مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

قروت چیست؟

قروت بیرجندی/ تنها غذای بنفش در دنیا به قول بازیگر سینما جهانگیر الماسی

قروت چیست؟؟

قروت نوعی فرآورده شیری است (نوعی کشک به رنگ تیره) که مردم خراسان جنوبی- بیرجند از آن به عنوان یکی از غذاهای محلی ومقوی استفاده می کنند.

قروت ابتدا به صورت جامد یا پودر تهیه شده سپس بعد از حل شدن مواد آن در آب عصاره ای بنفش رنگ حاصل می شود  که آنرا به دوحالت مصرف می کنند یا می جوشانند ویا به صورت سرد مصرف می کنند

مایع حاصله برای ضد عفونی کردن دستگاه گوارش بسیار مناسب است

خواص کشک

 ماده اصلی این غذا که رنگ آن بنفش است از قروت (کشک چدنی) مخصوص بیرجند و گردوی کوبیده شده در تغار به دست می آید و برای خوشمزه تر شدن هم از بادمجان سرخ شده با سیر یا سیب زمینی سرخ شده با سیر به عنوان چاشنی در کنار آن استفاده می شود. برای خوردن این غذا مقداری نان خشک شده ی محلی را در ظرفی ترید (همان تلیت عامیانه) می کنند و آن وقت آب به دست آمده را در ظرف می ریزند و با چاشنی های مزبور می خورند.

 اما این غذا علاوه بر طعم خوب و لذیذش برای استحکام و رشد استخوان هم خیلی مفید است زیرا سرشار از کلسیم و فسفر است و همچنین برای تشکیل گلبول های قرمز خون ، که وظیفه اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن را بر عهده دارند ، هم بسیار مفید است زیرا این غذای محلی یک منبع سرشار آهن است و همه می دانیم که کمبود آهن در رژیم غذایی موجب کم خونی و عوارض منفی آن می شود.

                                           

نظرات 1 + ارسال نظر
pune دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 23:50

با سلام خستم بگم کاش طرز تهیه کشک بیرجندی رو هم میشد داشت در۲۶ سال غربت ریک با ر خوردم زاهدا نی‌ هستم ولی‌ عاشق این غذا هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد