مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

مصاحبه شریف کاظمی مشاور سابق وزیرآموزش و پرورش با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مورد استیضاح آقای دکتر فانی


 

تولید شایعه استیضاح برای آرامش اموزش و پرورش خوب نیست چون اموزش و پرورش یک افسردگی تاریخی دارد وآن هم اقتصاد ضعیف است مگر غیر از این است که هر تصمیمی که انسان میگیرد از کیفیتی برخوردار است  یعنی یا برای حفظ یک ارزش است یا بدست اوردن یک ارزش تصمیم برای  استیضاح کدام از این دو مقوله را در بردارد؟

مکعب تصمیم گیری ما  باید همه جانبه باشد نه از روی تعصب یا متاثر از محیط اگر تصمیم ما از دو ویژگی بالا بر خوردار نباشد یک تصمیم عادی است و تصمیم عادی دور از شان نماینده یا نمایندگان محترم است و جفا به آموزش و پرورش است که اداره آن را به وزیر سپردیم رفتار حرفه ای در دنیای امروز کوچک کردن مشکلات برای بدست آوردن یک فرصت جدید در ارتقا آموزش و پرورش است نه بزرگ نشان دادن مشکلات کوچک و از بین بردن فرصت کار و خدمت در آموزش و پرورش؟   در دنیایی زندگی میکنیم که سراسر از تولید علم است چه مجازی چه آکادمیک  آیا رفتار غیر علمی برای محیط علمی جایز است ؟ وقتی شما به خورشید نگاه میکنید تصویر مربوط به 8 دقیقه قبل است این دنیای رفتاری امروز  است درنگاه به سایر پدیده ها حتما سرعت بیشتر است  در تعامل اجرایی باید روزانه و ساعت به ساعت نقد منصفانه  داشت چرا که آنچه امروز در بین نمایندگان بعنوان مشکل مطرحه مال امروز نیست مربوط به دیروز است بهمین دلیل باید پله عقل  در برخورد با آموزش و پرورش رفیع  باشد آموزش و پرورش با اداره آبفا یا غله متفاوت است وزیر آموزش و پرورش این بیت شعر حافظ را باید زمزمه کند ساقی بیا که هاتف غیبم به مژده گفت/ با درد صبر کن که دوا می فرستمت بهمین دلیل امانوئل کانت میگه دو چیز در جهان بسیار دشوار است یکی مملکت داری و دوم تربیت کردن

چرا طبل زیر گلیم میزنیم امروز کمبود پول در آموزش و پرورش معنا دار است یعنی سطح مطالبات بسیار بالاست برنامه ها به واسطه بی پولی معطل بودجه مناسب است شما وزیر را استیضاح کنید  چه دردی دوا میشود؟ فقط ذهنها را معطوف استیضاح میکنیم و تلاطمی بر جسم نحیف آموزش میزنیم روز از نو و...اعتبار کافی و در خور شان و انتظارات در اختیار قرار داده شود و کیفیت طلب کنید و اگر وزیر در چارچوب برنامه قرار نگرفت از ظرفیت قانونی استفاده کنید اقتصاد مهمترین چالش  فراروی آموزش و پرورش است  شوخی است کسی بگوید آموزش و پرورش را دوست دارد ولی چالش های امروز او را نمی شناسد توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و توجه به جزییات جز برنامه رای اعتماد وزیر بوده است   برنامه وزیر در اخذ رای اعتماد خیلی  خوب تدوین شده بود منتهی باید بدنه و مدیران برنامه را جلو ببرند مشکلات پیش روی وزیر هم کم نیست توسعه آموزش و پرورش در مناطق محروم مشارکت با بخش غیر دولتی و حتی اعطای سرانه به مدارس غیر دولتی بسیار مترقی است  و بجا بوده است ولی آیا بستر این کارها فراهم است یعنی ریل گذاری شده ؟ وزیر باید هر روز شاهد پیاده شدن برنامه اعلامی در روز رای اعتماد باشد ولی با کدام نیروی انسانی و اعتبار؟این کاستی با شش ماه رفع نمی شود باید تحملمان را بالا ببریم و در طی فرایند تذکر بدهیم تشویق کنیم و در فرصت معقول اگر عقب ماندگی در اجرا مشاهده کردیم توضیح بخواهیم بعد استیضاح بودجه ریزی عملیاتی و تغییر در نظام بودجه ریزی زمان و نیروی متخصص میخواهد که در سنوات گذشته سنگ بر جمع گنجشکان متخصص در ستاد زدند و همه را پرواز دادند هر یک بر شاخی غیر از آموزش نشستند آواز سر دادند و بسیار هم خوش الحان بودند خیلی زمان میبرد تا اعتماد دوباره را جلب کرد و از آنها درخواست کرد دوباره بازگردند حالا وزیر بار مبتدا و خبر را با هم میکشد هم جواب دیروز را باید بدهد هم تاخیر در اجرای آنچه را قول داده و به تعبیر برخی نمایندگان از برنامه عقب است  بهر حال رفاه و مسکن وبیمه از وظایف صندوق ذخیره فرهنگیان است که به نظر میآید دچار نوعی لختی و رخوت شده صندوق و بنگاه اقتصادی نیاز به سرعت جسارت در تصمیم و شجاعت در تحلیل را طلب میکند با همه زحماتی که عزیزان در صندوق میکشند ولی از برنامه اعلامی و خواست وزیر و انتظار فرهنگیان عقب تر است چرایی این مطلب وجود حدود 800000 نفر عضو است که یک بنگاه بزرگ اقتصادی است وجود معلم بعنوان عنصر اصلی تعلیم و تربیت عامل اساسی تحول بنیادین بشمار میرود این معلم باید شاداب و سر زنده باشد و باید برای او  فرصت های اقتصادی  فراهم کرد تا به افزایش انگیزه برای خدمت منجر  شود هر چند افزایش بیست و شش درصدی را در اخبار از قول وزیر شنیدیم ولی شناسایی منابع جدید و متنوع کار صندوق است و این خواست وزیر است یا چابک سازی صف و ستاد از آمال وزیر است ولی با مکانیزمی علمی که آسیب زا نباشد این بخش ها باید در کارگروه های تخصصی در صندوق  پرورده و پخته شود وزیر هم حمایت کند و بسرعت برنامه عملیاتی شود آموزش و پرورش امروز یک شبکه تصمیم سازی اقتصادی را طلب میکند عمده مشکلات امروز ناشی از ضعف تصمیمات دیروز است ولی نمی شود دائم به گذشته معطوف شویم چون ما هم کم کم تا چند روز دیگر که سال نو شود تبدیل به دیروز میشویم و باید پاسخگو باشیم مثلا یکی از دغدغه های وزیر طراحی نظام خاص بازنشستگی فر هنگیان است که خیلی مدرن است کیست که نداند این از وظایف صندوق است؟ قطعا دوستان برنامه ریز در صندوق برنامه اجرایی را آماده کرده اند تا به آقای وزیر تحویل دهند  یا پرداخت سرانه به غیر دولتی ها یا بیمه و بانک یا سفر فرهنگیان یا سفرهای داخلی و خارجی اعم از توریستی و زیارتی برای فرهنگیان بخصوص بازنشستگان که در کشورهای توسعه یافته مرسوم است صندوق باید پیشقدم باشد ودر کارگروه توسعه اقتصاد در آ و پ اقدام کند و سرعت بیشتری به کارهای خوبی که در دست دارند بدهند فرهنگیان ما امروز رفتاری متفاوت با دیروز را طلب میکنند  و هیچ توجیهی پذیرفته نیست چون بسرعت فرصت در اختیار آنها که عمر گرانشان است در حال گذر است و دیگر تکرار نمیشود و ما هم نباید انتظار داشته باشیم فرصت کار توام با آزمون و خطا را به ما بدهند چون شعار دولت تدبیر و امید است اگر بپذیریم  با اغماض که تدبیر در آموزش و پرورش اعمال شده  در پاره ای تصمیمات ولی هنوز امید مشهود نیست و امید در بهبود اقتصاد است و از وظایف صندوق بعنوان کمپانی بزرگ خانواده فرهنگ کشوربشمار میرود و معلمان عزیز با کرامت و بزرگواری پیشی گرفتند به ما اعتماد کردند وامید خدمت را در تک تک ما زنده کردند حالا نوبت مسئولین اقتصادی در اموزش و پرورش است تا جبران کنند  محصول معلم یک کالای عمومی است یعنی وقتی تولید شد هم خود دانش آموز هم خانواده او از آموزش او بهره مند میشوند بهمین دلیل هیچ تولیدی همپای تولید محصول معلم نیست یعنی هر مقدار از آن در طول زمان و در هر گستره جغرافیایی و برای هر تعداد از انسان هامطلوب و لذت بخش است و ارزشمند لذا تمامی ما در هر سطوح اجرایی که باشیم  وقتی بیاد آموزه های معلمین خود میافتیم  دچار شعف و مسرور میشویم  حالا برای کیفیت بخشی به این کالا هیچ راهی نداریم جز به فکر برنامه های سریع واقتصادی  تا از میزان  فشار تبعیض بین معلم و.. کاسته شود و چاره ای نداریم جز تفکر و تصمیم گیری خلاق چرا که در دنیای پیچیده امروز که به عصر تغییرات سریع شهره است  دو دانش از اهمیت کلیدی برخوردار است نخست آینده پژوهی که از آن به دانش مقصد شناسی یاد میشود و دوم تصمیم گیری است که با مقوله حساس راه یابی سر و کار دارد باشد که در روزهای پیش رو خبرها و تصمیمات خوبی را شاهد باشیم....

عوامل موفقیت ژاپن


عواملی که ژاپنی ها را موفق کرده است

کشور ژاپن و مردم ژاپن یکی از موفق ترین افراد در جهان هستند. و این موفقیت را تنها مدیون اخلاق و فرهنگ خود هستند چرا که نگرش و تفکر و فرهنگ یک ملت است که موجب رشد و یا سقوط آن می شود. و ژاپن نیز از این اصل اساسی مستثنا نیست. و در ادامه این متن شما گوشه ای از عواملی را مشاهده می کنید که موجب موفقیت مردم ژاپن شده است.

۱- ادب

می‌توان گفت ژاپنی‌ها مودب‌ترین ملت دنیا هستند. چیزی که باید به آن دقت کنیم این است که مفهوم «ادب» در کشورهای مختلف متفاوت است. منظور از «ادب» در این مقاله به فلسفه آسیای شرقی از ‫کنفوسیوس، هارمونی اجتماعی، برمی‌گردد.

کنفوسیوس می‌گوید: «دولت وجود دارد، وقتی که شاهزاده، شاهزاده است، وزیر وزیر است، وقتی پدر پدر است و وقتی پسر پسر است.»

به عبارت دیگر، هر فرد باتوجه به کسی که با او در ارتباط است، موقعیت اجتماعی متفاوتی دارد: بعنوان بچه در ارتباط با والدین و بزرگتران. بعنوان بزرگتر در ارتباط با خواهر و برادرها، دانش‌آموزان و دیگران.

آموزش هارمونی اجتماعی به خوبی در جامعه ژاپنی بهتر از هر کشور آسیای شرقی دیگر، حفظ شده است (کره نیز هارمونی اجتماعی بسیار قوی دارد اما کمی با ژاپن متفاوت است).

۲- وقت‌شناسی

شکی نیست که ژاپنی‌ها وقت‌شناس‌ترین ملت دنیا هستند. (البته ممکن است بعضی از آنها اینطور نباشند، اما وقت‌شناس بودن یکی از هنجارهای بسیار قوی اجتماعی در ژاپن است).

به قطارهای ژاپن نگاه کنید. ۵ دقیقه دیر رسیدن در ژاپن برای خیلی از ژاپنی‌ها مثل حکم اعدام دادن به آنهاست. اما در مالزی حتی اگر قطاری یک ساعت دیر برسد چیزی مثل حکم اعدام نخواهد بود.

۳- مهربانی

خیلی‌ها ژاپنی‌ها را بخاطر رفتار دوستانه، ملاحظه‌کار بودن و مهربان بودنشان تحسین می‌کنند. ژاپنی‌ها همیشه حواسشان قبل از خودشان به دیگران است و از همه مراقبت می‌کنند.

حتی در دنیای آکادمیک فلسفه، طرز تفکر ژاپنی (جمع‌‌گرایی) درمقابل طرزفکر امریکایی (فردگرایی) قرار می‌گیرد.

۴- سخت‌کوشی

ژاپن ازلحاظ طولانی بودن ساعات کاری در رده دوازدهم جهان قرار دارد. درواقع، اضافه‌کاری‌هایی هم در بین ژاپنی‌ها وجود دارد که در اسناد رسمی قید نمی‌شود. ژاپنی‌ها همیشه نماد سخت‌کوشی بوده‌اند.

 

5-احترام

ژاپنی‌ها یک هنجار اجتماعی “内と外” (روابط داخلی و بیرونی) دارند. آنها سعی می‌کنند در برخورد با روابط بیرونی خود (غریبه‌ها) همیشه با احترام و ادب رفتار کنند. حتی در روابط داخلی (خواهر و برادرها و دوستان) باز با احترام رفتار می‌کنند.

۶- خجالت

ژاپنی‌ها گاهی اوقات افرادی خجالتی خوانده می‌شوند. این می‌تواند بخاطر فرهنگ «هارمونی اجتماعی» آنها باشد. البته ژاپنی‌های زیادی هم هستند که با غریبه‌ها خجالتی نیستند اما اکثریت آنها اینطور می‌باشند.

۷- هوش

از دیدگاه غربی‌ها، آسیایی‌ها باهوش خوانده می‌شوند. بعنوان مثال، آنها در ریاضیات، زبان، بیزنس و امثال آن بسیار خوب هستند.

یکی از دلایل باهوش خوانده شدن ژاپنی‌ها مهارت شنیداری آنهاست. ژاپنی‌ها قبل از اینکه حرف خودشان را بزنند، بسیار با دقت به حرف‌های دیگران گوش می‌دهند. فرایند گوش دادن باعث می‌شود حرف خودشان بسیار جامع‌تر و کامل‌تر باشد.

۸- کار گروهی

اولویت ژاپنی‌ها گروه است نه فرد. به عبارت دیگر، ژاپن نماد بسیار خوبی از جمع‌گرایی است که از جنبه‌های بسیاری با کشورهای فردگرا متفاوت است.

۹- رسمی بودن

ژاپنی‌ها بخاطر هنجار هارمونی اجتماعی در روابط اجتماعی خود بسیار رسمی برخورد می‌کنند. فقط در روابط داخلی خود است که می‌توانند کمی غیررسمی باشند (اما در عین‌حال رفتاری توام با احترام دارند).

۱۰- پاکیزگی

 دستشویی‌های ژاپن از هر کجای دیگر در دنیا تمیزتر است. به سختی می‌توانید تکه آشغالی کنار خیابان ببینید زیرا هیچکس در ژاپن زباله‌های خود را در خیابان نمی‌اندازد.

۱۱- بی علاقگی به قدرت و تمایل زیاد به خدمت

ژاپنی ها دغدغه رسیدن به قدرت ندارند و هیچگاه از قدرت برای رسیدن به منافع شخصی و کسب ثروت سوء استفاده نمی کنند و اگر احساس کنند پست و مقامی که به آنها داده شده است از عهده و توانایشان خارج است به سرعت استعفا داده و بخاطر قصور و اشتباهاتشان در کمال خضوع و خشوع عذر خواهی می کنند و هرگز تقصر را به گردن دیگران نمی اندازند و در جهت جبران اشتباهات خود تلاش می کنند و مسئولیت آن خطاها را بطور کامل می پذیرند. ژاپنی ها تمای سعی خود را می کنند تا کشورشان پیشرفته تر و توسعه یافته تر شود.

تحقیقات این مقاله نشان می‌دهد که مردم دنیا تصویر بسیار خوبی از ژاپنی‌ها دارند. در کنار صفاتی که در بالا عنوان شد، می‌توانیم به صفات «صادق» و «جدی» بودن نیز از خصوصیات ژاپنی‌ها اشاره کنیم.

شما ژاپنی‌ها را با چه خصوصیات دیگری می‌شناسید؟