در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران 70 درصد افراد بالای 20 سال در شهرهای بزرگ دچار اضافه وزن هستند و نزدیک به 50 درصد افراد دچار چاقی هستند و به طور کلی این چاقی در زنان شایع تر است. در واقع 30 سال قبل، میانسالان و افراد مسن، دچار چاقی بوده اند اما در سالهای اخیر، چاقی در جوانان، نوجوانان و حتی کودکان نیز دیده می شود. به طوری که 30% از کودکان و نوجوانان کشورهای پیشرفته چاق هستند.
چرا چاقی خطرناک است؟
چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت، فشارخون، بالارفتن چربی خون، بیماری های قلبی – عروقی و سکته مغزی، سنگ کیسه صفرا، برخی سرطانها، تنگی نفس، استئو آرتریت، افسردگی و کمبود اعتماد به نفس می شود.
وزن ایده آل چقدر است؟
روش های متعددی برای محاسبه وزن ایده آل وجود دارد ولی اندازه گیری شاخص توده بدن یا همان BMI روش کاربردی تر است. در این روش وزن (به Kg) را به مجذور قد (به متر) تقسیم کرده و نتیجه تعیین کننده میزان تناسب اندام یا چاقی فرد خواهد بود و بر اساس جدول زیر قابل تفسیر است:
BMI | تفسیر |
کمتر از 18/5 | کمبود وزن |
18/5 تا 25 | نرمال |
25 تا 30 | اضافه وزن |
30 تا 35 | چاقی متوسط |
35 تا 40 | چاقی شدید |
بیشتر از 40 | چاقی مرضی |
حال با توجه به BMI خود به دنبال روش مناسب درمان چاقی خود باشید.
چگونه چاقی را درمان کنید؟
هدف از درمان چاقی، رسیدن به وزن مناسب است که سلامت فرد را به دنبال دارد و برای رسیدن به وزن مناسب باید رژیم غذایی و سبک زندگی را تغییر داد و بر فعالیت ورزشی و فیزیکی افزود. علاوه بر آن پزشک می تواند با تشخیص نوع چاقی با تجویز داروهای خاص و یا دستگاه های لاغری و یا عمل جراحی به فرد چاق کمک کند به وزن مناسب برسد و سالم زندگی کند.
برای انتخاب راحتر روش درمانی، افراد را به چند گروه تقسیم می کنیم:
گروه اول = افرادی که BMI پایین تر از 18/5 داشته، این افراد دارای کمبود وزن بوده و پس از مشخص شدن علت لاغری، به درمان پرداخته می شود.
گروه دوم = افرادی که BMI بین 18/5 تا 25 داشته، این افراد نرمال بوده و نیاز به اقدام خاصی ندارند و باید مواظب افزایش وزن خود باشند.
گروه سوم = افرادی که دارای BMI بین 25 تا 30 هستند، این افراد دارای اضافه وزن بوده و چاق محسوب نمی شوند. این گروه باید از رژیم های غذایی و ورزش استفاده کرده و برای چاقی های موضعی می توان از دستگاههای لاغری و لیزر لیپولیز استفاده کرد.
گروه چهارم = افردی که دارای BMI 30 تا 35 بوده، دچار چاقی نوع 1 یا متوسط بوده و بهترین درمان این افراد ، رژیم غذایی و ورزش و استفاده از دستگاه های لاغری و در صورت جواب ندادن به این روش می توان از بالون معده استفاده کرد.
گروه پنجم = افرادی که دارای BMI 35 تا 40 بوده، دچار چاقی نوع 2 یا شدید بوده و بهترین درمان این گروه اسلیو معده می باشد.
گروه ششم = افرادی که BMI بالای 40 دارند.این افراد دارای چاقی درجه ی 3 یا چاقی مفرط و به عبارتی چاقی مرضی بوده که بهترین درمان بای پس معده می باشد.
رونالد وین برکل در 12 نوامبر سال 1952 در پومونا در کالیفرنیا متولد شد. رونالد برکل اولین بار در 13 سالگی و با کار به عنوان یک وردست در مغازه خواربار فروشی پدرش به کسب و کار سوپرمارکتها وارد شد. او تحصیلات خود را تا پایان دوره دبیرستان ادامه داد اما کمی پس از ورود به کالج تحصیلات خود را رها کرد و بنگاهی به نام شرکتهای یوکایپا را راه اندازی کرد. این شرکت در زمینه فروشگاههای زنجیرهای، تولید و توزیع سرمایهگذاری میکند. رونالد برکل شرکت یوکایپا را در سال 1986 در لس آنجلس تاسیس کرد. کار اصلی این شرکت در زمینه خریدهای استقراضی و سرمایهگذاری در سوپرمارکتها و فروشگاههای خواربار زنجیرهای است. رونالد برکل اولین فروشگاه خود، فروشگاه جرگنسن را در سال 1986 خرید.
شرکت یوکایپا در دهه 1980 تعدادی سرمایهگذاری به شکل پراکنده انجام داد، اما در دهه 1990 شروع به یک سرمایهگذاری متمرکز در فروشگاههای زنجیرهای ساحل غربی (وست کاوست) کرد.این شرکت اخیرا فروشگاههای وایلد اوتز در لکورادو، فروشگاههای پت مارک در نیو جرسی و فروشگاههای سوپروالو در مینسوتا را خریده است.
رونالد برکل در حال حاضر رییس هیات مدیره و سهامدار اصلی شرکتهای زیادی از جمله شرکت الاینس انترتینمنت (یک شرکت توزیع نرم افزارهای بازی، موسیقی و فیلم)، شرکت مواد غذایی گلدن استیت ( یک شرکت تولید مواد غذایی و نوشیدنی در لس آنجلس با درآمد بیش از 3 میلیارد دلار و 3000 کارمند در سال 2007)، دامینیکز ( یک شرکت فروشگاههای زنجیریهای در شیکاگو)، فرد میر(شرکت ابر سوپرمارکتهای زنجیرهای در پورتلند اورگان )، رالفز (یک فروشگاه زنجیرهای بزرگ در کالیفرنیای جنوبی و بزرگترین زیرمجموعه فروشگاههای زنجیرهای کروگر درایالت سینسیناتی) و فود فور لس ( یک شرکت فروشگاه زنجیرهای که مالک آن شرکت فروشگاهای زنجیرهای کروگر است) است. او در حال حاضر یکی از اعضای هیات مدیره شرکتهای اوکسیدنتال پترولیوم (یک شرکت اکتشاف و استخراج و تولید نفت و گاز درایالات متحده با درآمد 5/15 میلیارد دلاری و بیش از 10 هزار کارمند)، KB هوم (یک شرکت خانهسازی درایالات متحده که در فهرست 500 شرکت برتر فورچون قرار دارد و دفتر مرکزی آن در لسآنجلس واقع شده است) و شرکت یاهو است.
رونالد برکل از طرفداران و حامیان حزب دموکرات در ایالات متحده است. وی همچنین یکی از مالکان تیم پنگوئنهای پیتزبورگ در لیگهاکی ملی درایالات متحده است.
رونالد برکل ازدواج کرده اما در سال 2003 از همسر خود جدا شده است. او سه فرزند دارد و ساکن لسآنجلس در ایالت کالیفرنیا است.
زومیت: صبح زمان خوبی برای انجام بسیاری از امور است، زمانی که دیگران مزاحمت و وقفه کمتری بین کارهایی ما ایجاد میکنند و میتوانیم با راحتی بیشتری به انجام امور خود بپردازیم. از این گذشته بعد از سپری کردن خواب شب، منبع انرژیمان به خوبی پر و پیمان میشود و بدین ترتیب انجام اموری چون تصمیمگیریهای استراتژیک و مهم زندگی و یا حتی پرداختن به ورزش میتواند گزینهای خوبی باشد. اما اگر ایدههای بزرگی در سر دارید، چگونه میتوان از این فرصت طلایی برای نیل به اهداف و آرمانها بهره شایسته و بایسته را برد؟ برای کسب اطلاع بیشتر در این مورد، با ما همراه باشید
1. حساب زمان را داشته باشیدمطالعاتی در کانادا صورت گرفته، جهان 11 میلیون میلیونر دارد.
طبق تحقیقی که از سوی یک گروه فرانسوی در موسسه کیب جمینی به همراه بانک رویال کانادا صورت گرفته، جهان در سال 2011 در حدود 11 میلیون میلیونر به دلار داشته است. جمعیتی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است، صاحب سرمایه هایی بیش از 1 میلیون دلار اعم از کلکسیونها و یا کالاهای مصرفی بوده اند که در خارج از محل زندگی آنها واقع شده بود.
بعد از افزایش قابل توجه تعداد میلیونرها در سال 2010(بیش از 8،3%) سیر افزایش تعداد میلیونرها در سال 2011 عدد 0،8% را نشان می دهد که در مجموع 11 میلیون نفر می شود. مجموع دارایی های میلیونرها که مبلغ 42 هزار میلیارد دلار را نشان می دهد، با کاهش 1،7 درصدی روبرو بوده است که گفته می شود این کاهش از آغاز بحران اقتصادی در سال 2008 رقم 19،5% بوده است. بعد از یک دورۀ عادی در سال 2010، به دلیل نگرانی از سرایت بحران بدهی های یورو به سایر اقتصادهای جهان، سطح رشد در نوامبر 2011 بدتر شد.
طبق گزارش منتشر شده برای اولین بار منطقۀ آسیا-اقیانوسیه به عنوان منطقه ای اعلام شده است که بیشترین دارایی را در خود جای داده است (3،37 میلیون) و در ردیف بعدی آمریکای شمالی (با 3،35 میلیون) قرار دارد. ایالات متحدۀ آمریکا، ژاپن و آلمان با داشتن 53،3% از دارایی ها، شاهد افزایش اندکی در مقایسه با سال 2010( 53،1%) به لحاظ دارایی بوده اند. این در حالی است که تعداد میلیونرها در برزیل از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است.
ژورنال دونت/20 ژوئن 2012
ترجمه: زهرا خدایی
برخی اخمها را درهم میکشند و چشمغره میروند. عده کمی هم تحسین میکنند، واقعیت این است که عادت به تحمل ابراز وجود از سوی دیگران در فرهنگ ما قوی نیست و در بسیاری موارد منجر به سرکوب این رفتارها میشود.
این در حالی است که ابراز وجود با عرضاندام، پزدادن و به رخکشیدن برتریهای شخصی تفاوت دارد و میتوان از آن به هنری موثر در ارتباطات میانفردی یاد کرد.
به همین دلیل این مهارت ارتباطی، ابزارهای کلامی و غیرکلامی خاصی دارد که در بسیاری از نظامهای آموزشی غیررسمی به کودکان و نوجوانان آموزش داده میشود. در زیر به برخی از این مهارتها اشاره شده است.
ـ در بیان احساسات خود از ضمیر «من» استفاده کنید. مثلا بگویید «من با نظر شما موافق نیستم».
ـ در بیان کلامی خود طرف مقابل را به طور کلی زیر سوال نبرید. مثلا نگویید «هیچ وقت وظایفت را درست انجام نمیدهی».
ـ همانطور که احساسات خود را بیان میکنید، درخواستهایتان را هم بیان کنید. مثلا بگویید «لطفا تلفن همراهتان را خاموش کنید».
ـ یکی از مهارتهای بسیار مهم کلامی ابراز وجود، مهارت «نه» گفتن است. باید هر جا لازم است بتوانید قاطعانه بگویید «نه».
ـ سعی کنید شمرده، روشن و قاطع صحبت کنید. صدایتان باید رسا و قاطع باشد تا فرد مقابل احساس ضعف در شما نکند.
مهارتهای غیرکلامی
ـ ژست بدن شما باید به گونهای باشد که اثر روانی محتوای کلام شما را تقویت کند. مثلا وقتی ابراز وجود میکنید بهتر است بایستید، چشم در چشم طرف مقابل داشته باشید و از حرکات دستتان هم کمک بگیرید.
ـ اگر فرد مقابل نشسته است، بهتر است در این شرایط شما بایستید تا تاثیر روانی اطمینانبخشتری را در خود حس کنید و همین تاثیر را به طرف مقابل هم منتقل کنید.
ـ سعی کنید در زمان القای فکرتان به طرف مقابلتان لبخند بزنید و زمانی که تصمیم خود را به وی اعلام میکنید، قاطعانه رفتار کنید و قیافهتان هم جدی باشد.
ـ خمیدگی در بدن خود ایجاد نکنید. صاف بایستید تا حس اعتماد به نفستان تقویت شود.(جام جم)
جورجیو آرمانی ، متولد پیاسنزای ایتالیا در سال 1934 ، یکی از معروفترین و با نفوذترین طراحان لباس است. او پس از فعالیت مختصری که در پزشکی (تحصیل کردن در دانشگاه میلان) ودر زمینه عکاسی داشت ، تنها بر حسب اتفاق وارد صنعت مد شد .
او پس از خدمت نظام وظیفه ، حرفه خود را با یک میزآرایشی ویترینی دریک فروشگاه بزرگ در میلان با نام لاریناسکنت آغازکرد . او بعدا بیان کرد که سبک کلاسیک خود را در طول این دوره و به دنبال سفرهای مکررخود به بریتانیا رشد و توسعه داده است . او می گوید :" انگلستان واقعا مهمترین مرکز الهام بخش بود . زمانی که من درفروشگاه لاریناسکنت مشغول به کار بودم ، دائما برای کسب اعتباردر بازار و دیدن مغازه ها و یاد گرفتن از آنها به لندن سفر می کردیم . من به خاطر دارم تعدادی ژاکت کشباف پشمی زرد رنگ در یک بوتیک کوچک دیدم و آنها را به فروشگاه خودمان آوردم و همه فکر کردند که من دیوانه هستم . این ژاکتهای پشمی زرد مورد استفاده دوک ویندسوربودند و برای مردم متوسط مورد استفاده نبود . این نوع تفکر در مورد این قبیل پوشاک بسیار انگلیسی بود ."
او در سال 1946 ، با داشتن دانشی عمیق درباره پارچه و طراحی ، به عنوان یک طراح در شرکت پوشاک مردانه نینو کروتی هیتمن استخدام شد . جورج آرمانی در سال 1974 اولین برچسب لباس مردانه خود را معرفی کرد و اولین مجموعه لباس زنانه او یک سال بعد ارائه شد .
از سال 1975، آرمانی به سرعت لباس زیر ، لباس شنا ، لوازم جانبی ، ... را با مارک جورجیو آرمانی راه اندازی کرد .
در سال 1981 ، اولین سری فروشگاههای شعبه های پخش و فروش ارزانتر خود ، شلوارهای جین آرمانی و بازار بزرگ آرمنی را افتتاح کرد .آرمانی در سال 2000 بخش جدید گریم و آرایشی را به محصولات خود افزود ، که توسط پت مگراس طرح ریزی می شد . امروزه امپراطوری آرمانی شامل 2000 مرکز فروش جهانی با فروش سالیانه بیشتر از یک بیلیون دلار می باشد. پس از اینکه پلیس پاریس، خیمه های مشکی نمایش او را در سینت سولپایس پاریس، با این ادعا که ساخت و استقرارآنها امن نیست ، ممنوع کرد، آرمانی مجبور شد در مارس 1998 درشهرنیویورک کار خود را به نمایش بگذارد . در این زمان نمایشهای راهرویی او معمولا جمعیت زیادی را به خود جلب می کرد و رابرت دنیرو ، اسپایک لی ، مارک والبرگ، مارتین اسکورسس ، سوفیا لورن و بسیاری دیگر به تماشای آن می آمدند .
با این حال آرمانی ادعا می کند که از مردم معمولی که در خیابانها هستند برای خود الهام می گیرد . او اعتقاد دارد که لباسها باید برای پوشیدن تولید شود ، نه فقط برای نمایش و ترسیم مهارتهایی که او به عنوان یک طراح لباس آموخته است تا لباسهای معاصری را برای زنان تولید کند . لباسهایی با شانه های پهن به مدلی عملی تر ، سودمندتر و انعطاف پذیرتر بدل شده است و مجموعه های آرمانی امروزه زیبا و ظریف هستند .
در سال 2000 فوربز، جورجیو آرمانی را به عنوان موفق ترین طراح در دنیا اعلام کرد. با در آمد شخصی 135 میلیون دلار در سال 1999. در سال 2001 این مجله او را در ریف نوزدهم (بعد از خانواده بولگاری و قبل از پراداس در لیست اعضای جدید مد قرار داد