مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

12 دقیقه طوفانی موسوی

سرانجام شب موعود فرا رسید و مناظره داغی که از مدت‌ها قبل هواداران موسوی و احمدی‌نژاد منتظر آن بودند برگزار شد

آفتاب: سرانجام شب موعود فرا رسید و مناظره داغی که از مدت‌ها قبل هواداران موسوی و احمدی‌نژاد منتظر آن بودند برگزار شد.

احمدی‌نژاد از همان ابتدا تلاش کرد با نام بردن آشکار از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان کسی که در سایه، صحنه رقابت با او را مدیریت می‌کند، و نیز قرار دادن نام حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در کنار موسوی، اذهان عمومی را از به سمت اشخاصی غیر از مهندس میرحسین موسوی، که مخاطب اصلی در این مناظره بود، هدایت کند.

این در حالی بود که مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر محبوب امام (ره)، با وقار و متانتی مثال‌زدنی که از او انتظار می‌‌رفت، به جای وارد شدن به بازی زشت و نامناسب رقیب به بیان مسائل و مشکلات به وجود آمده در سال‌های اخیر پرداخت و مدیریت احمدی‌نژاد را در زمینه سیاست‌های خارجی و اقتصاد به چالش کشید.

موسوی با طرح مثال‌هایی درباره ملوان‌های انگلیسی، نامه‌های بی‌جواب به رؤسای کشورها و نیز درخواست‌های مکرر احمدی‌نژاد از پادشاه عربستان برای دعوت شدن به آن کشور، همچنین اهانت به رئیس‌جمهور اسلامی ایران در ژنو، ثابت کرد که عزت ایران در سال‌های اخیر در مجامع جهانی مخدوش شده است.

احمدی‌نژاد در عوض ضمن اتهام زنی مجدد به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، مسائل مطرح شده را بدون ارائه هیچ‌گونه شواهد متقنی، نادرست دانست و مدعی شد که سیاست‌های خارجی‌اش باعث عزت کشورشده است.

موسوی به احمدی‌نژاد گفت که ستاره‌دار کردن دانشجویان، خط کشی مردم به خودی و غیرخودی باعث ترس و نگرانی جامعه شده است و من به همین دلیل وارد عرصه شده‌ام. موسوی تأکید کرد که قانون‌شکنی‌های بی‌شمار دولت احمدی‌نژاد باعث شده است که او علی‌رغم میل شخصی‌اش و تنها زمانی که کارد به استخوان رسید و پس از 4 سال سکوت تصمیم بگیرد که برای جلوگیری از این قانون شکنی‌ها وارد عرصه شود.

با این‌حال احمدی‌نژاد که به اذعان آگاهان و تحلیل‌گران سیاسی خطر سقوط را در یک قدمی خود احساس می‌کرد، در ادامه مناظره حرمت‌شکنی‌ها و اتهام‌زنی‌ها را علنی‌تر کرد و با اسم بردن از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شخص حجت‌الاسلام ناطق نوری و فرزندش و مهندس محسن صفایی فراهانی آن‌ها را به فسادهای مالی گسترده متهم کرد.

احمدی‌نژاد همچنین دست به یک اشتباه استراتژیک تاریخی زد و برای فرار به جلو در بحث مدرک تقلبی کردان، مدرک دکتر زهرا رهنورد استاد تمام علوم سیاسی و مدرس برجسته دانشگاه را زیر سؤال برد!

در تمام این مدت مهندس موسوی با آرامشی مثال‌زدنی به سخنان احمدی‌نژاد گوش داد.

12 دقیقه طوفانی موسوی
پس از پایان وقت قانونی احمدی‌نژاد برای ادامه ادعاهایش و در حالی که او از پایان این وقت عصبانی به نظر می‌آمد، مهندس میرحسین موسوی، شروع به صحبت کرد.

موسوی از 12 دقیقه پایانی وقت خود به خوبی استفاده کرد و باید گفت که این 12 دقیقه، به عنوان 12 دقیقه طلایی در تاریخ و اذهان مردم ایران ثبت خواهد شد.

موسوی در ابتدای این بخش از سخنانش گفت: «یکی از مشکلاتی که در صحبت کردن با احمدی‌نژاد مشخص است، غیرعادی بودن سخنان وی است که به طور مثال از دیوان عدالت اداری می‌خواهد یک مصوبه‌ای را لغو کند».

در واکنش به این سخن، احمدی‌نژاد گفت که "غیرقانونی بوده است" و موسوی به وی گفت: «شما نباید در وقت من وارد شوید، همین روحیه شما که در حال حاضر پیداست و در صدا وسیما و رجانیوز می‌‌دانیم چه کسانی هستند و چگونه عمل می‌کنند».

وی گفت: «آیا این راه برخورد با دیوان عدالت اداری، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ جائی که ریش‌سفیدهای نظام در آنجا نشسته‌اند، جایی که مشروعیت خود را از قانون اساسی و رهبری می‌گیرد. آیا به این ترتیب می‌توان مسأله کشور را اداره کرد، در مواردی که روشن است باید به گونه‌ای عمل کنیم که اولاَ بگوییم به سمت این برویم که اشتباه کرده‌ایم».

موسوی اظهار کرد: «ایشان می‌گویند که چرا می‌گوئید من دیکتاتور هستم، من این را نگفتم؛ اما این روش قطعاًَ به دیکتاتوری می‌انجامد و اینکه رأی خود را به رأی تشخیص مصلحت ارجحیت دهید».

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم به اعلام اسامی افراد از سوی احمدی‌نژاد اشاره کرد وگفت: «شایسته یک مسؤول دولت نیست که کسانی که در قوه قضائیه را محکوم نشده‌اند نام ببرد؛ چرا که مطرح شدن نام آنها جرم است. ما از آنها نام می‌بریم در حالی که آنها قدرت دفاع از خودشان داشته باشند. شما افکاری را مورد حمله و هجوم قرار می‌دهید که در این صحنه حضور ندارند و آن را قاطی سرنوشت من می‌کنید. گویا موردی از من نداشتید که آمده‌اید مرا وصل به دو دولت قبل کردید. اگر نخواهم از آنها دفاع کنم واقعاَ به آنها حق می‌دهم که از دست شما عصبانی باشند. مردمی که این صحنه را می‌بینند، این صحنه را از رئیس‌جمهور خود نمی‌پذیرند».

وی خطاب به مردم ایران گفت که مردم باید بدانند در تمامی جوامع قوه قضائیه است که گناهکار بودن و یا بی‌گناهی آنان را اثبات می‌کند، و اگر کسی در قوه قضائیه گناهکار شد بقیه افراد جامعه بری از اتهام هستند. موسوی خطاب به احمدی‌نژاد گفت که شما که ادعای مسلمانی می‌کنی چه‌گونه در پیشگاه جمعیتی بالغ بر 50 میلیون نفر که پای تلویزیون نشسته‌اند و این مناظره را می‌بینند، به افرادی که نمی‌توانند و این فرصت را ندارند که از خود دفاع کنند، اتهام وارد می‌کنی؟

موسوی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «صدا و سیما که طرف شما است! پس به جای این‌گونه اتهام‌زنی‌ها بهتر است از دوستان خود بخواهید که کسانی را که اینجا متهم می‌کنید به مناظره با شما دعوت کند».

موسوی خطاب به ملت ایران گفت که ملت بدانند که یکی از دلایل مهمی که من وارد عرصه شده‌ام همین پرونده‌سازی‌هایی است که این دولت تلاش دارد به انحاء مختلف علیه افراد و آبروی آن‌ها مطرح سازد.

موسوی تصریح کرد: «یکی از مشکلات کنونی کشور این است که معاون اجرایی رئیس‌جمهور به جای اینکه مشغول حل مشکلات مردم باشد، مشغول رفتن و سر کشیدن به این پرونده و آن پرونده و از این مکان تا آن مکان است تا پرونده‌ای ساخته و به درد امشب بخورد و ما را اذیت کند».

وی با بیان اینکه شما از ابتدای کار خود اعلام کرده‌اید که در کشور هزاران مفسد وجود دارد که پرونده آنها را باز و نامشان را اعلام خواهید کرد، گفت: «رئیس بانک پارسیان را اینگونه لجن‌‌مال کردید و بعد آن رامشاور خود کردید. اینها گناه دارند و ما مسلمان هستیم و نمی‌توانیم همینطور نام افراد را اعلام و متهم کنیم».

وی درواکنش به ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر واگذاری زمین‌های هکتاری گفت: «این کار غلطی است، چه ربطی به من دارد؟ شما اعلام می‌کنید که چرا آنها از من حمایت می‌کنند. من اعلام کرده‌ام هر شهروند یک ستاد. مثل بعضی دوستان که بنرهایشان سطح جهان را پوشانده و از تمام امکانات و ادارات دولتی، وزارت کشور و صدا و سیما استفاده می‌کنند، من استفاده نکردم. ما در آنجا را به روی هسته بسیار سالمی باز کرده‌ایم که یک نفر هم نمی‌تواند در مورد آن هسته حرف بزند، چرا که افراد بسیار وارسته، معتقد و مؤمن وجود دارند که اگر موردی در آنجا بود، به دلیل روحیه‌تان نام آنها را برده و آنها را محکوم می‌کردید».

موسوی با بیان اینکه هر کسی از ما حمایت ‌کند، از آن استقبال می کنیم، ادامه داد: «دلیلی بر عدم استقبال وجود ندارد، ما از همه ملت استقبال می‌کنیم که از من حمایت کنند تا رأی بالا بیاوریم و تغییر ایجاد کنیم».

موسوی با اشاره به اتهام ناروای احمدی‌نژاد علیه دکتر زهرا رهنورد از او به عنوان یکی از زنان بسیار روشنفکر و برجسته کشور و جهان اسلام و قرآن پژوهی انقلابی نام برد و گفت که او برای رساله دکترایش حداقل 10 سال زحمت کشیده و اسناد و مدارک این موضوع وجود دارد.

موسوی به احمدی‌نژاد که سعی داشت با پریدن در سخنانش از وقت او استفاده کند، دو بار هشدار داد که ساکت باشد و سعی کند حداقل در این فرصت اندک قانون را رعایت کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه ستاره‌دار شدن دانشجویان مربوط به زمان معین است، گفت: «به ستاره‌‌دار کردن دانشجویان در زمان وزارت معین کاری نداریم اما فکر نمی‌کنم در آن موقع این‌گونه دانشجویان دستگیر و کتک زده می‌شدند».

احمدی‌نژاد در واکنش به این سخنان میرحسین گفت که این چه حرفی است که می‌زنید که موسوی پاسخ داد: «شما نباید در وقت من دخالت کنید. ما می‌خواهیم عادلانه برخورد کنیم. بنده 4 سال در مورد شما صحبت نکردم. وقتی از نظر وظیفه، کارد به استخوانم رسید و دیدم که شما کشور را به خطر می‌اندازید، وارد عرصه شدم».

وی ادامه داد: «بنده در برنامه‌های آینده مسائل اقتصادی را مطرح می‌کنم که شما با چه روشی کشور را اداره می‌کنید. همان انحلال شورای پول واعتبار عملاَ بانک‌ها را به حیاط خلوت شما تبدیل کرده است».

موسوی اینگونه سیاست‌ها را سیاست دوران قجری عنوان کرد و گفت: «میرزا آقاسی دست خود را به خزانه می‌کرد و آن را به این و آن اختصاص می‌داد. شورای پول و اعتبار برای این است که من و شما را محدود کند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای این است که اجازه ندهد شما هر کاری خواستید بکنید».

وی مدیریت هیجانی، بی‌ثبات، نمایشی، شعاری و خرافه‌گرایی را از سیاست‌های مدیریتی دولت نهم عنوان کرد و گفت: «بنده 4 سال است که می‌شنوم اسرائیل، فرانسه و آمریکا در حال فروپاشی است. بر اساس همین سیاست خارجی را تدوین می‌کنیم که بی‌شک به بیراهه می‌رویم».

موسوی یکی دیگر از سیاست‌های مدیریت این دولت را خودمحوری و قانون‌گریزی عنوان کرد و گفت: «اگر انسان خودمحور نباشد قانون‌گریزی نمی‌کند و از راه قانونی مشکلات را حل می‌کند. بنده اعتقاد دارم خسارت‌هایی که در این 4 سال دیده‌ایم خسارت‌های بسیار سنگینی است که همه اینها توجیه‌گر حضور من هستند».

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در پایان سخنان خود مردم را به عمیق‌بودن و بازگشت به ارزش‌ها دعوت کرد وگفت: «مردم را خوار کردن، با یک نامه آنها را به دنبال ماشین خود کشیدن، روش کار نیست و باید برای مردم تولید و کار ایجاد کنیم وصنعت خود را تقویت کنیم نه اینکه برنج باسماتی، رشت را فراگیرد. ما باید حداقل عرق ایرانی داشته باشیم که بگوییم تحقیر‌آمیز است که صنعت کشاورزی و فرهنگ‌ ما در کنار این همه نابسامانی‌ها قرار گیرد».

در تمام مدت مناظره احمدی‌نژاد بسیار عصبانی به نظر می‌آمد و در عوض سعی داشت با لبخندهای تصنعی خود را آرام جلوه دهد.

مجری برنامه، بلافاصله پس از اتمام سخنان مهندس میرحسین موسوی، در حالی که احمدی‌نژاد سعی داشت با سر وصدا به پا کردن جو استودیو را برهم بزند، با بینندگان خداحافظی کرد./م.عباسی

این خبر را به اشتراک بگذارید:

اتریش88

حکومت :  قدرت اجرایی مشترکا در دست رئیس جمهور فدرال

نقشه جفرافیایی

نقشه سیاسی

– که برای دوره شش سال با رأی تمامی افراد بالغ انتخاب می‌شود و شورای وزیران (کابینه) که  تحت رهبری صدر اعظم فدرال است.  رئیس جمهور شخصی را به صدر اعظمی انتصاب  می‌کند که دارای پشتیبانی اکثریت در مجلس نمایندگان (ناسیونال رات) مجمع فدرال است. 183 عضو مجلس نمایندگان برای دوره‌ای چهار ساله با رأی تمامی افراد بالغ طبق روش تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه انتخاب می‌شوند. 63 عضو مجلس دیگر (بوند سرات) را مجالس هر کدام از ۹ ایالت جمهوری فدرال انتخاب می‌کنند. • احزاب مهم سیاسی عبارتند از:  سوسیال دموکرات (سوسیالیست؛ SPO)  ‌حزب مردم (محافظه کار)  حزب آزادی (راستگرا؛ EPO)  حزب سبز (VGO). ایالات اتریش (لندر) نام ایالت مساحت(کیلومتر مربع) مرکز اشتایرمارک 16387 گراتس اوبراوستررایش 11979 لینتس بورگنلاند 3966 آیزنشتادت تیرول 12647 اینسبروک زالتسبورگ 7154 زالتسبورگ فورآرلبرگ 2601 برگنتس کرنتن 9533 کلاگن فورت نیدراوستررایش 19171 سانکت پولتن وین 415 وین

چگونه با نشاط باشیم

 از اظهار دلتنگی پرهیز کنید.
هیچ یک از ما نمیتواند ادعا کند که عوامل دلتنگی آور پیرامون او وجود ندارد. دلتنگیگاه علت آشکار دارد و زمانی ناآشکار. با علت‏های آشکارش میتوان مبارزه کرد ولی عوامل ناآشکار، شناخته نمیشود تا برطرفشان کرد. دلتنگی از یک نظر عامل اندیشه در کارها، یقین به بیارزشی دنیا و فریفته نشدن به آن است؛ اما زمانی که از حالت زود گذر به شکل پایدار در آید، پدیده‏ای ویرانگر است. سفارش به انجام دعا و تعقیب نمازها یکی بدان سبب است که معانی آن دعاها، مانع از پایداری دلتنگیهای ویرانگر است. نمازگزاری که در پی عبادت خود چنین زمزمه کند، با دلتنگی انسی نمییابد: خدایا به درستی که آمرزش تو امیدبخش‏تر از کردار من است و رحمتت وسیع‏تر از گناه من. بار خدایا، اگر من اهل و شایسته برای دریافت رحمت و مواهب تو نیستم، رحمت تو بسی اهل و شایسته است که مرا فرا گیرد. ای پوشنده عیب‏ها و ای شنونده شکوه‏ها! ای آن که درگاهش برای جویندگان گشاده است! ای مهربان، روزی بخش، دادرس، یکتای بیهمتا، رفیق همراه و...!
آن دلتنگی که از حالت زود گذر به شکل پایدار چهره تغییر میدهد، نوعی است که فرد خود آغازگر و تقویت کننده آن است. بدین شیوه که پیوسته از درون به خرده‏گیری از خویش میپردازد و یکایک قوایش را به محاکمه میگیرد؛ خود را برای هر کار ناموفقش ملامت میکند و نارسایی و ناکامیاش را بزرگ جلوه میدهد. به همین سبب همیشه پیرامونش را تار و سرانجام کارهایش را تباه و بینتیجه میپندارد.
بدانید که آغاز بیش‏تر افسردگیهای مرموز، دلتنگیهای ساده بوده است. پس تصمیم بگیرید تا آن جا که ممکن است ذهن و اعصاب خود را در اختیار دلتنگی قرار ندهید که پس از مدتی در اعماق جانتان لانه میکند و آن‏گاه دیگر به سادگی شما را ترک نمیکند تا آرام آرام یکایک نیروهایتان را مرموزانه فرسوده کند. گرفتاریها و مشکلات را ورزشگاه پرورش نیروهای نهفته خود قرار دهید نه سببی برای تعطیل کردن فعالیت‏ها. تا شما در مسیر خود با موانع و مشکلات روبه رو نشوید، بخش عمده قدرت تجزیه و تحلیل مغزتان به کار نمیافتد و درون مایه شکیبایی و دوراندیشیتان هویدا نمیگردد. زمانی که شما در هر گفت‏وگوی دوستانه یا خانوادگی از مشکلات و کاستیها و ناکامیهایتان سخن میگویید، افزون بر این که دیگران را دلسرد و دلتنگ میکنید، از درون به جنگ سلول‏های مغز و اعصابتان رفته‏اید و آن‏ها راخسته و فرسوده کرده و توان انجام کار را، با رفتار خود، از دست داده‏اید. 
رویدادها ( فرایند مداری یا نتیجه مداری ) کدام ؟ 
آیا شما فکر میکنید زندگی سراسر تحمل دشواری است؟ آیا هیچ کس شما را دوست ندارد؟ آیا شما در کارهایتان پیوسته دچار بد اقبالی میشوید؟ آیا گمان میکنید به سبب نوعی ناتوانی جسمی یا ذهنی پیشرفتی نخواهید کرد؟
پاسخ این پرسش‏ها را جز خود شما کسی تعیین نمیکند. تصمیم با شما است که برای این پرسش‏ها چه پاسخی  دارید.  زیاده نیست اگر بگوییم ما هر طور میاندیشیم، برایمان رخ خواهد داد. هر چند هیچ نمیتوان سهم عوامل جانبی تأثیر گذار بر زندگی ما را نادیده گرفت، مهم‏ترین سهم را ذهن خود ما رقم میزند. همه رفتارهای ما از ذهن فرمان میگیرد. کسی که از درون ذهن خویش، برای خود موفقیتی را روا نمیداند، عوامل بیرون از وجودش برای نیل او به موفقیت کمکی به وی نمیکند. اگر زمینه‏ای نیز برای او فراهم شود، ناپایدار است. گویا همه عوامل بیرونی منتظر خود مایند که به آن‏ها چه فرمانی میدهیم. اگر کسی زندگی را «سراسر تحمل دشواری» تعریف کند یا بپندارد که همیشه دچار بد اقبالی است، گویا همه پدیده‏ها همین گونه که او  میا ندیشیم  تنظیم میشود؛ درست همانند ساعتی که آن را برای زنگ زدن در ساعت معین، تنظیم میکنند.
وقتی شما به سبب نوعی ناتوانی جسمی یا ذهنی راه بسیاری از موفقیت‏ها را بر خود بسته بدانید، گویا همه چیز همان طور خواهد شد که شما احساس میکنید. روان شناسان این پدیده را «جادوی ذهن» میخوانند. آن خوش‏بینی که در گفتار پیشوایان آسمانی مورد سفارش جدی قرار گرفته است تنها ویژه «خوش‏بینی به رفتار دیگران» نیست. همه ما باید به استعدادهای درونی خویش خوش‏بین باشیم. خود راناتوان از به دست آوردن هیچ موفقیتی نپنداریم. با تخیّلات منفی، سد راه موفقیت خود نباشیم و بیسبب عوامل بیرونی تأثیرگذار بر موفقیت‏های خود را، با افکار اشتباه و مأیوسانه، بر ضد خود بسیج نکنیم.پس تصمیم با خود شما است که چگونه آینده را رقم زنید. 
در هر موقعیت که قرار گرفتید قدرشناس آن باشید.
به درستی معلوم نیست چرا گروه بیشماری از مردم همیشه در جست‏وجوی لذت‏هایی هستند که قرار است به احتمال در آینده بدان دست یابند. آن‏ها خود را مسافرِ مقصدی میدانند که لذت هایش را فقط در مقصد به مهمانانش هدیه میکند. غافل از آن که لذت سفر، در طول سفر است نه فقط هنگام رسیدن به مقصد؛ به ویژه آن که در خیلی از سفرها در مقصد لذتی نهفته نیست و شادکامیهای بین راه است که مسافرت را لذت‏بخش میکند. پس بیایید در هر موقعیت که قرار گرفته‏اید قدرشناس آن باشید. همه شادیها در آینده موهوم جای ندارد. امروز نیز آینده دیروز است که باید سپاسگزار نعمت‏هایش بود. اگر در کنار پدر و مادر زندگی میکنید یا میان دوستان، در سال‏های آغاز تحصیل هستید یا پایان آن، موقعیت اقتصادی متوسطی دارید یا ندارید، همه را آن گونه که انتظار میرود قدر بدانید. اگر قدرشناسی بخشی از جهان‏بینی شما قرار گیرد، خواهید دید که همه چیز برایتان دلچسب و شادی آور میشود. مطمئن باشید، با وجود این خصیصه، عوامل ناخوشایند زندگی بر شما پیروز نمیشود و به تدریج خواهید دید که در همه زمینه‏ها تحولات چشمگیری برایتان پدید خواهد آمد.
هرگز این قانون طبیعت را از یاد نبرید که «در زندگی سپاس هر نعمت را که به جای آورید، بیش‏تر در خدمتتان قرار میگیرد و آن‏گاه با نیروی آن بهتر میتوانید با ناملایمات مبارزه کنید یا دست کم با آن‏ها به سازگاری برسید.» از وضع خود و خانواده و محیط و استاد گله‏مند نباشید. کوشش برای بهتر سازی این امور به مفهوم گله‏مندی از آن‏ها نیست. پدیده‏های پیرامون ما نیز، همانند اشخاص، خوب در مییابند که شما سپاسگزار وجود آن‏هایید یا ناسپاس. به فرموده خدای متعال: اگر شیوه سپاسگزاری پیش گیرید، بر [نعمت‏های] شما افزوده میگردد و اگر ناسپاس باشید، عذاب الهی شدید است (سوره ابراهیم، آیه 7 ) بیشتر  افراد از احسان و محبت به کسی که قدرشناس محبت نیست، دریغ دارند هر چند وی از دیگر امتیازات اخلاقی برخوردار باشد. به عکس به فردی که از میان همه امتیازات فقط قدرشناسی را پیشه خود کرده است، خرسندترند و از هر گونه احسان و محبت به وی دریغ نمی ورزند.

مهارت گوش دادن چیست و چگونه آن را در خود تقویت کنیم؟

مهارت گوش دادن چیست و چگونه آن را در خود تقویت کنیم؟ چاپ ایمیل


آدمی در قرن حاضر به توانایی‌های متعددی نیاز دارد که هر کدام می‌تواند به نوعی در روند زندگی و کار او تاثیرگذار باشد. از این میان، توانایی‌ برقراری ارتباط و ایجاد مناسبات اجتماعی از جمله مهمترین مهارت‌هاست. همه ما در هر پست و منزلت شغلی، مطمئناً با افراد زیادی روبه‌رو هستیم که شاید نیمی از زمان حضورمان در اجتماع به آنها اختصاص دارد و مهمترین پل ارتباطی میان ما از طریق «گوش دادن» صورت می‌گیرد.
در مهارت گوش دادن چنان قدرتی نهفته است که به واسطه آن می‌توان از بسیاری از موانع گذشت، افراد زیادی را در اختیار داشت و در انزوای ناخواسته روزگار نو درگیر نماند. در این نوشته تلاش شده راهکارهایی در باب گوش دادن موثر بیان شود تا قدرت پنهانی این مهارت آشکار گردد.

هر نکته به شکلی بیان شده است که شما می‌توانید با توجه به نوع عملکرد خود در حین گوش دادن و شناسایی نقاط ضعفتان در این زمینه، جمله‌ای را که توجه به آن منجر به قوت توانایی گوش دادن در شما می‌شود انتخاب کرده و روی یک برگه نوشته و در مکان مناسبی که در معرض دیدتان باشد، قرار دهید. به این ترتیب با مراقبت از رفتارتان و توجه بر نکته یاد شده می‌توانید به سرعت به مهارت گوش دادن در خود قوت بیشتری ببخشید. در حالت کاملاً عادی، گوش کردن بیش از هر فعالیت دیگر زمان بیداری فرد را به خود اختصاص می‌دهد. مطالعه بر روی افراد شاغل در زمینه‌های متفاوت، نشان داده است که 70 درصد لحظه‌های بیداری افراد به برقراری ارتباط می‌گذرد. از این زمان نوشتن 9 درصد، مطالعه 16 درصد، صحبت کردن 30 درصد و گوش کردن 45 درصد را به خود اختصاص می‌دهد. اما با این وجود، متاسفانه فقط عده معدودی از افراد شنوندگان خوبی به شمار می‌روند. محققان مدعی‌اند که حتی در سطوح اطلاعاتی خاص و وقتی که شنونده برای کسب معلومات گوش می‌دهد نیز 75 درصد ارتباط کلامی نادیده گرفته می‌شود، اشتباه درک می‌شود و یا به سرعت فراموش می‌شود. توانایی گوش کردن، برای درک معنای عمیق آنچه افراد می‌گویند، از این هم نادرتر است و شاید بر همین اساس بوده که نقل می‌کنند حضرت عیسی(ع) فرمود: اگر چه یک گوش تو کاملاً شنواست، اما گوش دیگرت ناشنواستبیشتر اوقات حرف‌های گوینده از یک گوش وارد می‌شوند و از گوش دیگر خارج می‌شوند. در جامعه ما یکی از دلایل عمده گوش کردن نامناسب، آن است که بیشتر ما آموزش مقدماتی بسیار عمیقی را برای گوش نکردن دریافت می‌کنیم. در دوره پیش‌دبستان، تاکید والدین به توجه نکردن به آنچه خوب نیست و در سال‌های اولیه تحصیل پرداختن و تاکید صرف بر خواندن، از سویی دیگر آغاز الگوبرداری ما از همان سال‌های نخست کودکی از بزرگترهایی که خود هرگز درست گوش نمی‌دهند همه از جمله عوامل یاد دهنده گوش نکردن هستند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم استفاده صحیح از این مهارت، موجب ناتوانی افراد در حل مشکلات اعم از خانوادگی و یا شغلی می‌شود. اما این مهارت نیز همچون سایر مهارت‌ها، کسب کردنی و آموختنی است، کافی است به برخی نکات و اصول لازم در این خصوص توجه و عمل کنیم تا از نیروی حاصل از آن در پیشگیری از مسائل و حل مشکلات موجود و نیز برقراری روابطی سازنده بهره‌مند شویم. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این نکات ساده در قالب جملاتی بیان شده است که توجه به آنها در رفتار عملکرد موجب تقویت گوش دادن فعالانه و موثر می‌شود.

در حین رویارویی با هر مراجعه کننده‌ای اعم از همکاران و یا اعضاء خانواده‌ام تا زمانی که کاملاً متوجه موضوع نشده‌ام، زمان گفت‌وگو را به بعد موکول نمی‌کنم.

در طول صحبت کردن طرف مقابل، مشغول قضاوت و ارزش‌گذاری کلام او در ذهن خودم نیستیم.

بدون پیشداوری و فارغ از شنیده‌های قبلی‌ام به سخنان طرف مقابل گوش می‌کنم.

به این ترتیب ذهن من با نگاهی تازه به تحلیل مسئله مورد نظر می‌پردازد.

بعد از اتمام حرف‌های طرف مقابل به خودم فرصت فکر کردن می‌دهم.

من مجبور نیستم بلافاصله تصمیم بگیرم و یا چیزی بگویم.

کوتاه و روشن سخن می‌گویم تا فرصت لازم برای درک کلامم و نیز صحبت کردن از طرف مقابل وجود داشته باشد.

برای ذکر مصادیق در حرفهایم از خاطرات دور و دراز خود که تعریف آنها زمان زیادی صرف می‌کند و رشته کلام را نیز از هم می‌گسلد، پرهیز می‌کنم.

در حین گفت‌وگو با حرکات سر و کلمات مناسب تمایل و علاقمندی خود را به شنیدن نشان می‌دهم.

در طول گفت‌وگو تلاش می‌کنم که اصل کلام و منظور طرف مقابل را درک کنم و به برداشت ذهنم اکتفا نکنم.

می‌دانم خشم مانع فهم درست معانی خواهد شد، بنابراین در این زمان تلاش می‌کنم با سکوت بیشتر و توجه به بیان و احساس گوینده موجب کنترل خشم در خود شوم.

در مواقعی که احساس می‌کنم دقیقاً متوجه منظور طرف مقابل خود نشده‌ام، با جملات واضح‌تر و با استفاده از کلمات گوینده سوال می‌کنم.

تا حد امکان سخن گوینده را قطع نمی‌کنم. اما اگر از نظر زمان در تنگنا باشم، این مورد را با لحن مناسبی مطرح می‌کنم و حتماً قرار گفت‌وگوی بعدی را معین می‌کنم.

در هنگام شنیدن با بدنی مایل به جلو و در فاصله‌ای مناسب رودرروی طرف مقابل قرار می‌گیرم و با وضعیتی گرم و پذیرا، هشیاری همراه با آرامش خود را به او انتقال می‌دهم.

در حین گوش دادن سعی می‌کنم عوامل محیطی مزاحم را به حداقل برسانم مثلاً تلویزیون و رادیو را خاموش کنم، گاهی حتی تلفن را قطع کنم و یا در را ببندم.

در گفت‌وگو با طرف مقابلم سعی می‌کنم سؤالات کمتری بپرسم تا او وقت بیشتری برای سخن گفتن داشته باشد و هدایت مکالمه به دست او باشد.

در صورت نیاز به پرسش، از سؤالات باز استفاده می‌کنم، یعنی سؤالاتی که به پاسخی بیشتر از یک کلمه احتیاج دارند.

همواره به ارزش سکوت در گوش دادن فکر می‌کنم و می‌دانم که نقطه آغاز فرد، سکوت و گام دوم آن گوش دادن است.

در هنگام سکوت به سخنان طرف مقابلم می‌اندیشم و سعی می‌کنم احساس او را بفهمم.

می‌دانم که زمانی باید ساکت بود و زمانی باید سخن گفت و من مراقب هستم تا سکوت نامطلوب میان ما ایجاد نشود.

تظاهر به فهمیدن نمی‌کنم و هر زمان که به هر علت مثل خیال‌پردازی و فکر کردن به آنچه او قبلا گفته بود، متوجه باقی حرفهای او نشدم، از او می‌خواهم که سخنش را تکرار کند.

می‌دانم گفتن این جمله که «دقیقا می‌دانم چه احساسی داری» مانع سخن گفتن او می‌شود. بنابراین تلاش می‌کنم که همراه او باشم.

همدلی گوش دادن با قلب و سر است، بنابراین گرمی و صمیمیت و تن صدا و نحوه بیان من می‌تواند همدلی مرا نشان دهد.

فراموش نمی‌کنم گوش دادن فعالانه گاهی تنها کاری است که در کمک به برخی از افراد برای رسیدن به حل مشکلاتشان لازم است، بنابراین گوش کردن من گاهی بسیار موثرتر از ارائه راه‌حل یا تلاش برای مشکل‌گشایی است

نویسنده : سلیقه دار، لیلا 

دانشگاه پیام نور اتریش میزبان ایرانیان خارج از کشور

 محمد رضا شریف کاظمی از مسئولین دفتر نمایندگی دانشگاه پیام نور اتریش در  بازگشت از سفر به  اتریش و در بازدید از فضاهای  آموزشی  دانشگاه پیام نور  در وین  از  آمادگی برگزاری کلاس رفع اشکال و ثبت نام ایرانیان مقیم یاد کرد ند که عنوان رشته‌های  ثبت نامی به زودی اعلام می گردد.. 
  البته این اولین  دانشگاه ایرانی  است که به نام دانشگاه پیام نور در این کشور راه اندازی می شود  و تا به حال در تاریخ کشور ما بی سا بقه بوده که  امکان تحصیل با مدرک مورد تایید وزارت علوم ایران و دانشگاهی  که اعم از دانشجو، استاد و کارکنان در کنار هم در یک رقابت فرهنگی و علمی  شرکت داشته باشند و این در تاریخ  دانشگاهای ایران بی‌سابقه است.   مسئولین دانشگاه پیام نور  وین در پاسخ به این سئوال که این  فرایند آموزشی چقدر طول می کشد و از چه تاریخی برگزار می‌شود، اظهار داشتتند در حال بررسی شرایط نهایی کار هستیم  دانشگاه پیام نور  هم با توجه به  مقررات و امکانات برای  برگزاری کلاس تلاش می کند. مجوزها سریع تر صادر شود و دانشجو  بگیریم.  وی  خاطرنشان کرد:  شعاری که ما دنبال میکنیم "تحصیل راحت " است و بعد "تایید مدرک توسط وزارت علوم"  به این دلیل که امکان ادامه تحصیل برای عزیزان چه در داخل ایران  چه در دانشگاهای خارجی مهیا باشد تعداد زیادی از دانشجویان با صرف هزینه و وقت در کشور های مختلف تحصیل کردند ولی مدارک آنها در ایران قابل ارزیابی نیست و این یعنی هدر رفتن سرمایه انسانی  و وقت  با توجه به نامگذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف با عنوان «با تحصیل در پیام نور، الگوی مصرف وقتتان را اصلاح کنید» است. 
نماینده دانشگاه پیام نور  وین نیز تصریح کرد: در حال حاضر برنامه بازدید از  مکان و برنامه‌ریزی اسکان و تشکیل کمیته‌های اجرایی و کمیته‌های برگزاری کلاس را انجام داده‌ایم. و حدود ۳۰ داوطلب برای ثبت نام اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم بحث های اداری سریعتر تمام شود تیم اجرایی برای راه اندازی تماما از افراد خبره و با تجربه انخاب شده اند ودارای تجارب علمی آموزشی و اجرایی در سطوح مختلف می باشند این نیز یکی دیگر از ویژگی های این دانشگاه بشمار می رود چرا که این تیم تجربی همراه دانشجو قدم به قدم حضور دارد و در پاسخ به سئوالی مبنی بر تماس برای دریا فت اطلا عات چگونه است اشاره داشتند ظرف هفته جاری آدرس وشماره تلفن تماس اعلام می گردد . 

فرهنگ عمومی بیرجند

                       

تَاریکا                     دلتنگ

تاس                        کاسه

تَلخْگْ                    کمی تلخ

تِلْ تِلْ                     صحبت بیهوده و زیاد

تُلُپَسْ(تَلَپَسْ)           حرف ندا

تِلِکَسْتْ                  حرف ندای شکستن

تَلَبگار                     طلبکار

تِلِنْگْ                      هل دادن

تَمُو                         شلوار

تِنْگْ طلا                  خوب وتندرست،عالی

جُنِوار                      توان، قدرت

جُوزْ                         گردو

چپی گری                 شلوغ کردن،فضولی

چرخ زدن                 جستجو کردن

چَغوک                     گنجشک

چَیی                       چای

خُسُرْ                       پدر زن

خُسُرْبَره خُسُروَره       برادر زن

خَش                       مادر زن

خُلِ اَتِش شرور          خیلی فضول

خَلا                        توالت

خِلَشِه                     خار

خَلو                        دایی

دَپُر کردن                 قفل کردن ، بستن

دَخُو                        در حال خواب

دُرْباخ                       سلامتی

دَرُدُو                        اطراف

دِرِزْگ                      کمی خیس شدن

دِرِزْگیدن                  لرزش ناشی از ترس

دَکِشال                    نوعی حمل کردن

دِلَنْگو                      آویزان

دَلُنِه                        سالن ورودی منزل

دُماق                       بینی

دِنْدُو                        دندان

دَنْگْ او                    مقدار(آب)

دوشینه                   دیشب

دُول                        سطل

دولَخ باد                   بادشدید همراه گرد و غبار

دوودوو                    خواهر

دیکُو                       مغازه

رِز کردن                  حمله ورشدن حمله کردن

رِسمُو                      طناب

رَم                         دلسوزی

شِرِنی                      شیرینی

شِقْ                        تیپ و قیافه

شِکَفْتِه                    آبنبات ،نوعی قند

شَلْته                      موج کوچکی از آب

شُنْدُو                      خط شروع

شُنْگُلْ                     انگشت

شُو                          شب

شَیْنَکْ                    پرنده شاهین

چند نما از آداب و سنن بیرجند


چند نما از آداب و سنن بیرجند
                    

                            چرخ ریسندگی

                                                         چرخ ریسندگی قدیمی

                                 مرد قالی باف

                                           مرد قالی باف در مود بیرجند

                                زندگی ایلی درخراسان جنوبی

                                           نمایی از زندگی ایلی در خراسان جنوبی

                               یک بنای قدیمی

                                              نمایی از موزه شوکت آباد بیرجند

 

فرهنگ عمومی بیرجند

صُبْ پِکَه                 سحر

طَقَرْچِه                   نوعی ظرفی سفالی برای درست کردن غذا

طَیارِ                        حرف ندای ابهام آمیز

عِنْدو                       خارش

قَشُقْ                       قاشق

قُلْ آمدن                بجوش آمدن

کُتِه                         کتک

کُجِه                        کجا

کَچی شیر              نوعی غذایی محلی

کَدو                         کدامیک

کَرْبِلَیْ                     کربلایی

کِرِه                          به صرفه بودن

کِشْمُو                      مزرعه کوچک ،زمین زراعتی

کَفْتَرْ                        کبوتر

کفْگیربره                نوعی مَلاقه

کُکْ                         کبک

کَلْپوره                    نوعی داروی گیاهی برای دردشکم

کُلُمْبَه                     چاق ، فربه ، سمین

کَلُو                          بزرگ

کَلوخ                       ریگ ازجنس خاک

کَله پُرْْبَدی             بیماری اُریُن

کَموک                     مقداری کم

کَنْدال                     حفره، چاه

کُندِرِشک              آرنج

کیک                       کَکْ

گُرْجِه                      گوجه فرنگی

گُشْنِه                      گرسنه

گُمَیی                      کم پیدایی

گوشَدار                  گوش کن

لَخَبورگ                 سوسمار

لََخْشُوک                 لیز

لِفْتْ دادن               دیر کردن

لِنگْ                        پا

لُو                             لب

لُوچْ                         لپ

مُ                             من

مَتُو                          شب مهتابی

مَجْمِه                      سینی بزرگ

مَرِضا                       محمدرضا

مُسْتَراب                 توالت

مَسِیْ                       محمدحسین

مُشَتِه                      آرایشگر

مَعتَلْ                       منتظر شدن

مَعْدَلی                    محمدعلی

مُغْریبُنْگْ               صبح زود، سحرگاه

مِنَدَری خُو              می پنداری که

مُنْده                       خسته،باقی ماندن

مورِشْکْ                 مورچه

موسی کوتقی         نوعی پرنده شبیه کبوتر

مِه مِه                      مامان

مَیُم                         می خواهم

میُمْ                         می آیم

مینی                      می بینی

مَیِه دار                   پولدار

مَیی                        می خواهی

نَزِوال                       ناسازگار

نِشْ                          دهان

نَلی                          تشک ، تخت خواب

نُماشُمْ                      بعد ازظهر

نَموک                       مقداری کم

نِمَیه                         نمی خواد

نِمَیی                       نمی خواهی

نَنِه                          مامان

نُو                             نان

وِرْ ورْ                       صحبت زیاد

وَرْمالیدن                 بالا زدن

وَشوریده                 عاشق

هَمیدَم                    الان

هُنِه                          بگذار

هِنْدُنِه                     هندوانه

هُنْْْشی                    بنشین

یک متن خواندنی

گاو ماما میکرد ، گوسفند بع بع میکرد ، سگ واق واق میکرد و همه با هم فریاد می زدند حسنک کجایی ؟ شب شده بود امّا حسنک به خانه نیامده بود . حسنک دوستان زیادی داشت و مدتها بود که به خانه نیامده بود . او به شهر رفته و در آن جا شلوار جین و تی شرتهای تنگ به تن می کند . او هر روز صبح به جای غذا دادن به حیوانات جلو آینه به موهای خود ژل می زند . موهای حسنک دیگر مثل پشم های گوسفند نیست چون او به موهای خود کتیرا می زند .

دیروز که حسنک با کبری چت میکرد کبری گفت : تصمیم بزرگی گرفته است . کبری تصمیم داشت حسنک را رها کند و دیگر با او چت نکند چون با پتروس چت میکرد .

پتروس همیشه پای کامپیوتر نشسته بود و چت میکرد . پتروس دید که سد سوراخ شده امّا انگشت او درد میکرد چون زیاد چت کرده بود . او نمی دانست که سد تا چند لحظه دیگر می شکند . پتروس در حال چت کردن غرق شد و برای مراسم دفن او کبری تصمیم گرفت با قطار به آن سرزمین برود امّا کوه روی ریل ریزش کرده بود .

ریز علی دید که کوه ریزش کرد امّا حوصله نداشت چون سردش بود و دلش نمی خواست لباسش را درآورد . ریزعلی هر چند چراغ قوه داشت امّا حوصله دردسر نداشت ، قطار به سنگی برخورد کرد ، کبری و مسافران قطار مردند ولی ریز علی بدون توجه به خانه بازگشت .

خانه مثل همیشه سوت و کور بود ، الان چند سالی است که کوکب خانم همسر ریزعلی مهمان ناخوانده ندارد او مهمان خوانده هم ندارد چون حوصله مهمان ندارد زیرا پول ندارد شکم مهمان را سیر کند .

او در خانه تخم مرغ و پنیر فراوان دارد امّا گوشت ندارد . او کلاس بالا و فامیل های پولداری دارد . او آخرین بار که گوشت قرمز خرید چوپان دروغگو به او گوشت الاغ فروخت امّا او از چوپان دروغکو گِله ندارد چون دنیای ما خیلی چوپان دروغگو دارد .

به همین دلیل دیگر در کتابهای دبستان آن داستانهای قشنگ وجود ندارد .

فهرست مشاهیر بیرجند