مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

خشم

داستان 


خشم Anger 


*وقتی که خشمگین هستی ، آن را روی دیگران خالی نکن ؛ و سرکوبش نیز نکن . خشم پدیده ای زیباست که می تواند در جهتی مثبت متحول گردد . *


 روزی شاگردی نزد مرشد ذن ، بانکی Bankei رفت و گفت : "

 مرشد ! من خشمی غیرقابل کنترل دارم . چگونه آن را درمان کنم ؟ " مرشد گفت : " آن خشمت را نشانم بده ! به نظر بسیار جالب می آید ! " شاگرد گفت : " ولی من هم اکنون آن را ندارم و نمی توانم آن را به شما نشان بدهم . بانکی گفت : هر وقت آن را داشتی پیش من بیا . " شاگرد اعتراض کرد : " ولی نمی توانم درست همانوقت که خشمگین هستم آن را پیش شما بیاورم ! خودش بطور غیرمنتظره پیدا می شود و مطمئن هستم قبل از اینکه آن را بیاورم آن را از دست خواهم داد . " پس بانکی گفت : " در این صورت ، این خشم نمی تواند بخشی از طبیعت واقعی تو باشد . اگر چنین بود ، می توانستی در هر زمان آن را نشان بدهی . تو وقتی زاده شدی آن را باخودت نداشتی ؛ پس باید از بیرون به تو داده شده باشد . من توصیه می کنم هر وقت که خشم وارد وجودت شد خودت را آنقدر با چوب بزن تا عصبانیت دیگر طاقت نیاورد و فرار کند ! " 



 اینبار که خشمگین شدی ، برو و دور خانه ات را هفت بار بدو ! و پس از آن ، زیر درختی بنشین و تماشا کن که عصبانیت کجا می رود . با این روش ، تو خشمت را سرکوب نکرده ای و آن را کنترل نیز نکرده ای و آن را روی دیگری تخلیه نکرده ای . خشم تنها یک استفراغ ذهنی است . فقط نیازی نیست که آن را روی دیگران خالی کنی . قدری بدو و یا بالشی را بگیر و آنقدر به آن مشت بکوب که دستها و دندانهایت آسوده شوند . در دگرگون سازی ،  تو هرگز کنترل نمی کنی ، فقط هشیارتر می گردی . خشم روی دهد ؛ این پدیده ای زیباست !  حتی وقتی که خشم در حال اتفاق افتادن است ، اگر ناگهان هشیار شوی ، فروخواهد نشست . امتحان کن ! درست در وسط خشم ، وقتی که بسیار داغ هستی و مایلی به قتل برسانی ، ناگهان هشیار شو و احساس خواهی کرد که چیزی تغییر کرده : یک دنده ی درونی ؛ احساس جا افتادن می کنی . چیزی تغییر کرده ؛ وجود درونی تو آسوده گشته . برای لایه‌های بیرونی بیشتر طول میکشد تا آسوده شوند ؛ ولی وجود درونی inner being قبلاً آسوده گشته است . همکاری بین این دو گسسته شده و اینک تو با خشمت هم هویت نیستی . قدری طول کشد تا بدن خنک شود ، ولی در عمق درون همه چیز خنک و آرام است . وقتی که آسوده هستی می توانی از تمام دنیا لذت ببری ؛ وقتی که داغ شده ای ، گم شده ای ، هم هویت شده ای ، بسیار درگیر و گرفتار شده ای ؛ چگونه می توانی خوش باشی ؟ 


منبع کانال تلگرامی رهنمون