مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

فرهنگ ملل درباره پشتکار و اراده

پشتکار : کره زمین از آن شخص دارای پشتکار است (مثل آلمانی) کسی که با زحمت کار می کند با خوشحالی خواهد خورد (مثل چینی) پای دونده همیشه چیزی به دست خواهد آورد ولو اینکه خار باشد (مثل کانادایی) پای خود را دوست خود گردان (مثل اسکاتلندی) اگر به هنگام جذر نتوانستی ماهی بگیری ، به هنگام مد امتحان کن (مثل امریکایی) اگر یک فلج مادرزاد در مسابقه دو ماراتن برنده نشود ، عیب از پاهای او نیست اشکال در خود اوست (انیشتین) اگر کوهی رویارویم قرار گیرد در نمی مانم چنان میکوشم تا از آن بالا روم یا راهی در درونش بیابم یا از زیر آن تونلی می زنم یا تنها می ایستم و با یاری خداوند به معدنی از طلا تبدیلش می کنم تا اراده ای هست راهی نیز هست (چارلز پویسانت)

دوست داشتن از عشق برتر است

دوست داشتن از عشق برتر است ...

 

 عشق یک جوشش کور است و پیوندی از سر نابینایی ، اما دوست داشتن پیوندی خود آگاه و از روی بصیرت روشن و زلال .

عشق بیشتر از غریزه آب می خورد و هر چه از غریزه سر زند بی ارزش است و دوست داشتن از روح طلوع می کند و تا هر جا که یک روح ارتفاع دارد ، دوست داشتن نیز همگام با آن اوج می یابد .

عشق با شناسنامه بی ارتباط نیست و گذر فصل ها و عبور سال ها بر آن اثر می گذارد ، اما دوست داشتن در ورای سن و زمان و مزاج زندگی می کند و بر آشیانه بلندش روز و روزگار را دستی نیست ...

عشق ، در هر رنگی و سطحی ، با زیبایی محسوس ، در نهان یا آشکار رابطه دارد . چنان که شوپنهاور می گوید : «شما بیست سال بر سن معشوق تان بافزایید، آنگاه تاثیر مستقیم آن را بر روی احساس تان مطالعه کنید »!

اما دوست داشتن چنان در روح غرق است و گیج و جذب زیبایی های روح که زیبایی های محسوس را به گونه ای دیگر می بیند .

عشق طوفانی و متلاطم و بوقلمون صفت است ، اما دوست داشتن آرام و استوار و پروقار و سرشار از نجابت .

عشق با دوری و نزدیکی در نوسان است . اگر دوری به طول انجامد ضعیف می شود ، اگر تماس دوام یابد به ابتذال می کشد و تنها با بیم و امید و تزلزل و اضطراب و «دیدار و پرهیز» ، زنده و نیرومند می ماند . اما دوست داشتن با این حالات نا آشناست دنیایش دنیای دیگری است .

عشق جوششی یک جانبه است ، به معشوق نمی اندیشد که کیست ؟ یک «خود جوشی ذاتی است» ، از این رو همیشه اشتباه می کند و در انتخاب به سختی می لغزد و یا همواره یکجانبه می ماند و گاه ، میان دو بیگانه نا همانند ، عشق جرقه می زند ، و چون در تاریکی است و یکدیگر را نمی بینند ، پس از انفجار این صاعقه است که در پرتو روشنایی آن ، چهره یکدیگر را می توانند دید و در اینجاست که گاه پس از جرقه زدن عشق ، عاشق و معشوق که در چهره هم می نگرند احساس می کنند که همدیگر را نمی شناسند و بیگانگی و ناآشنایی پس از عشق که درد کوچکی نیست فراوان است .

اما دوست داشتن در روشنایی ریشه می بندد و در زیر نور سبز می شود و رشد می کند و از این روست که همواره پس از آشنایی پدید می آید ، و در حقیقت در آغاز ، دو روح خطوط آشنایی را در سیما و نگاه یکدیگر می خوانند ، و پس از «آشنا شدن» است که «خودمانی» می شوند . دو روح ، نه دو نفر ، که ممکن است دو نفر با هم در عین رودربایستی ها احساس خودمانی بودن کنند .

عشق ، جنون است و جنون چیزی جز خرابی و پریشانیِ «فهمیدن» و «اندیشیدن» نیست . اما دوست داشتن در اوج معراجش ، از سر حد عقل فراتر می رود و فهمیدن و اندیشیدن را نیز از زمین می کند و با خود به قله بلند اشراق می برد .

عشق زیبایی های دلخواه را در معشوق می آفریند و دوست داشتن زیبایی های دلخواه را در «دوست» می بیند و می یابد .

عشق یک فریب بزرگ و قوی است و دوست داشتن یک صداقت راستین و صمیمی ، بی انتها و مطلق .

عشق بینایی را می گیرد و دوست داشتن می دهد .

عشق همواره با شک آلوده است و دوست داشتن سراپا یقین است و شک ناپذیر . از عشق هرچه بیشتر می نوشیم ، سیراب تر می شویم و از دوست داشتن هر چه بیشتر ، تشنه تر ، عشق هرچه دیرتر می پاید کهنه تر می شود و دوست داشتن نوتر .

عشق تملک معشوق است و دوست داشتن تشنگی محو شدن در دوست .

عشق لذت جستن است و دوست داشتن پناه جستن ، عشق غذا خوردن یک گرسنه است و  دوست داشتن «همزبانی در سرزمین بیگانه یافتن» است .

عشق گاه جابجا می شود و گاه سرد می شود و گاه می سوزاند . اما دوست داشتن از جای خویش ، از کنار دوست خویش ، بر نمی خیزد ؛ سرد نمی شود که داغ نیست ؛ نمی سوزاند که سوزاننده نیست .

عشق رو به جانب خود دارد . خود خواه است و خود پا و حسود و معشوق را برای خویش
می پرستد و می ستاید ، اما دوست داشتن رو به جانب دوست دارد ، دوست خواه است و دوست پا و خود را برای دوست می خواهد و او را برای او دوست می دارد و خود در میانه نیست .

... که دوست داشتن از عشق برتر است و من ، هرگز ، خود را تا سطح بلند ترین قله
عشق های بلند ، پایین نخواهم آورد . 

 

                                                   دکتر علی شریعتی

دل ما را نیز مانند گنبد طلایی ات طلایی کن

«دل ما را نیز مانند گنبد طلایی ات طلایی کن.

ای سلطان دلها به صحن دل ماو از آن روی رضـا خوانده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از او بود و همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند»

مگر نه این است که ما ایرانیان هرچه داریم از برکت وجود توست.

مگر نه این است که حال غریب را جز غریب نمی فهمد که ما همه غریبیم . ما سالهاست دلهامان را به پنجره چوبی کرمت گره زده ایم . و تو چه سخاوتمندانه گره می گشایی.

ما مگر آغوشی گرمتر از بارگاهت می شناسیم که به آن پناه ببریم ؟ و تو چه صابر، زکی، ولی، فاضل، وفی، صدیق، رضی و رضـــایی که همه را می پذیری.تو غریب با همه کس آشنا یی ،تو رفیق زائر بی دست و پایی.

یا معین الضعفاء یار غریبان چه چشمها که بینایت شدند و چه دلها که راضی گشتند از رضــا.

ا ایرانیان در قطعه ای از بهشت خوش آمدی.

اولین سمینار بین المللی نور پردازی شهرداری تهران

  • شهرداری

    سازمان زیباسازی شهرداری تهران همایش و نمایشگاه نورپردازی شهری در روزهای 25 و 26 دی در بوستان گفتگو برگزار می‌کند.

    به نقل از ستاد خبری نخستین همایش نورپردازی شهری سازمان زیباسازی شهرداری  تهران با هدف معرفی نقوش نورپردازی در طراحی محیط شهری و اهمیت آن در احیای فضاهای شهری در شب آشنایی با آخرین تکنولوژی و دستاوردهای نورپردازی و معرفی روش‌های نوین نورپردازی و همچنین تبادل اطلاعات، دانش و تجربیات بین متخصصان داخلی و خارجی و ارائه قابلیتها و پتانسیل‌های موجود در زمینه نورپردازی، نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی نورپردازی شهری را از 25 شهری ایجاد کرده است که مهمترین ویژگی آن استفاده از منابع انرژی کم و توان بالای نورپردازی در فضای شهری است.

    شریف کاظمی مدیر همایش بین‌المللی نورپردازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه متخصصان نورپردازی شهری دنیا و کشورهای صاحب نام در صنعت نورپردازی  و شهرداران کلان شهر خصوصا مشهد مقدس جناب مهندس پژمان شهردار محترم مشهد  در این همایش و نمایشگاه بین‌المللی حضور دارند گفت: تلاش می‌شود در کار گروه‌هایی که در این همایش برگزار می‌شود از تخصص و توان علمی متخصصان و جدیدترین دستاوردهای روز دنیا استفاده شود.

    همایش بین المللی نورپردازی شهری روزهای 25 و 26 دی و نمایشگاه تجهیزات نورپردازی شهری از 25 تا 28 دی در بوستان گفتگو با حضور دکتر قالیباف در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران برگزار می‌شود.