مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

خاطرات سفر هلموت هوندسبیشلر به ایران؛ متفکر اتریشی

از صفحات خاطرات سفر هلموت هوندسبیشلر به ایران؛ متفکر اتریشی: قناعت، صمیمیت، صداقت و تمیزی ایرانیان، مرا تحت تاثیر قرار داد
خبرگزاری انتخاب : عضو برجسته آکادمی فرهنگستان علوم اتریش می نویسد: ایران، سرزمینی است با قدمت هزاران ساله و با فرهنگی با‌شکوه که درمورد ویژگی و واقعیت‌های آن می‌توان بیش از 1001 مورد نوشت. بسیاری از چیزها در آنجا کاملاً شرقی است (نظیر گنجینه‌های افسانه‌ای در موزه ملی جواهرات، زیبایی فرش‌ها و یا محیط بازارها)، ولی بسیاری از چیزها از نقش تعیین‌کننده‌ای که اسلام از لحاظ تاریخی بویژه پس از انقلاب سال 1979 عملاً در ساختار زندگی ایران بازی می‌کند، ناشی می‌شود. درواقع انتخاب عنوان "جمهوری اسلامی ایران"‌ هدفمند می‌باشد.
متفکر و عضو برجسته آکادمی فرهنگستان علوم اتریش پس از سفر به ایران می نویسد: "قناعت، صمیمیت، صداقت و تمیزی در زندگی مردم ایران، من را تحت تاثیر قرار داد."

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب از وین؛ هلموت هوندسبیشلر که مدتی پیش همراه با هیئتی از آکادمی فرهنگستان علوم اتریش به ایران سفر کرده بود، پس از بازگشت به اتریش در خاطرات سفرش به ایران از زندگی مردم کشورمان می نویسد.

وی می نویسد: ایران، سرزمینی است با قدمت هزاران ساله و با فرهنگی با‌شکوه که درمورد ویژگی و واقعیت‌های آن می‌توان بیش از 1001 مورد نوشت. بسیاری از چیزها در آنجا کاملاً شرقی است (نظیر گنجینه‌های افسانه‌ای در موزه ملی جواهرات، زیبایی فرش‌ها و یا محیط بازارها)، ولی بسیاری از چیزها از نقش تعیین‌کننده‌ای که اسلام از لحاظ تاریخی بویژه پس از انقلاب سال 1979 عملاً در ساختار زندگی ایران بازی می‌کند، ناشی می‌شود. درواقع انتخاب عنوان "جمهوری اسلامی ایران"‌ هدفمند می‌باشد.

هوندسبیشلر ادامه می دهد: برجسته‌ترین تفاوتی که به چشم می‌خورد، پائین‌تر بودن وضعیت حقوقی زنان است. زنان همسفر ما مجبور بودند فقط از مقررات پوشش خاصی پیروی کنند.‌ همچنین تمامی نوشیدنی‌های الکلی ممنوع است.

این پژوهشگر اتریشی تصریح می کند: بدور از رفتار ساختگی و متظاهرانه‌ مردم اروپا، قناعت، صمیمیت، صداقت و تمیزی در زندگی مردم ایران من را تحت تاثیر قرار داد: محیط‌های تجاری ساده(حتی خارج از بازار)، عدم وجود خشونت در ترافیک خیابان‌ها علی رغم شلوغی بیش از حد خیابان‌ها و بوق زدن‌های مداوم، تعداد بسیار کم گدا و ...

وی می افزاید: بچه‌های کوچک دانش‌آموز و نوجوانان نسبت به ظاهر توریستی و متفاوت ما، با شادی و تشویق‌های بلند خود واکنش نشان می‌دادند. ما به لطف راهنمای تور خود توانستیم با بسیاری از غذاهای گوارا و رایج در ایران آشنا شویم. از طرفی دیگر وی تلاش نمود تا بسیاری از دیدنی‌های کشور زیبا و ارزنده خود را از بطن تاریخی آنها برای ما تشریح کند.

هلموت هوندسبیشلر اضافه می کند: جنبه آموزشی سفر برای من کاملاً موفقیت آمیز بوده است. برای من به عنوان یک دانشمند فرهنگ اروپا در امور دوران قرون وسطی، اکنون قابل فهم است که معماری گوتیک‌ از مشرق زمین می‌آید. همچنین روحیه تنظیم عمومی کارهای روزمره زندگی بر اساس مسائل مذهبی، مهم‌ترین تشابه با دوران قبل در مسیحیت است. این شباهت بطور اساسی فهم خدمات فرهنگی و خصوصیات ایران را برای من آسان‌تر نمود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد