچ یک از این تبلیغات هم نبود، وقتی به سمت محل کارش میرفت، تراکتهای رستوران شاندیز را روی شیشه ماشینش میدید. یک جور بمباران تبلیغاتی بود. ما حتی یک بیلبورد هم در مشهد زدیم که رستوران شاندیز در تهران افتتاح میشود. اتفاقاتی افتاد که در بازی تبلیغات جا افتادم و آن را یاد گرفتم.
دوم بهمن هر سال، یک افتتاح
رستوران شاندیز جردن، روز دوم بهمن ماه 1377 افتتاح شد. دوم بهمن ماه، روز تولد من است و برای همین هم برای افتتاح رستوران، این روز را انتخاب کردم. یک سال بعد در روز دوم بهمن 1378، دردبی رستوران افتتاح کردم. همین روز درسال 1379 خانه شاندیز بزرگراه صدر را افتتاح کردم. با خودم عهد کردم هر سال روز دوم بهمن ماه، یک رستوران افتتاح کنم! بعد از اینها رستوران «گراندهتل» در شهرک سینمایی غزالی و آشپزخانه مشهدیها در چهارراه استانبول را افتتاح کردم. بعد هم رستوران شاندیز در افغانستان را راهاندازی کردم و پشت سر آن در روز دوم بهمن ماه سال بعد، رستوران «پدیده شاندیز» آغاز به کار کرد.
تجارت درافغانستان
پیش از اینکه رستوران پدیده شاندیز را افتتاح کنم، برای مدت زیادی در افغانستان بودم. هنوز سر و صدای جنگ در افغانستان نخوابیده بود که سرمایهای زیاد را با خودم برداشتم و رفتم افغانستان. آن دورانی که من به افغانستان رفتم، از ساعت 6 بعدازظهر در کابل حکومت نظامی بود و سروصدای درگیریهای پراکنده هم در حاشیه کابل شنیده میشد. برق و آب نبود. با سطل از چاه، آب میکشیدیم. هیچ امکاناتی نبود. درآن وضعیت، من با شهردار کابل مذاکراتی داشتم و توانستم 4هزار متر زمین بگیرم. اصلا برایشان قابل باور نبود که یک خارجی، بخواهد در افغانستان جنگزده سرمایهگذاری کند. به آنها وعده دادم یک رستوران شیک در افغانستان بسازم. آنها هم، این 4 هزار متر زمین را به من دادند. پس از اینکه رستوران را کلنگ زدم، فهمیدم درافغانستان، غیر از آجر و شن رودخانه، مصالح دیگری برای ساخت و ساز وجود ندارد. برای همین هم، چارهای نداشتم جز اینکه تمام مصالح را از مشهد بخرم و بار کامیون کنم و بیاورم کابل. رستورانی با هزار و 800 متر زیر بنا را با این کمبودها ساختم. 3 ماه و نیمه آن را افتتاح کردم. تمام کارهای ساختمانی آن رستوران هم، به زمستان خورده بود تا به روز دوم بهمن ماه برسد. پس از اینکه رستوران را افتتاح کردم، پاتوقی شد برای وزیران افغانستان. حتی حامد کرزای هم، برای یک وعده به رستوران ما آمد. از همه مهمتر چیزی که برای سفارت ایران هم غیرقابل پیشبینی بود، حضور زلمای خلیلزاد، سفیر وقت ایالات متحده آمریکا در رستوران ما بود.
خرید حق انحصاری بیلبورد از حامد کرزای
پس از افتتاح رستوران در افغانستان، من به فکر یک تجارت دیگر در افغانستان افتادم؛ برای همین هم، تمام حق انحصاری بیلبوردهای تبلیغاتی افغانستان را به مدت 20 سال از حامد کرزای گرفتم. براساس قراردادی که با کرزای بستم، برای 20 سال حق انحصاری بیلبوردها به من واگذار شد. دریک دیدار رسمی، حامد کرزای به همراه 7 تن از وزیرانش پای این قرارداد را امضا کردند. البته اصلا نمیدانستند فضای شهر را میفروشند. برای همین هم، یک هواپیما گرفتم و چندنفر از وزرا را با خود به ایران آوردم تا در دیدار با شهرداری تهران، متوجه شدند بیلبوردهای تبلیغاتی، یکی از روشهای درآمدزایی شهری است. قرارداد بدی هم نبستم؛ سودی که از تبلیغات نصیبمان میشد، یک سوم به دولت افغانستان میرسید، دو سوم به من. تا الان 450 بیلبورد تبلیغاتی در افغانستان نصب کردهایم. در این وضعیت، دیگر در افغانستان شروع کردم به ساختمان سازی. چند مجتمع را کلنگ زدم. البته دراین مدت، آستان قدس رضوی هم، در افغانستان سرمایهگذاری کرد و شریک ما شد. تا پیش از این، ما شرکت «ایران- افغان» بودیم. پس از آن شدیم، شرکت «ایران- افغان- رضوی.» 40 درصد من،30 درصد آستان قدس، 30 درصد هم دولت افغانستان. من در این مدت، تجارت در ایران را ضعیف کرده بودم. مدیریت کارهای ایران را به یکی از دوستان سپرده بودم. 2 هفته افغانستان بودم و یک هفته ایران.
داستان پدیده شاندیز
اما داستان «پدیده شاندیز». یک روز دریکی از باغهایم در شاندیز نشسته بودم. جمعی از دوستان بودیم و شهردار شاندیز هم بود. او من را دعوت کرد، فردای آن روز به دفتر شهردار بروم. روز بعد شهردار شاندیز به من گفت یکی از پارکهای شاندیز، تبدیل شده به پاتوق معتادان. از من خواهش کرد دراین پارک سرمایهگذاری کنم. من اصلا درآن موقعیت نمیخواستم در ایران تجارت کنم؛ اما همینطوری حرف زدیم و رسیدیم به جایی که 200 میلیون تومان در این پارک سرمایهگذاری کنیم و بهمدت 17 سال، از این فضا استفاده کنم، پس از 17سال هم، همه چیز را به شهردار شاندیز تحویل بدهم. شوخی شوخی کار را آغاز کردم و یک دفعه تبدیل شد به جدیترین پروژهای که در دست دارم. آلوده کار شدم. کاری که بنا بود با 200 میلیون تومان تمام شود، دیدم با 2 میلیارد تومان هم جمع نمیشود. به هرحال، این پروژه و کاری که بهعنوان سرگرمی آغاز شده بود، شد آبروی من. پروژه با 4 میلیارد تومان تمام شد. 8 هزار متر زیربنا اینجا ساختم. برای همین هم شهرداری شاندیز، 3 سال به زمان بهرهبرداری اضافه کرد و قراردادمان شد 20 سال. از آن سو هم 2 سال و نیم زمان برای ساخت و ساز گرفته بودم، ولی پروژه در6 ماه تمام شد. اینجا هم 2 سال دیگر جلو افتادم. رستوران که افتتاح شد برگشتم افغانستان تا به کارهای عقب افتاده بپردازم؛ تلفنی «پدیده شاندیز» را مدیریت میکردم؛ اما باز هم نشد و مجبور شدم دوباره به ایران برگردم.
نوروز رویایی شاندیز
زمانیکه برای مدیریت «پدیده شاندیز» به ایران برگشتم، 2 هفته به عید نوروز مانده بود. بازهم بمباران تبلیغاتی را آغاز کردم. جوری شد که در نوروز آن سال، درحد انفجار فروختیم. اینجا 3 هزار نفر ظرفیت داریم. یعنی اگر 3 هزار نفر همزمان بیایند پدیده شاندیز، برای نشستن همه جا داریم. درایران، رستورانی نداریم که با این ظرفیت رقابت کند. در دنیا هم فقط رستورانی در دمشق سوریه ساخته شده که ظرفیت آن 6 هزار نفر است. البته ما در پدیده شاندیز در یک وعده، 8 هزار غذا دادیم. درحالیکه در رستوران دمشق هر میز در هر وعده، یکبار استفاده میشود و بیش از 6 هزار غذا سرو نمیکنند. این رکورد درهیچ جای دنیا ثبت نشده. هرچند شاید درآشپزخانههای بیرونبر رکورد بهتری داشته باشند، ولی ما این 8 هزار غذا را داخل رستوران سرو کردیم.
پروژههای جدید من
جدیدترین پروژه من راهاندازی شعبه پدیده شاندیز در تهران است. فعلا به دنبال خرید زمین آن هستم و مذاکراتی را هم با ارتش داشتم تا زمینی را در اقدسیه تهران بخرم؛ اما یک پروژه بزرگ دیگر هم دارم. میخواهم کلنگ بزرگترین مجموعه تفریحی خاورمیانه را در شاندیز بزنم. در این پروژه تعهد میدهیم فاز اول آن را که 210 هزار متر زیربنا دارد، در عرض یک سال بسازم. قرارداد ساخت آن را با یک شرکت آلمانی- اسپانیایی بستهام.
در این پروژه، بزرگترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه را تاسیس خواهم کرد. یک مرکز خرید بزرگ، یک مجموعه رستوران و تالارهای پذیرایی هم درنظر دارم.
نقل از :زندگی ایده آل
آتش برای خیلیها پایان دهنده دوره مهمی از زندگی است؛ چه بسیار کسانی که خاکسترنشین آتشی شدهاند که هرگز مهار نشد؛ اما اگر شما فاطمه طریقت باشید همه چیز متفاوت خواهد بود.
به گزارش ویوان نیوز به نقل از تولید ایرانی، فاطمه طریقتمنفرد؛ مؤسس رستوران "هانی" در تهران از 27 سال پیش کار خود را آغاز کرد؛ اگرچه در آغاز کار با مخالفت جدی پدر خود روبهرو بود، اما پشتکار این زن با اراده باعث شد این رستوران در رده رستورانهای معروف تهران قرار گیرد.
برای خانم طریقت همه چیز از یک آتش سوزی شروع شد، دقیقا 32 سال پیش، کارخانه چمدان سازی حاج اکبر کبریتچی سوخت و اعتبار خاندان بر باد رفت، همین شد که خانم خانه به فکر شغل آبا و اجدادی افتاد و تصمیم گرفت به کمک همسرش بیاید.
وی با وجود تمام مخالفتها آستینها را بالا زد و سراغ سیخ کباب و دیگ برنج رفت. فاطمه طریقت منفرد، موفق شد رستورانی را راه بیندازد. رستورانی که دقیقا یک روز قبل از تولد آخرین فرزندش افتتاح شد و نام «هانی» پسر سوم خانواده را بر خود گرفت نامی که حالا برای خود برند بزرگی به شمار میرود.
رستورانداری شغل آبا و اجدادی خانواده پدری خانم فاطمه طریقت منفرد است؛ تقریبا تمام مردان خانواده او به این حرفه اشتغال داشتهاند؛ پدرش نیز رستوران طریقت را در سال 1317 راه اندازی کرد، اما افتتاح هانی به دست خانم طریقت در اسفند 1359 یک گام بزرگ بود.
خانواده طریقت، خانواده بزرگ و مذهبی بود که کار کردن زنان در آن عیب بزرگی به شمار میرفت و دختران حق نداشتند بیشتر از مقطع ابتدایی تحصیل کنند. آنها باید آماده می شدند تا همسری خوب و مادری مهربان باشند.
فاطمه نیز همینگونه و براساس سنت قدیمی خانواده بزرگ شد و برخلاف میل باطنی به اجبار پدر ازدواج کرد که این وصلت با وجود 5 فرزند (4پسر و یک دختر) در بیستمین سال به جدایی کشید و فاطمه به تنهایی بار رستوران داری را به دوش کشید.
احترام به قانون، داشتن نظم و انضباط در کار و عشق به ایران از خصوصیتهای مهم این زن برجسته است، رمز موفقیت وی در حیطه کاری، نکته سنجی و ریزهکاریهایی است که شخصا" و با نظارت کامل وی انجام میپذیرد.
هماکنون روزانه حدود 60 منوی غذا سرد و گرم در رستوران هانی سرو میشود که رضایت مشتریهای ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده است.
راز موفقیت مدیر رستوران هانی از زبان خودش
خیلیها میپرسند که راز این موفقیت چیست؟ باید بگویم رمز اصلیاش این است که من هیچ وقت از زیر کار در نرفتهام، حتی شاید خیلی وقتها پیش آمده که کارم را به خانواده ترجیح دادهام که درست هم نبوده؛ اما خب کاری که من انجام میدهم مسئولیت سنگینی دارد و حتی فکر میکنم کمتر از کار یک پزشک نیست، چون یک اشتباه ممکن است حوادثی را به وجود بیاورد که جبرانش خیلی سخت باشد... با این وجود تمام این سختیها و خستگیها وقتی که مردم میآیند و به خاطر کیفیت کار تشکر میکنند خستگی از تنم بیرون میرود. خانم طریقت به شدت عاشق کارش است میگوید میتوانست بیخیال همه چیز شود ولی وجدان کاری و تعهد مانع است.
شغل مردانه با کارگران مرد
میدانم که این تصور برای خیلیها وجود دارد که رستورانداری یک شغل مردانه است. به عنوان یکی از معدود زنان رستوراندار ایرانی، هر چند منش و شخصیت رفتاری افراد را مهمترین عامل در انتخابشان برای کار میدانم اما معتقدم کار کردن با آقایان راحتتر است. به خاطر همین بیشتر کارمندان رستورانم را مردها تشکیل میدهند. در آشپزخانههانی هر چند خودم سرآشپز و رئیس هستم اما تمام آشپزهای مشغول به کار که تحت تعلیم خودم بودهاند، مرد هستند.
کارگران در عین راضی بودن از مدیریت خانم طریقت؛ ایشان را به عنوان تنها و یگانه قدرت مسلط بر کار پذیرا هستند.
هیچ وقت اینطور فکر نکردم که رئیس رستوران هستم پس باید فقط بروم و بیایم و یک نظارت از راه دور داشته باشم. من روی کارم و غذایی که به دست مردم میرسد نظارت کامل دارم چون کارم را فوقالعاده دوست دارم، خودم از 15سالگی کار کردهام و از 27سالگی رسما وارد رستوران شدم.
کارآفرینان نباید فقط از دولت انتظار حمایت داشته باشند
من به عنوان یک کار آفرین به حمایت دولت نیاز دارم، البته برای گسترش کارآفرینی فقط و فقط نباید از دولت انتظار داشته باشیم.
اگر از مشکلات خود و همکارانم بخواهم بگویم این است که ما سه برابر حد نیاز کارگر داریم، چرا که به علت تورم زیاد و گرانی خانه و اجاره بها اکثر کارگران خانوادهشان در شهرستان به سر میبرند و آنها باید مرتب به خانوادهشان سرکشی کنند.
ما هم در غیبت آنها از نیروهای دیگر استفاده میکنیم و این باعث شده کارگر هر مجموعه به سه برابر افزایش و هزینه سرباری را برای واحد ایجاد کند. بیمه، حقوق و موارد دیگر.
جوابگویی وزارت دارایی بدون توجه به موارد بالا واحدها را ممیزی میکنند که تو اگر فروش نداری چرا آنقدر کارگر داری؟ ممیز هم حق دارد، ولی به نظر بنده باید اطلاعات در این مورد کسب شود تا ممیز هم بتواند عادلانه تصمیم بگیرد.
از مسئولان درخواست می کنم که تمهیدات و تسهیلات را برای ایجاد کار در مملکت فراهم کنند تا قشرهای زحمتکش و کارآفرین از دور بیرون نروند تا جامعه دچار کمبود نگردند.
میـهـمانـی دادن و میـهـمـانـی رفـتـن نـیـز بـه نوبه خود واجد آداب و اصول اساسی است که می بایست به دقت رعایت گـردند تـا اوقــات مــفـرح، بــی خطر و بیاد ماندنی هم برای میزبان و هم میهمانان فراهم آید.آیا می خواهید میزبانی شما در همه جهات تمام و کمال باشد؟ این مقاله به شما کمک می کند تا یک میهمانی بی نقص داشته باشید
1- اول ببینید چه تعداد مهمان دارید. اگر تعداد بچه ها زیاد باشد، می توانید یک میز مخصوص فقط برای بچه ها بچینید. اما اگر می خواهید که بچه ها هم سر همان میز اصلی بنشینند، اگر بچه های خیلی کوچک هم در جمع وجود داشته باشد، باید از صندلی های مخصوص کودکان استفاده کنید.
2- تعیین کنید که چه تعداد از مهمانان می نشینند. برای راحتی بیشتر پدر و مادرها بهتر است پیش فرزندانشان بنشینند. اگر مهمان مرد هم باشد، مطابق اصول باید سمت راست میزبان زن بنشیند و اگر مهمان زن در بین مهمانان باشد باید سمت راست میزبان مرد بنشیند. برای مهمانی های بزرگ باید ببینید چه کسانی بهتر با هم ارتباط دارند و آنها را پیش هم بنشانید. خیلی ها دوست دارند مردها و زن ها یکی درمیان بنشینند اما لازم نیست.
3- تصمیم بگیرید که می خواهید از رومیزی استفاده کنید یا خیر. اگر رومیزیتان سفید و جنس آن لیز باشد لازم است که زیر آن حتماً چیزی بیندازید که روی میز لیز نخورد. رومیزی باید تقریباً به اندازه ۳۰ سانتیمتر از میز آویزان باشد. اگر شامتان بوفه است، رومیزی باید تا زمین باشد.
4- وقتی رومیزی را تنظیم کردید می توانید میز را بچینید. با تا کردن دستمال ها شروع کنید و آنها را در وسط جای نشستن هر مهمان قرار دهید.
5- چنگال بزرگ را در سمت چپ دستمال و چنگال کوچک سالاد را در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار دهید.
6- یک بشقاب مخصوص سالاد در سمت چپ چاقوها بگذارید. بشقاب غذا وقتی مهمانان می نشسنند نباید روی میز باشد.
7- یک چاقو در سمت راست دستمال بگذارید طوریکه قسمت برش دهنده آن به سمت بشقاب باشد. اگر غذایتان استیک یا مرغ است می توانید از چاقوی استیک هم استفاده کنید.
8- اگر سوپ و سالاد هم دارید تعداد قاشق هایی که روی میز می گذارید باید دو عدد باشد. قاشق کوچک دسرخوری باید در سمت راست چاقو و قاشق سوپ خوری باید در سمت راست قاشق دسرخوری باشد. همچنین می توانید قاشق دسرخوری را درست موقع سرو دسر روی میز بگذارید.
9- بشقاب نان را با یک چاقوی کره خوری در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چنگالها بگذارید.
10- لیوان آب را در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چاقوها بگذارید. در سمت راست این لیوان می توانید گیلاس نوشیدنی را قرار دهید.
11- اگر قهوه یا چای هم سرو می کنید، یک فنجان در سمت راست همه این وسائل و یک قاشق چای خوری در سمت راست فنجان قرار دهید.
12- هیچوقت دو نفری را که همیشه کارشان به بحث های طولانی و بد می کشد را کنار هم ننشانید.
13- حداقل سه چهار ساعت قبل از برگزاری مهمانی میوه ها را با سلیقه تمام در ظرف یا سبد میوه بچینید.
14- برای زیباتر شدن ظرف میوه میتوانید از برگ و گل طبیعی برای تزیین استفاده نمایید.
15- میوه انار را میتوانید بصورت دانه شده سرو نمایید.
16- میز غذا را میتوانید پیش از ورود مهمانان آماده نمایید.
17- هر وسیله ای که با دست راست گرفته میشود مانند کارد،قاشق و لیوان طرف راست و هر چه با دست چپ گرفته میشود مانند چنگال طرف چپ بگذارید.
18- وسط میز را میتوانید با یک گلدان گل تزیین نمایید.
19- بر سر سفره غذا گلهایی را که دارای عطر تند هستند مانند گل مریم قرار ندهیدزیرا عطر تند گل با عطر غذاها قاطی شده و بوی نامناسبی ایجاد میکند.
20- سعی کنید ظرفهایی که در مهمانی استفاده میکنید از لحاظ جنس، رنگ و مدل با هم هماهنگی داشته باشد.
21- برای مهمانی شام میتوانید شمعدان را در دو طرف طولی میز قرار داده و در هنگام صرف شام از نور سالن کم کرده و شمعها را روشن نمایید.
22- برای چیدن میز نهار احتیاج به شمعدان نیست و به جای گلدان میتوانید یک ظرف میوه وسط میز بگذارید.
23- برای چیدن میز صبحانه از یک رومیزی زیبا استفاده نمایید و یک گلدان گل در وسط میز قرار دهید.برای هر فرد یک فنجان و نعلبکی چایخوری ،کارد کره خوری و قاشق مربا خوری و دستمال اختصاصی بگذارید.
24- اگر برای گرم کردن نان از تستر استفاده می کنید دستگاه را نزدیک میز صبحانه قرار دهید.
25- شما میتوانید با هر چه در منزل دارید غذا را از سادگی در آورده و جلوه خاصی به آن بدهید.مثلا روی دیس برنج را با زعفران ،کشمش،زرشک،خلال پسته و پرتقال تزیین نمایید.
26- روی کاسه ماست را با برگهای نعناع،زعفران و پودر گل سرخ تزیین نمایید.
27- برای سبد سبزی نیز میتوانید تربچه و پیازچه را برش زده و داخل آب سرد بگذارید تا کاملا باز شود و سپس برای تزیین روی سبزی از آن استفاده نمایید.
28- برای مهمانی نهار معمولا پیش از نهار هیچگونه پذیرایی انجام نمیشود و شاید فقط یک فنجان چای یا شربت،زیرا فاصله ورود مهمانان تا صرف نهار کوتاه است اشتهای آنان با پذیرایی قبل از نهار از بین میرود.بعد از نهار اول با شیرینی و چای و دسر و سپس با میوه و آجیل پذیرایی انجام میشود.
29- برای مهمانی شام در فصل تابستان با آب میوه خنک یا فالوده و بستنی پذیرایی را شروع نمایید و شیرینی و چای را برای بعد از شام بگذارید.در فصل زمستان با شیرکاکایو،قهوه و چای همراه با شیرینی پذیرایی را آغاز نمایید.
30- پس از صرف غذا مهمان را تنها نگذارید و سرگرم ظرف شستن و نظافت نشوید. حتی اگر مهمان خودمانی باشد،نظافت و ظرف شستن در حضور او کار نابجایی است زیرا اصل برگزاری مهمانی بر اساس دیدن و رفع دلتنگی است نه خوردن و جمع کردن و شستن.
31- بهتر است آقا و خانم میزبان در انتهای میز غذا خوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند.
32- زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزد باید در کنار یکدیگر بنشیند.
33- باید سعی شود که گروهای سنی در کنار یکدیگر بنشینند به طوری که بزرگت ترهای فامیل در راس میز و جوانتر ها در سمت دیگر.
34- غذا باید در جهت عقربه های ساعت و از چپ به راست سرو گردد و ظروف غذا باید از سمت راست مهمانها جمع آوری کرد.
چگونه میهمان خوبی باشیم
35- پیش از آن که میزبان شروع به صرف غذا نکرده نباید شروع به صرف غذا کرد.
36- اگر چیزی روی میز خواستید و دستتان نمی رسد خودتان سعی نکنید آن را بردارید بلکه از فردی که نزدیک است بخواهید آن را به شما بدهد.
37- هنگامی که غذا خوردنتان تمام شد هیچ گاه بشقابتان را به سمت جلو هل ندهید این عمل خلاف آداب و معاشرت است.
38- برای بریدن و خرد کردن غذا چنگال را به دست چپ و کارد را با دست راست گرفته و سپس با چنگال آن چیزی را که می خواهید ببرید محکم نگه دارید و با چاقو آن را ببرید سپس چنگال را به دست راست منتقل و میل کنید.
39- هیچ گاه پیش از چشیدن غذا به آن ادویه نزنید این عمل باعث بی احترامی به میزبان و آشپز است.
40- هیچ گاه سر میز غذا سیگار روشن نکنید.
41- هنگامی که از غذا خوردن فارغ شدید دستتان را روی زانو و یا میز (مچ دست روی لبه میز) قرار دهید. هیچگاه هنگام صرف غذا آرنج را روی میز قرار ندهید.
42- هیچ گاه سوپ را برای این که سرد شود فوت نکنید. بلکه صبر کنید تا خودش خنک شود.
43- غذاهایی که شما مجازید با دست بخورید عبارتند از : تکه نان , بلال , گوشت دنده, بال و استخوان مرغ , ساندویچ , میوه های کوچک, شیرینی , سیب زمینی سرخ کرده, چیپس و پیتزا.
44- هیچ گاه کارد و چنگال و قاشقی که استفاده می کنید مجددا روی میز قرار ندهید, بلکه آن را روی بشقاب بگذارید.
45- اگر قاشق یا کارد و چنگال شما به زمین افتاد آن را بردارید و به میزبان و یا پیشخدمت بدهید و تمیز آن را درخواست کنید.
46- پیش از نوشیدن مایعات لبهای خود را با دستمال پاک کنید تا جای لک چربی روی لیوان شما نمایان نشود.
47- هرگاه چیزی را سهوا روی لباس میهمان دیگری ریختید با خونسردی از وی عذر خواهی کنید و بگذارید خود فرد و یا پیشخدمت آن را تمیز کند. خودتان اقدام به تمیز کردن لباس فرد نکنید.
48- اگر حشره تار مو یا هر چیز دیگر را در غذای خود یافتید آن را اعلام نکنید بلکه مخفیانه آن را از غذایتان خارج کنید.
49- همیشه در انتهای صرف غذا از میزبان یا آشپز تشکر کنید و از غذا تعریف کنید.
50- هنگامی که صرف غذا یتان پایان یافت باید کارد و چنگال خود را به صورت اریب روی بشقاب قرار دهید و اگر هم خواستید که میز را برای مدت کوتاهی ترک کنید باید کارد و چنگال را به صورت ضربدری روی بشقاب قرار دهید تا دیگران متوجه شوند که شما باز خواهید گشت.
51- سر وقت باشید. سعی کنید هیچوقت بیشتر از نیم ساعت تاخیر نداشته باشید. حتی اگر نیم ساعت هم تاخیر داشتید حتما به میزبان زنگ بزنید و اعلام کنید که تاخیر خواهید داشت.
52- هیچوقت مهمان ناخوانده دعوت نکنید! هیچوقت بدون هماهنگی میزبان کسی را به همراه خود نیاورید. یک مهمانی شام معمولا با تدارکات به اندازه مهمانهای دعوت شده انجام میگیرد و آوردن مهمان ناخوانده بسیار دور از ادب است.
اگر میخواهید کسی را همراه خود بیاورید حتما با میزبان هماهنگ کنید و اجازه وی را کسب کنید. در ضمن اگر کسی را با اجازه میزبان همراه خود آوردید مطمئن شوید به بقیه معرفیش کنید و اینکه تنها در گوشه ای ننشیند.
53- قبل از شام معاشرت کنید. سعی کنید برای میزبان هدیه کوچکی ببرید که احتیاجی به استفاده بلافاصله از آن نباشد. مثلا دسته ی گل شاید به نظر خوب بیاید اما میزبان باید آنرا بلافاصله در گلدان قرار بدهد و ممکن است ترتیب گلهای موجود را به هم بزند. در عوض میتوانید یک قاب کوچک و یا مجسمه تزئینی کوچکی را به وی بدهید.
54- سعی کنید با همه در مهمانی صحبت کنید و تنها با یکی دو نفر به گفتگو نپردازید. صحبت کردن با همه در زمانهای مختلف باعث میشود که دیگران احساس کنند شما به آنها اهمیت میدهید و همچنین باعث میشود شما بیشتر در دل آنها جا پیدا کنید. در ضمن در همه موارد سعی نکنید همش خودتان صحبت کنید و اجازه بدهید دیگران نیز صحبت کنند. حتی میتوانید تعریفهای کوچکی از دیگران بکنید چون اینکار علاوه بر اینکه باعث ایجاد گفتگو میشود باعث میشود وی از صحبت با شما احساس خوبی پیدا کند. زیادی خجالتی بودن اصلا درست نیست پس سعی کنید بیشتر اجتماعی باشید تا خجالتی و گوشه گیر.
55- وقتی میزبان اعلام میکند به میز شام بفرمایید اصلا عجله نکنید و به آرامی قدم بردارید. اگر از قبل جایی برای شما در نظر گرفته شده است در آنجا بنشینید. دستمال سفره خود را باز کنید و بر روی پای خود قرار دهید. این دستمال باید بر روی پای شما قرار بگیرید در طول شام. اگر مجبور شدید وسط شام جایی بروید ابتدا از دیگران عذرخواهی کنید سپس دستمال را برداشته و تا کنید و بر روی صندلی قرار دهید. و بعد از اینکه برگشتید دوباره دستمال را برداشته و بر روی پای خود قرار دهید.
56- اگر قاشق و چنگالهای زیادی در اطراف بشقاب خود دیدید اصلا هول نشوید! ساده ترین راه این است که به ترتیب از قاشق چنگالهای دورتر از بشقاب خود شروع کنید و با هر ظرفی که سرو میشود به قاشق چنگالهای نزدیکتر به بشقاب خود بروید. اگر باز هم شک داشتید میتوانید بدون اینکه دیگران متوجه شوند ببینید دیگران چه کار میکنند و شما هم همان کار را بکنید.
57- بلافاصله شروع به خوردن نکنید اول صبر کنید تا همه غذای خود را بکشند و میزبان شروع به خوردن کند سپس شروع کنید. بعد از هر قسمت از غذا ظرف شما را کسی برمیدارد تا جا برای قسمت بعدی غذا باز شود. سعی کنید در این موقع به بشقاب خالی خود خیره نشوید تا کسی آنرا بردارد در عوض سعی کنید با اطرافیان خود دور میز گفتگو کنید. در میز شام هیچگاه راجع به سیاست و دین و … که ممکن است افراد موضعگیری شدیدی داشته باشند صحبن نکنید. زیرا ممکن است باعث جدال شود.
58- بعد از اتمام شام میزبان شما ممکن است از شما بخواهد به اتاق دیگری بروید برای ادامه مهمانی و نوشیدن چای یا قهوه. اینکار را بکنید و سعی کنید در همه برنامه هایی که میزبان در نظر گرفته است شرکت کنید.
59- بعد از اینکه زمان رفتن شما رسید میزبان احتمالا شما را تا دم در همراهی میکند و با شما به گفتگوی مختصری میپردازد. سعی کنید مدت طولانی با وی صحبت نکنید زیرا با اینکار دیگر مهمانها رو منتظر میگذارید.
60- یادتان نرود روز بعد به میزبان زنگ زده و یا کارت پستالی ارسال کنید و از وی بابت زحتماتی که کشیده است تشکر کنید و بگویید شب عصر خیلی خوبی را داشته اید.
بر اساس برآورد بنیاد تحقیقاتی اندیشه عرب، میانگین مطالعه در جهان عرب کمتر از شش دقیقه در سال است! رقمی تکان دهنده که بسیاری را به واکنش واداشته است؛ چندین نهاد و موسسه در کشورهای گوناگون از جمله در اردن، با استفاده از برنامههای ویژه آموزشی در جهت تشویق جوانان به مطالعه بیشتر تلاش میکنند.
مسئله بنیادی روش آموزش و زمان آغاز آن است. در این برنامه از مجموعه “جهان دانش” به لهستان، فرانسه و اردن رفته ایم تا با فعالان، مسئولان و کارشناسان درباره این موضوع گفتگو کنیم.
لهستان، برایم کتاب بخوان
ایرِنا کوژمینسکا موسس بیناد ‘الفبای قرن بیست و یکم’(ABCXXI) است که از سال ۲۰۰۱ برنامه «لهستانیها برای کودکانتان کتاب بخوانید» را به راه انداخت. او سراسر کشور را در نوردید و نزدیک به ۷ هزار داوطلب به خدمت گرفت تا این پیام ساده را به خانوادههای لهستانی منتقل کند: «هر روز و به طور مرتب و به مدت ۲۰ دقیقه برای کودکانتان کتاب بخوانید.»
او بر این باور است که یکی از راههای موثر کاهش تعداد کم سوادان، آموزش مطالعه از سنین کودکی است. کم سوادان، یعنی آنانی که از سواد کافی برای حل مسایل روزمره خود برخوردار نیستند، یک پنجم جمعیت بزرگسالان را در سراسر اروپا تشکیل میدهند.
ایرِنا کوژمینسکا برای جلوگیری از گسترش این معضل که اکثرا گریبانگیر طبقات پایین دست و فقیر جامعه است با حضور در زندانها و بیمارستانهای لهستان مردم را به مطالعه و خواندن کتاب برای کودکانشان تشویق میکند.
فرانسه، آوا واژگان یا معنی آنها؟
اگر بپذیریم که خواندن برای کودکان در سنین پایین مفید است، در این صورت به این پرسش خواهیم رسید: راه وروش درست این کار چیست؟ آیا باید صدا و آوای واژگان را آموزش داد و یا ابتدا حروف را تعریف کرد و بعد به واژگان رسید؟ بحث و جدلی که سالها است بر سر دو روش آموزش خواندن یعنی روش تحلیلی یا سیلابی و روش آموزش کلی که بر واژه آموزی استوار است ادامه دارد. برای پاسخ به این پرسش با اَلَن بنتولیلا زبانشناس و استاد دانشگاه درکارت در پاریس به گفتگو نشستهایم.
اردن، «ما عاشق مطالعه هستیم»
رعنا دجانی، شش سال پیش، موسسه «ما عاشق مطالعه هستیم» را شکل داد و تحولی بینادی در کشورش به وجود آورد. در کشوری که یک سوم کودکانش امکان مطالعه یک کتاب را نیز ندارند، او هر هفته کتابخانه کوچک خود را به مسجدی در شهر میبرد و ساعاتی را با کودکان به کتاب خواندن میگذراند.
خانم دجانی موفق شده است با تشکیل بیش از ۱۰۰ کتابخانه کوچک در شهرهای مختلف و آموزش ۵۳۴ خانم، عشق به ادبیات و مطالعه را در میان زنان اردنی و کودکانشان برانگیزد.
اطلاعات بیشتر آموزش, اردن, ادبیات, لهستان
Copyright © 2012 euronews
آیا پدیده“فرارمغزها” در اروپا جدی است؟
آیا بحران اقتصادی فراگیر، اروپا را در معرض پدیده “فرار مغزها” قرار داده است؟ سیاستهای ریاضتی چه تاثیری بر نظامهای آموزشی گذاشته اند؟ برای پاسخ به این سئوالات در برنامه این هفته “جهان آموزش“سفری می کنیم به چند کشور اروپایی.
رشد قابل توجه خروج جوانان تحصیلکرده از کشورهای بحران زده اروپایی، تاثیرسیاستهای ریاضتی بر مسئله آموزش و پرورش دولتی، شهریه های بالای مدارس و دانشگاههای غیرانتفاعی از جمله مواردی هستند که در برنامه این هفته “جهان آموزش” مورد بررسی قرار گرفته اند.
تقریبا نیمی (53درصد) از جوانان اسپانیایی بیکارند، از اینرو اکثرا رویاهای خود را به اجبار در خارج ازکشور جستجو می کنند. این درحالیست که نرخ بیکاری جوانان زیر 25 سال در آلمان تنها هفت درصد است و بسیاری از اسپانیایی ها را علیرغم مشکل زبان به این کشور می کشاند.
وقتی شرایط زندگی تنگ می شود مردم گزینه مهاجرت را انتخاب می کنند. در این میان دانشجویان هم از دانشگاههای خصوصی به دانشگاههای دولتی پناه می آورند، مسئله ای که با منطق جور درمی آید ولی در یونان فشار زیادی را بر نظام آموزشی تحمیل کرده است.
معلمان یونان سال تحصیلی جدید را در اعتراض به سیاستهای ریاضتی دولت با اعتصاب آغاز کردند. از سال 2010 تاکنون و با تشدید بحران اقتصادی بسیاری از بودجه های آموزشی دولت لغو شده اند. این در شرایطی است که بسیاری از والدین از پس شهریه مدارس غیر انتفاعی برنمی آیند.
نزدیک هزار مدرسه در یونان تعطیل یا ادغام شده اند. این مسئله تبعات دراماتیکی بویژه در شهرستانها دارد. یعنی خانواده ها یا باید بخاطر فرزندانشان به شهرها مهاجرت کنند یا اینکه دیگر بچه ها به مدرسه نروند. از سوی دیگر دبیران باتجربه هم زودتر از موعد بازنشسته می شوند تا جای خود را به معلمان جوانی بدهند که راهی جز قبول حقوق 800 یورو در ماه، برایشان باقی نمانده است.
در این شرایط نابسامان اقتصادی والدین، آموزگاران و دانش آموزان با خود می اندیشند در این افق تاریک چه باید کرد.
پرتغال هم با افزایش روز افزون پدیده مهاجرت روبروست. هزاران نفر از شهروندان این کشور به مقصد مستعمره های سابق جلای وطن می کنند تا شاید رویاهایشان در دوردست ها محقق شود. مقصد اکثر معلمان بیکار شده برزیل است، کشوری که کار در آن، دستمزدی بسیار بالاتر از پرتغال را برایشان به همراه دارد.
برخی افراد خوشبین در این شرایط باز هم معتقدند خورشید هیچوقت زیر ابر نمی ماند. شاید با مهاجرت بتوان پنجره های خوشبختی را گشود. شما چگونه فکر می کنید؟ بنظرتان اگر به خارج نقل مکان کنید وضع زندگیتان بهتر می شود؟ منتظر نظرات و پیشنهاداتتان از طریق شبکه های اجتماعی یورونیوز هستیم.
اطلاعات بیشتر بحران اقتصادی, آموزش, یونان, پرتغال, اسپانیا, بیکاری
Copyright © 2012 euronews
دبیر ستاد اجرایی ماده 88 اموزش و پرورش : | ||||||
وزیر اموزش و پرورش از موضع خود عقب نشینی نکرده است | ||||||
اجرای طرح خصوصی سازی مدارس در اموزش و پرورش ادامه دارد و حاجی در این مورد برای ارامش افکار عمو می تدبیر کرده است . | ||||||
به گزارش خبر نگار اجتماعی خبر گزاری مهر ، دبیر ستاد اجرایی ماده 88 در آموزش و پرورش با بیان این مطلب افزود : اجرای ماده 88 بر اساس مصوبه مجلس ، شورای نگهبان و هیات دولت ، در اموزش وپرورش ادامه دارد و اقای حاجی از موضع خود عقب نشینی نکرده است . حاجی فرد سیاست مداری است و شاید در این زمینه تد بیر کرده و یا روزنامه ها در مورد این طرح غیر واقعی نو شته اند. شریف کاظمی در ادامه گفت : این طرح تا سال 85 به صورت ازمایشی اجرا می شود و در صورت عدم موفقیت ایین نامه شیوه اداره این مدارس اصلاح خواهد شد . باید فهم مشترک و یکپارچه ای بین اولیاء دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و مسوولان اموزش و پرورش در زمینه این طرح صورت گیرد ، تا بتوان در مورد اجرای این طرح نظر واحدی را ا رائه داد . وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: در تابستان سال جاری تنها مراکز در مانی و مهمانسراها به بخش غیر دولتی واگذار می شود و برای مدارس خرید خدمات مدیران انجام می شود . وی افزود : اموال دولتی ، مدارس ، و معلمان به کسی فروخته نمی شود بلکه تا سقف 95 درصد از هزینه این مدارس از سوی اموزش و پرورش تامین و 5 در صد باقیمانده نیز از سوی مدیران به منظور کیفیت بخشی برنامه های مدارس هزینه خواهد شد . الویت مدیریت این مدارس با معلمان بازنشسته اموزش و پرورش که امکان ارائه خدمات اموزشی و گارگاهی به مدارس را دارند، است .
شریف کاظمی در پاسخ به سوال میزان سود دهی این طرح به مدیرا ن بخش خصوصی گفت : مدیران بخش غیر دولتی خدمات اموزشی و کار گاهی ارائه میدهند و در ازای ان هزینه واعتبار از اموزش و پرورش در یافت می کنند ، اگردر این زمینه عرضه و تقاضا برابر باشد سود دهی مناسبی برای مدیران خواهد داشت . رواج اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش شیروانی یکی از معلمان استان اصفهان در مورد طرح خصوصی سازی مدارس گفت : اجرای این طرح خلاف ماده 30 قانون اساسی است ، و اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش رواج می یابد . در حال حاضر مدارس به شیوه های مختلفی اداره می شود و با اجرای این طرح نیز تعداد بسیار کمی از مدارس با نظارت مستقیم و امکانات دولتی اداره می شوند و اموزش و پرورش از زیر بار مسوولیت در مقابل این مدارس شانه خالی می کند. مقیمی یکی دیگر از معلمان در این مورد گفت ، با اجرای این طرح عده کمی از دانش اموزان امکان تحصیل دارند و در حق دانش اموزان محروم اجحاف می شود . حراج مدارس معارفی معلم بازنشسته اموزش و پرورش در مورد اداره این مدارس از سوی معلمان بازنشسته گفت: کدام معلم بازنشسته امکان مالی زیادی برای ارائه خدمات اموزشی و کار گاهی دارد ؟ با اجرای این طرح مدارس به مزایده و حراج گذاشته می شود و افراد سرمایه دار جامعه اداره امور این مدارس را به عهده می گیرند . .توکلی مدیر یکی از مدارس منطقه 13 تهران گفت: هر روز برنامه جدیدی در اداره مدارس و فعالیتهای اموزش و پرورش طراحی می شود که تعدد این برنامه باعث اختلال در نظام اموزشی کشور است . لزوم توجه مسوولان اموزش و پرورش به عملکرد بر نامه ریزی در اموزش و پرورش کشور در طول سالیان گذ شته با مشکلات متعد دی همراه بوده است و مسوولان این بخش بر نامه های بسیاری در اجرای شیوه های اموزشی و تربیتی دانش اموزان اتخاذ کرده اند که در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده است. طرح نظام جدید اموزش متوسطه ، تغییر ات بسیار زیاد کتابهای درسی ، طرح مدارس نمو نه دولتی ، نمونه مردمی ، غیر انتفاعی و اکنون مدارس خصوصی ،از جمله این بر نامه ها ست که در بسیاری از موارد با دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و اولیاء دانش اموزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است . به نظر می رسد قبل از اجرای سراسری طرح خصوصی سازی مدارس باید مسوولان اموزش و پرورش بررسی و کار کار شناسی بیشتری انجام دهند تا این طرح نیز مانند بر نامه های گذشته با مشکل و معضل اساسی مواجه نشود. | ||||||
| ||||||
| ||||||
دبیر ستاد اجرایی ماده 88 اموزش و پرورش : | ||||||
وزیر اموزش و پرورش از موضع خود عقب نشینی نکرده است | ||||||
اجرای طرح خصوصی سازی مدارس در اموزش و پرورش ادامه دارد و حاجی در این مورد برای ارامش افکار عمو می تدبیر کرده است . | ||||||
به گزارش خبر نگار اجتماعی خبر گزاری مهر ، دبیر ستاد اجرایی ماده 88 در آموزش و پرورش با بیان این مطلب افزود : اجرای ماده 88 بر اساس مصوبه مجلس ، شورای نگهبان و هیات دولت ، در اموزش وپرورش ادامه دارد و اقای حاجی از موضع خود عقب نشینی نکرده است . حاجی فرد سیاست مداری است و شاید در این زمینه تد بیر کرده و یا روزنامه ها در مورد این طرح غیر واقعی نو شته اند. شریف کاظمی در ادامه گفت : این طرح تا سال 85 به صورت ازمایشی اجرا می شود و در صورت عدم موفقیت ایین نامه شیوه اداره این مدارس اصلاح خواهد شد . باید فهم مشترک و یکپارچه ای بین اولیاء دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و مسوولان اموزش و پرورش در زمینه این طرح صورت گیرد ، تا بتوان در مورد اجرای این طرح نظر واحدی را ا رائه داد . وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: در تابستان سال جاری تنها مراکز در مانی و مهمانسراها به بخش غیر دولتی واگذار می شود و برای مدارس خرید خدمات مدیران انجام می شود . وی افزود : اموال دولتی ، مدارس ، و معلمان به کسی فروخته نمی شود بلکه تا سقف 95 درصد از هزینه این مدارس از سوی اموزش و پرورش تامین و 5 در صد باقیمانده نیز از سوی مدیران به منظور کیفیت بخشی برنامه های مدارس هزینه خواهد شد . الویت مدیریت این مدارس با معلمان بازنشسته اموزش و پرورش که امکان ارائه خدمات اموزشی و گارگاهی به مدارس را دارند، است .
شریف کاظمی در پاسخ به سوال میزان سود دهی این طرح به مدیرا ن بخش خصوصی گفت : مدیران بخش غیر دولتی خدمات اموزشی و کار گاهی ارائه میدهند و در ازای ان هزینه واعتبار از اموزش و پرورش در یافت می کنند ، اگردر این زمینه عرضه و تقاضا برابر باشد سود دهی مناسبی برای مدیران خواهد داشت . رواج اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش شیروانی یکی از معلمان استان اصفهان در مورد طرح خصوصی سازی مدارس گفت : اجرای این طرح خلاف ماده 30 قانون اساسی است ، و اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش رواج می یابد . در حال حاضر مدارس به شیوه های مختلفی اداره می شود و با اجرای این طرح نیز تعداد بسیار کمی از مدارس با نظارت مستقیم و امکانات دولتی اداره می شوند و اموزش و پرورش از زیر بار مسوولیت در مقابل این مدارس شانه خالی می کند. مقیمی یکی دیگر از معلمان در این مورد گفت ، با اجرای این طرح عده کمی از دانش اموزان امکان تحصیل دارند و در حق دانش اموزان محروم اجحاف می شود . حراج مدارس معارفی معلم بازنشسته اموزش و پرورش در مورد اداره این مدارس از سوی معلمان بازنشسته گفت: کدام معلم بازنشسته امکان مالی زیادی برای ارائه خدمات اموزشی و کار گاهی دارد ؟ با اجرای این طرح مدارس به مزایده و حراج گذاشته می شود و افراد سرمایه دار جامعه اداره امور این مدارس را به عهده می گیرند . .توکلی مدیر یکی از مدارس منطقه 13 تهران گفت: هر روز برنامه جدیدی در اداره مدارس و فعالیتهای اموزش و پرورش طراحی می شود که تعدد این برنامه باعث اختلال در نظام اموزشی کشور است . لزوم توجه مسوولان اموزش و پرورش به عملکرد بر نامه ریزی در اموزش و پرورش کشور در طول سالیان گذ شته با مشکلات متعد دی همراه بوده است و مسوولان این بخش بر نامه های بسیاری در اجرای شیوه های اموزشی و تربیتی دانش اموزان اتخاذ کرده اند که در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده است. طرح نظام جدید اموزش متوسطه ، تغییر ات بسیار زیاد کتابهای درسی ، طرح مدارس نمو نه دولتی ، نمونه مردمی ، غیر انتفاعی و اکنون مدارس خصوصی ،از جمله این بر نامه ها ست که در بسیاری از موارد با دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و اولیاء دانش اموزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است . به نظر می رسد قبل از اجرای سراسری طرح خصوصی سازی مدارس باید مسوولان اموزش و پرورش بررسی و کار کار شناسی بیشتری انجام دهند تا این طرح نیز مانند بر نامه های گذشته با مشکل و معضل اساسی مواجه نشود. | ||||||
| ||||||
| ||||||
دبیر ستاد اجرایی ماده 88 اموزش و پرورش : | ||||||
وزیر اموزش و پرورش از موضع خود عقب نشینی نکرده است | ||||||
اجرای طرح خصوصی سازی مدارس در اموزش و پرورش ادامه دارد و حاجی در این مورد برای ارامش افکار عمو می تدبیر کرده است . | ||||||
به گزارش خبر نگار اجتماعی خبر گزاری مهر ، دبیر ستاد اجرایی ماده 88 در آموزش و پرورش با بیان این مطلب افزود : اجرای ماده 88 بر اساس مصوبه مجلس ، شورای نگهبان و هیات دولت ، در اموزش وپرورش ادامه دارد و اقای حاجی از موضع خود عقب نشینی نکرده است . حاجی فرد سیاست مداری است و شاید در این زمینه تد بیر کرده و یا روزنامه ها در مورد این طرح غیر واقعی نو شته اند. شریف کاظمی در ادامه گفت : این طرح تا سال 85 به صورت ازمایشی اجرا می شود و در صورت عدم موفقیت ایین نامه شیوه اداره این مدارس اصلاح خواهد شد . باید فهم مشترک و یکپارچه ای بین اولیاء دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و مسوولان اموزش و پرورش در زمینه این طرح صورت گیرد ، تا بتوان در مورد اجرای این طرح نظر واحدی را ا رائه داد . وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: در تابستان سال جاری تنها مراکز در مانی و مهمانسراها به بخش غیر دولتی واگذار می شود و برای مدارس خرید خدمات مدیران انجام می شود . وی افزود : اموال دولتی ، مدارس ، و معلمان به کسی فروخته نمی شود بلکه تا سقف 95 درصد از هزینه این مدارس از سوی اموزش و پرورش تامین و 5 در صد باقیمانده نیز از سوی مدیران به منظور کیفیت بخشی برنامه های مدارس هزینه خواهد شد . الویت مدیریت این مدارس با معلمان بازنشسته اموزش و پرورش که امکان ارائه خدمات اموزشی و گارگاهی به مدارس را دارند، است .
شریف کاظمی در پاسخ به سوال میزان سود دهی این طرح به مدیرا ن بخش خصوصی گفت : مدیران بخش غیر دولتی خدمات اموزشی و کار گاهی ارائه میدهند و در ازای ان هزینه واعتبار از اموزش و پرورش در یافت می کنند ، اگردر این زمینه عرضه و تقاضا برابر باشد سود دهی مناسبی برای مدیران خواهد داشت . رواج اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش شیروانی یکی از معلمان استان اصفهان در مورد طرح خصوصی سازی مدارس گفت : اجرای این طرح خلاف ماده 30 قانون اساسی است ، و اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش رواج می یابد . در حال حاضر مدارس به شیوه های مختلفی اداره می شود و با اجرای این طرح نیز تعداد بسیار کمی از مدارس با نظارت مستقیم و امکانات دولتی اداره می شوند و اموزش و پرورش از زیر بار مسوولیت در مقابل این مدارس شانه خالی می کند. مقیمی یکی دیگر از معلمان در این مورد گفت ، با اجرای این طرح عده کمی از دانش اموزان امکان تحصیل دارند و در حق دانش اموزان محروم اجحاف می شود . حراج مدارس معارفی معلم بازنشسته اموزش و پرورش در مورد اداره این مدارس از سوی معلمان بازنشسته گفت: کدام معلم بازنشسته امکان مالی زیادی برای ارائه خدمات اموزشی و کار گاهی دارد ؟ با اجرای این طرح مدارس به مزایده و حراج گذاشته می شود و افراد سرمایه دار جامعه اداره امور این مدارس را به عهده می گیرند . .توکلی مدیر یکی از مدارس منطقه 13 تهران گفت: هر روز برنامه جدیدی در اداره مدارس و فعالیتهای اموزش و پرورش طراحی می شود که تعدد این برنامه باعث اختلال در نظام اموزشی کشور است . لزوم توجه مسوولان اموزش و پرورش به عملکرد بر نامه ریزی در اموزش و پرورش کشور در طول سالیان گذ شته با مشکلات متعد دی همراه بوده است و مسوولان این بخش بر نامه های بسیاری در اجرای شیوه های اموزشی و تربیتی دانش اموزان اتخاذ کرده اند که در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده است. طرح نظام جدید اموزش متوسطه ، تغییر ات بسیار زیاد کتابهای درسی ، طرح مدارس نمو نه دولتی ، نمونه مردمی ، غیر انتفاعی و اکنون مدارس خصوصی ،از جمله این بر نامه ها ست که در بسیاری از موارد با دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و اولیاء دانش اموزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است . به نظر می رسد قبل از اجرای سراسری طرح خصوصی سازی مدارس باید مسوولان اموزش و پرورش بررسی و کار کار شناسی بیشتری انجام دهند تا این طرح نیز مانند بر نامه های گذشته با مشکل و معضل اساسی مواجه نشود. | ||||||
| ||||||
| ||||||
دبیر ستاد اجرایی ماده 88 اموزش و پرورش : | ||||||
وزیر اموزش و پرورش از موضع خود عقب نشینی نکرده است | ||||||
اجرای طرح خصوصی سازی مدارس در اموزش و پرورش ادامه دارد و حاجی در این مورد برای ارامش افکار عمو می تدبیر کرده است . | ||||||
به گزارش خبر نگار اجتماعی خبر گزاری مهر ، دبیر ستاد اجرایی ماده 88 در آموزش و پرورش با بیان این مطلب افزود : اجرای ماده 88 بر اساس مصوبه مجلس ، شورای نگهبان و هیات دولت ، در اموزش وپرورش ادامه دارد و اقای حاجی از موضع خود عقب نشینی نکرده است . حاجی فرد سیاست مداری است و شاید در این زمینه تد بیر کرده و یا روزنامه ها در مورد این طرح غیر واقعی نو شته اند. شریف کاظمی در ادامه گفت : این طرح تا سال 85 به صورت ازمایشی اجرا می شود و در صورت عدم موفقیت ایین نامه شیوه اداره این مدارس اصلاح خواهد شد . باید فهم مشترک و یکپارچه ای بین اولیاء دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و مسوولان اموزش و پرورش در زمینه این طرح صورت گیرد ، تا بتوان در مورد اجرای این طرح نظر واحدی را ا رائه داد . وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: در تابستان سال جاری تنها مراکز در مانی و مهمانسراها به بخش غیر دولتی واگذار می شود و برای مدارس خرید خدمات مدیران انجام می شود . وی افزود : اموال دولتی ، مدارس ، و معلمان به کسی فروخته نمی شود بلکه تا سقف 95 درصد از هزینه این مدارس از سوی اموزش و پرورش تامین و 5 در صد باقیمانده نیز از سوی مدیران به منظور کیفیت بخشی برنامه های مدارس هزینه خواهد شد . الویت مدیریت این مدارس با معلمان بازنشسته اموزش و پرورش که امکان ارائه خدمات اموزشی و گارگاهی به مدارس را دارند، است .
شریف کاظمی در پاسخ به سوال میزان سود دهی این طرح به مدیرا ن بخش خصوصی گفت : مدیران بخش غیر دولتی خدمات اموزشی و کار گاهی ارائه میدهند و در ازای ان هزینه واعتبار از اموزش و پرورش در یافت می کنند ، اگردر این زمینه عرضه و تقاضا برابر باشد سود دهی مناسبی برای مدیران خواهد داشت . رواج اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش شیروانی یکی از معلمان استان اصفهان در مورد طرح خصوصی سازی مدارس گفت : اجرای این طرح خلاف ماده 30 قانون اساسی است ، و اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش رواج می یابد . در حال حاضر مدارس به شیوه های مختلفی اداره می شود و با اجرای این طرح نیز تعداد بسیار کمی از مدارس با نظارت مستقیم و امکانات دولتی اداره می شوند و اموزش و پرورش از زیر بار مسوولیت در مقابل این مدارس شانه خالی می کند. مقیمی یکی دیگر از معلمان در این مورد گفت ، با اجرای این طرح عده کمی از دانش اموزان امکان تحصیل دارند و در حق دانش اموزان محروم اجحاف می شود . حراج مدارس معارفی معلم بازنشسته اموزش و پرورش در مورد اداره این مدارس از سوی معلمان بازنشسته گفت: کدام معلم بازنشسته امکان مالی زیادی برای ارائه خدمات اموزشی و کار گاهی دارد ؟ با اجرای این طرح مدارس به مزایده و حراج گذاشته می شود و افراد سرمایه دار جامعه اداره امور این مدارس را به عهده می گیرند . .توکلی مدیر یکی از مدارس منطقه 13 تهران گفت: هر روز برنامه جدیدی در اداره مدارس و فعالیتهای اموزش و پرورش طراحی می شود که تعدد این برنامه باعث اختلال در نظام اموزشی کشور است . لزوم توجه مسوولان اموزش و پرورش به عملکرد بر نامه ریزی در اموزش و پرورش کشور در طول سالیان گذ شته با مشکلات متعد دی همراه بوده است و مسوولان این بخش بر نامه های بسیاری در اجرای شیوه های اموزشی و تربیتی دانش اموزان اتخاذ کرده اند که در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده است. طرح نظام جدید اموزش متوسطه ، تغییر ات بسیار زیاد کتابهای درسی ، طرح مدارس نمو نه دولتی ، نمونه مردمی ، غیر انتفاعی و اکنون مدارس خصوصی ،از جمله این بر نامه ها ست که در بسیاری از موارد با دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و اولیاء دانش اموزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است . به نظر می رسد قبل از اجرای سراسری طرح خصوصی سازی مدارس باید مسوولان اموزش و پرورش بررسی و کار کار شناسی بیشتری انجام دهند تا این طرح نیز مانند بر نامه های گذشته با مشکل و معضل اساسی مواجه نشود. | ||||||
| ||||||
| ||||||
دبیر ستاد اجرایی ماده 88 اموزش و پرورش : | |
وزیر اموزش و پرورش از موضع خود عقب نشینی نکرده است | |
اجرای طرح خصوصی سازی مدارس در اموزش و پرورش ادامه دارد و حاجی در این مورد برای ارامش افکار عمو می تدبیر کرده است . | |
به گزارش خبر نگار اجتماعی خبر گزاری مهر ، دبیر ستاد اجرایی ماده 88 در آموزش و پرورش با بیان این مطلب افزود : اجرای ماده 88 بر اساس مصوبه مجلس ، شورای نگهبان و هیات دولت ، در اموزش وپرورش ادامه دارد و اقای حاجی از موضع خود عقب نشینی نکرده است . حاجی فرد سیاست مداری است و شاید در این زمینه تد بیر کرده و یا روزنامه ها در مورد این طرح غیر واقعی نو شته اند. شریف کاظمی در ادامه گفت : این طرح تا سال 85 به صورت ازمایشی اجرا می شود و در صورت عدم موفقیت ایین نامه شیوه اداره این مدارس اصلاح خواهد شد . باید فهم مشترک و یکپارچه ای بین اولیاء دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و مسوولان اموزش و پرورش در زمینه این طرح صورت گیرد ، تا بتوان در مورد اجرای این طرح نظر واحدی را ا رائه داد . وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: در تابستان سال جاری تنها مراکز در مانی و مهمانسراها به بخش غیر دولتی واگذار می شود و برای مدارس خرید خدمات مدیران انجام می شود . وی افزود : اموال دولتی ، مدارس ، و معلمان به کسی فروخته نمی شود بلکه تا سقف 95 درصد از هزینه این مدارس از سوی اموزش و پرورش تامین و 5 در صد باقیمانده نیز از سوی مدیران به منظور کیفیت بخشی برنامه های مدارس هزینه خواهد شد . الویت مدیریت این مدارس با معلمان بازنشسته اموزش و پرورش که امکان ارائه خدمات اموزشی و گارگاهی به مدارس را دارند، است .
شریف کاظمی در پاسخ به سوال میزان سود دهی این طرح به مدیرا ن بخش خصوصی گفت : مدیران بخش غیر دولتی خدمات اموزشی و کار گاهی ارائه میدهند و در ازای ان هزینه واعتبار از اموزش و پرورش در یافت می کنند ، اگردر این زمینه عرضه و تقاضا برابر باشد سود دهی مناسبی برای مدیران خواهد داشت . رواج اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش شیروانی یکی از معلمان استان اصفهان در مورد طرح خصوصی سازی مدارس گفت : اجرای این طرح خلاف ماده 30 قانون اساسی است ، و اقتصاد دلا لی در اموزش و پرورش رواج می یابد . در حال حاضر مدارس به شیوه های مختلفی اداره می شود و با اجرای این طرح نیز تعداد بسیار کمی از مدارس با نظارت مستقیم و امکانات دولتی اداره می شوند و اموزش و پرورش از زیر بار مسوولیت در مقابل این مدارس شانه خالی می کند. مقیمی یکی دیگر از معلمان در این مورد گفت ، با اجرای این طرح عده کمی از دانش اموزان امکان تحصیل دارند و در حق دانش اموزان محروم اجحاف می شود . حراج مدارس معارفی معلم بازنشسته اموزش و پرورش در مورد اداره این مدارس از سوی معلمان بازنشسته گفت: کدام معلم بازنشسته امکان مالی زیادی برای ارائه خدمات اموزشی و کار گاهی دارد ؟ با اجرای این طرح مدارس به مزایده و حراج گذاشته می شود و افراد سرمایه دار جامعه اداره امور این مدارس را به عهده می گیرند . .توکلی مدیر یکی از مدارس منطقه 13 تهران گفت: هر روز برنامه جدیدی در اداره مدارس و فعالیتهای اموزش و پرورش طراحی می شود که تعدد این برنامه باعث اختلال در نظام اموزشی کشور است . لزوم توجه مسوولان اموزش و پرورش به عملکرد بر نامه ریزی در اموزش و پرورش کشور در طول سالیان گذ شته با مشکلات متعد دی همراه بوده است و مسوولان این بخش بر نامه های بسیاری در اجرای شیوه های اموزشی و تربیتی دانش اموزان اتخاذ کرده اند که در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده است. طرح نظام جدید اموزش متوسطه ، تغییر ات بسیار زیاد کتابهای درسی ، طرح مدارس نمو نه دولتی ، نمونه مردمی ، غیر انتفاعی و اکنون مدارس خصوصی ،از جمله این بر نامه ها ست که در بسیاری از موارد با دانش اموزان ، معلمان ، مدیران ، و اولیاء دانش اموزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است . به نظر می رسد قبل از اجرای سراسری طرح خصوصی سازی مدارس باید مسوولان اموزش و پرورش بررسی و کار کار شناسی بیشتری انجام دهند تا این طرح نیز مانند بر نامه های گذشته با مشکل و معضل اساسی مواجه نشود. |