اگر شما قصد خرید یک خودروی ۳۰ هزار دلاری داشته باشید با گزینه های زیادی روبرو هستید که باید بهترین آن را انتخاب نمایید . در این محدوده ی قیمت شرکت نیسان با مدل جدید ماکسیما که مجهز به موتور پرقدرت V6 - جعبه دنده ی CVT و دارا بودن یکی از بهترین شاسی های خودروهای دیفرانسیل جلو - حضور دارد . و در همان محدوده ی قیمت پونتیاک GT جدید با یک موتور بزرگ V8 - گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و یک پلاتفرم بزرگ حضور دارد .

هر دو خودرو جادار هستند - هر دو سدانند ; یکی از آن ها قرن بیست و یکمی است و دیگری دارای ساختاری متعلق به اواخر قرن بیستم میباشد . کدام یک از این دو بهترین انتخاب با توجه به رقم پرداختی شماست ؟؟ 

مدل ممتاز این خودرو با موتور 5/3 لیتری V6 و پسوند SV عرضه میشود که رینگ های 19 اینچی برای آن یک آپشن است .

مدیر استراتژی شرکت نیسان " مارک پری " در مورد ماکسیما گفت : " در آغاز مراحل توسعه ی این خودرو قرار بود که سیستم انتقال قدرت به عقب در نظر گرفته شود ولی با گذشت پروژه مهندسان بر سر به کارگیری پلاتفرم D که در آلتیما نیز مورد استفاده قرار میگیرد به توافق رسیدند چرا که کابین بزرگتر و وزن کمتری دارد " .

پری در ادامه افزود : "‌ هندلینگ این خودرو بسیار خوب است بنابراین ما به یک خودروی دیفرانسیل عقب نیاز نداریم "  .

اما در مقابل ساخته ی جدید استرالیایی ها یعنی G8 تعلق خاطر عمیقی به سیستم انتقال قدرت به عقب دارد .  این خودرو بر روی پلاتفرم " زتا " ی هولدن کومودور ساخته شده است و در حالی که موتور v6 نیز در دسترس بود مدل G8 GT از یک موتور 6 لیتری V8 استفاده میکند . این خودرو با این موتور از قیمت پایه ی 29995 آغاز میشود .

با اضافه کردن :‌ گرم کن صندلی - صندلی های چرمی ( همانند ماسیمای SV) همراه با پکیج اسپرت ( فقط 900 دلار برای رینگ های آلیاژی 19 اینچی - تایرهای تابستانی بریجستون - پدال های فلزی و فرمان چرمی ) شما فقط 31485 دلار پرداخته اید ! ( یعنی فقط 1850 دلار هرینه ی این مقدار آپشن !! ) . پونتیاک G8 GT با 361 اسب بخار پتانسیل بیشتری نسبت به ب ام و 550  59275 دلاری دارد .

کنار هم ; ماکسیما و پونتیاک ; هر کدام تعریف خاصی را از واژه ی " اسپرتی " ارایه میکنند .

ماکسیما قلمی تر ; روان تر و مدرن تر به نظر میرسد . G8 بلندتر و پهن تر است ; نزدیک به 5/3 سانتیمتر . چهره ای نرم تر دارد و بیشتر شبیه یه یک رنده ی پنیر است . دختران گروه ما ( منظور مجله ی موتور ترند است سوء تفاهم نشود !! ) از این خودرو به طور خاصی متنفر بودند . در کل چهره ی G8 عضلانی تر و پرخاشگر از رقیب دیگرش بود .

هر دو خودرو اتومبیل های روزمره ی مناسبی برای صاحبانشان هستند . اتاق بزرگ - راحت و کنترل های ارگونومیک از ویژگی های هر دو خودرو است .

G8 یک لبه ی برجسته در قسمت تکیه گاه سر و صندلی عقب داشت . فضای داخلی این خودرو کاملا جادار است و دو نفر با قد 180 سانتیمتر میتوانند به راحتی در کنار هم بنشینند در حالی که هنوز جای زانوی اضافی نیز وجود دارد .

خریداران ماکسیما میتوانند صندلی های تاشونده ی  40/60 را به صورت آپشن سفارش دهند .

کابین G8 به طور قابل توجهی با چرم پوشیده شده ; مواد با کیفیت و قطعات براق حتی برای یک چنین خودرویی اضافی نیز به نظر میرسند .

کابین ماکسیما صمیمی تر و عاطفی تر است  . داخل این خودرو آراسته و زیباست بدون آن که پر زرق و برق باشد و تجمل خاصی را از خود بروز دهد .

طراحان نیسان کابین این خودرو را با گوشه های نرم و قطعات چرم طراحی کرده اند و این خطوط نرم در نهایت به صفحه ی نمایش که در مرکز  خودرو جای گرفته است ختم میشود ( این در حالی است که نشان دهنده های پونتیاک همانند بازی آتاری دهه ی 70 است ) .

سانروف دوگانه ی نیسان ( که فقط قسمت جلوی آن قابل باز شدن است ) سرنشینان را وادار به شگفتی میکند و لذت وصف ناپذیری را در سرنشینان ایجاد مینماید .

در کل درباره ی کابین نیسان میتوان گفت که اسپرتی است ولی خیلی زیبا نیست .

موتور DOHC 24Valve V6 ماکسیما 290 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6400 ارایه میکند . موتور V8 G8 قدرتی برابر 361 اسب بخار را در دور موتور 5300 تولید مینماید . با وجود وزن سنگین تر در حدود 181 اسب بخار نسبت به ماکسیما هنوز اضافه قدرت 71 اسب بخاری این خودرو قابل توجه است . به همین دلیل شتاب سریع 1/6 ثانیه ای ماکسیما در حدود 5/0 ثانیه از پونتیاک کندتر است چرا که پونتیاک ظرف مدت 6/5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد .

رانندگی با پونتیاک هیجان انگیزتر و جذاب تر است . عرش موتور هشت سیلندر این خودرو در کنار تعویض نرم و روان گیربکس 6 سرعته ی آن لذت رانندگی بالایی را به ارمغان می آورد .

در تست توقف از سرعت 96 کیلومتر ماکسیما 7/5 خط ترمز بیشتری نسبت به پونتیاک داشت .

ماکسیما با سیستم دیفرانسیل جلوی خود توانست کار بزرگی را انجام بدهد . پایداری این خودرو به طور قابل ملاحظه ای زیاد بود و توانست به رقم 85/0 جی دست یابد . بیشتر قدرت این خودرو در دستان راننده است ولی هنوز از لحاظ هندلینگ با یک خودروی ایده آل فاصله دارد . به نظر میرسد اگر نیسان قصد تولید یک خودروی اسپرت واقعی را دارد باید از سیستم دیفرانسیل عقب استفاده کند .

اما بار دیگر G8 خوش درخشید . فرمان پونتیاک به طرز محسوسی نرم تر و روان تر است . در حالی که سیستم پایداری الکترونیکی خاموش است خودرو را تست میکنیم عقب پونتیاک در پیست 8 ( هشت انگلیسی ) شکل ما در حال منحرف شدن از مسیر بود ولی شاسی خودرو توانست تعادل خود را بدست بیاورد و خودرو کاملا تحت کنترل بود .

فاکتور لذت رانندگی قابل مقایسه نیست اگرچه ماکسیما نیز در این مورد قابل تامّل است .

و در این تست G8 تعادل بهتری داشت و به راحتی توانست به رقم 87/0 جی دست یابد .

پایان سخن :

رتبه ی اول : پونتیاک G8 GT

G8خودرویی است سریع - نرم - جادار و با دارا بودن سیستم از کار انداختن سیلندرها در مواقعی که به آن نیاز نیست مصرف سوختی قابل قبول دارد ( 5/15 لیتر در شهر  - 8/9 لیتر در جاده ) . شما با قیمت 30 هزار دلار خودروی اسپرتی بهتر از این اتومبیل نمیتوانید پیدا کنید .