مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

آشنایی با یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان وین

آشنایی با یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان
دانشجویان ۱۳۰ کشور جهان در وین
000591.jpg
دانشگاه وین که در سال ۱۳۶۵ میلادی تأسیس شد یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان است. در این دانشگاه در حال حاضر ۶۳ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند که سهم دانشجویان خارجی نیز در آن نسبت به بقیه دانشگاههای اروپا زیاد است.
در مجموع دانشجویانی از ۱۳۰ کشور جهان در رشته های مختلف در این دانشگاه تحصیل می کنند.
در این دانشگاه می توان در ۱۳۵ رشته مختلف و در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و مدارج بالاتر ادامه تحصیل داد.
در حال حاضر در کنار دانشگاه وین یازده دانشگاه دیگر نیز در اتریش وجود دارد.
موقعیت جغرافیایی اتریش در مرکز اروپا و تبادل طولانی فرهنگی با کشورهای شرق اروپا، همچنین راههای ارتباطی زیاد در کنار امکان دسترسی به اتریش از طریق هوایی، جذابیت زیادی برای دانشجویان خارجی در این کشور ایجاد کرده است. این دانشجویان در طول مدت تحصیل خود در اتریش با استفاده از امکانات حمل و نقل همواره می توانند در طول تعطیلات دسترسی آسانی به موطن خود داشته باشند.
در سال ۲۰۰۲ بیش از ۲۲۰ هزار دانشجوی رسمی در دوازده دانشگاه اتریش به تحصیل مشغول بودند که از این میزان حدود ۳۰ هزار نفر را دانشجویان خارجی تشکیل می دادند. بدین ترتیب به طور متوسط بیش از ۱۲ درصد از دانشجویان دانشگاههای این کشور خارجی هستند. تعداد کادر علمی به بیش از ۱۶ هزار بالغ می شود که در نوع خود در رده های بالای مقایسه ای با دیگر کشورهای اروپایی است.
از سال ۱۹۷۵ میلادی و با اوج گیری تظاهرات دانشجویی در اروپا سیستم تحصیلات عالی در اتریش هم به اصلاح ساختارهای کهنه دست زد . سیستم تحصیلی امروز ماحصل همان زمان است.
دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاهی از آن تاریخ تاکنون با انتخاب شوراهایی در تمام تصمیم گیریهای دانشگاهی سهیم هستند. در دانشگاه وین دانشجویان می توانند به آسانی منابع مورد احتیاج خود را تهیه کنند و در همین رابطه کتابخانه ملی اتریش سهم بسزایی دارد. این کتابخانه که در مجاورت دانشگاه است در سال ۱۳۶۸ میلادی و تنها ۳ سال پس از تأسیس دانشگاه شروع به فعالیت کرد.
آرشیو این کتابخانه بیش از ۶ میلیون مدرک را دربرمی گیرد که از این میزان ۲ میلیون و ششصد هزار کتاب است. در کنار این مرکز دو کتابخانه دیگر یعنی کتابخانه مرکزی و کتابخانه دانشگاه نیز در شهر وین خودنمایی می کنند.
در میان این کتابخانه ها، کتابخانه مرکزی فیزیک بیش از ۲۰ میلیون کتاب را در خود جای داده است و کتابخانه هنرهای زیبا نیز با بیش از دو میلیون کتاب منبع اطلاعاتی بسیار با ارزشی برای دانشجویان است. توجه به هنر و موسیقی که ریشه در سنتهای اتریش دارد شامل برنامه هایی برای دانشجویان بخصوص دانشجویان خارجی است.
هر دانشجو می تواند فقط با ارائه کارت دانشجویی از امکانات رفاهی شامل استفاده از حمل و نقل درون شهری که در شهر وین در حد عالی است، با تخفیف ویژه استفاده کند. سینما، تئاتر و کنسرتها نیز شامل تخفیف دانشجویی می شوند.
دانشجوی خارجی در وین امکان استفاده از خوابگاه دانشجویی را نیز دارد. در دانشگاه وین دانشجویان داخلی و دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا از پرداخت شهریه معاف هستند ولی دیگر دانشجویان باید شهریه ای را پرداخت کنند که به جز شهریه پایه در بقیه موارد متفاوت است. این شهریه ها در حد شهریه های کشورهای دیگر است. ولی دانشجویان می توانند پس از طی چند ترم در صورتی که شایستگی لازم را داشته باشند از بورسیه های مختلف استفاده کنند و یا در زیر چتر پوششی دولت قرار گیرند که شامل کمک به دانشجویان از کشورهای فقیر و یا در حال توسعه است. امکان کار فقط در دوران تعطیلات برای دانشجویان فراهم است و با توجه به شرایط اقتصادی اروپا از این طریق گذران امور تحصیلی بدون منابع مالی دیگر تقریباً امکان پذیر نیست.
در کنار دوازده دانشگاه در اتریش ۶ آکادمی هنر با بیش از ۴۹۰ رشته هنری نیز وجود دارد. دانشگاههای معتبر اتریش پس از دانشگاه وین عبارتند از:
دانشگاه گراتس که در سال ۱۵۸۵ میلادی تأسیس شد و همواره مورد توجه دانشجویانی از کشورهای خاورمیانه بوده است. این دانشگاه دارای شهرت خوبی در رشته های علوم فنی است. دانشگاه اینبورگ که در سال ۱۶۶۹ میلادی تأسیس شده است و در کنار دانشگاه سالزبورگ که در سال ۱۶۱۹ میلادی آغاز به کار کرد همچنان مورد توجه دانشجویان رشته های موسیقی است. دانشگاه فنی وین که تأسیس آن به سال ۱۸۱۵ میلادی برمی گردد، در کنار دانشگاه فنی گراتس که در سال ۱۸۱۱ تأسیس شد و دانشگاه معدن شناسی لئوبن که در سال ۱۸۴۰ میلادی تأسیس شده است از دانشگاههایی هستند که بسیار مورد توجه دانشجویان خارجی بخصوص از کشورهای در حال توسعه قرار گرفته اند. با امکانات حمل و نقل ریلی موجود در اتریش دانشجویان خارجی که از کشورهای آسیایی، آفریقایی و یا آمریکای لاتین پس از کسب پذیرش و تأیید مدارک خود برای تحصیل به اتریش می آیند .از فرودگاه شهر وین می توانند مستقیماً به شهرهای محل تحصیل خود عزیمت کنند. تقریباً تمام خطوط هوایی جهان به وین پرواز دارند و با همکاری خطوط هوایی اتریش می توان بلیت قطار را نیز هنگام رسیدن دریافت کرد. دانشگاه لینز نیز از دیگر دانشگاههایی است که مورد توجه دانشجویان خارجی است.
دانشکده های دامپروری و اصلاح نباتات وین، دانشگاه اقتصاد وین، آکادمی هنرهای تجسمی شهر وین، دانشگاه هنر و دانشگاههای موسیقی در شهر وین نیز مجموعه ای از امکانات تحصیلی در این کشور را به نمایش می گذارند.
اطلاعات ممکن در مورد تحصیل در اتریش را می توان از طریق www.univie.ac.at و یا www.wien.info و www. aua.comدریافت کرد. ترم های دانشگاهی شامل یک ترم زمستانی و یک ترم تابستانی است. دانشمندان فارغ التحصیل از دانشگاههای اتریش ۱۵ جایزه نوبل را از سال ۱۹۰۵ تاکنون به دست آورده اند که از این تعداد ۵ نفر در پزشکی، سه نفر در فیزیک، چهار نفر در شیمی، یک نفر در اقتصاد و دو نفر نیز جایزه صلح نوبل را تصاحب کرده اند.
در سالهای اخیر توجه به محیط زیست نیز به ایجاد کرسی هایی در دانشگاه انجامیده است. گروه های فیزیک در دانشگاه اتریش سهم بسزایی در تعیین جایزه فیزیک نوبل برای تحقیقات هسته ای ایفا کردند که در سال ۱۹۸۴ به مؤسسه تحقیقات هسته ای اروپایی تعلق گرفت.
مرکز جهانی شناخته شده ای نیز در زمینه تولید و کشف موتورهای کششی تحقیق می کند که در دانشگاه گراتس فعالیت دارد و تاکنون تحت سرپرستی پرفسور هانس لیست به اختراعهای متعددی در زمینه موتورهای درون سوخت دست یافته است.

جشن پایان سال دانشگاه صنعتی شریف
آنها می خواهند جوانی کنند
000594.jpg
مهری یاوری، شیوا کشاورزی
فکرش را بکن؛ یک نفر با صدایی نخراشیده وسط یک سالن فریاد بزند: باقالی... باقالیه... باقالی کاسه ای ۱۰۰ تومان، عده ای هم دنبالش راه بیفتند و پلاکاردهایی را با همین محتوا حمل کنند.
بعد همان دور و اطراف آدمهایی را ببینی که دور هم جمع شده اند و با انگشت های رنگی روی ورق هایی که کف سالن ولو کرده اند، نقاشی های زیر ۵ سال بکشند. گوشه دیگری، دو نفر گیتار بزنند و البته صدایشان هم از ازدحام به جایی نرسد. همانطور که مبهوت نگاهشان می کنی، یک دفعه از همین سالن، جمعیت زیادی بیرون بریزند و با کیسه های نایلونی که پر از آب کرده اند، وسط حیاط دانشکده به سر و صورت همدیگر بکوبند و تازه این هم راضی شان نکند، همدیگر را بغل کنند و بیندازند توی حوض کوچک اما پر آب وسط حیاط... و تا می آیی فکر می کنی اینجا چه خبر است، کنار حوض دکه ای ببینی که تعدادی جلوی آن ایستاده اند و با داد و فریاد هندوانه های قاچ کرده را به فروش می رسانند.
تعجب نکن! جشن پایان سال است. تابستان نزدیک شده و شب های سخت امتحان در حال سپری شدن است.
آدمهایی که این طور خودشان را از قید و بندهای دانشگاه رها کرده اند و برای خودشان ضیافت برپا کرده اند، کسی نیستند جز دانشجویان دانشگاه شریف، همانهایی که همیشه توی ذهنمان با عینک ته استکانی تصورشان می کنیم و به گمانمان همیشه در حال درس خواندن هستند و انگار به دنیا آمده اند تا مدام کتاب بگیرند جلوی صورتشان و توی کتابخانه ها عمر را سپری کنند. آنها دور هم جمع شده اند تا خاطره ای به یاد ماندنی از روزهای پایانی سال بیافرینند.
این ساختمان دانشجویی و پر از هیاهو هم می تواند نامش اتحادیه (Union) باشد و با همه اتاقهایش و دانشجوهایی که در آنجا فعالیت می کنند، فرود آمده باشد وسط دانشگاه شریف. حالا هم پناهگاهی بشود برای این که دانشجویان رشته های مختلف بدون حتی یک ریال سرمایه دانشگاه، جشن بگیرند و با غرفه های ابتکاری شان و فروش چیزهایی مثل باقالی و شربت و ... خرج جشن شان را در بیاورند. به این می گویند اشتغالزایی و کارآفرینی.
مثل بازار سیاه
جلوی در ورودی ساختمان دانشجویی نوشته شده: ایستگاه شکم! سرجدت بیا از ما خوراکی بخر!
داخل ساختمان، مثل سه شنبه بازار یا چیزی شبیه آن، با سروصدای بسیار، انبوه دانشجویانی را در برگرفته که می خواهند اجناسشان را به همدیگر قالب کنند. فالوده، باقالی، ذرت شیرین، شربت و حتی جوجه اردک زنده!. قیمت ها هم چندان ارزان نیست. مثل بازار سیاه.
گوشه ای از دیوار انتهای سالن، کاغذ بزرگی به چشم می خورد که روی آن نوشته شده: عکس با لباس فارغ التحصیلی. قیافه آدمک خنده داری هم کنارش دهن کجی می  کند.
-آخر آخرش!  این شکلی می شی!
در میان این سالن چهار گوش، وقتی آن دانشجو ساکسیفون به دست را می بینی که هر چند لحظه یک بار صدای گوشخراشی را ول می کند وسط جمعیت و بعد زیر پایش عده ای نشسته اند و دارند کاغذها را با انگشت رنگی می کنند و نقاشی  های کودکانه می کشند، دیگر صدای فریاد آن دانشجوی ورودی، بهت و تعجب تو را کامل می  کند که فریاد می زند: ۱۰۰ تومان بده فارغ التحصیل شو.
- الان خیلی بهتره! ۳ سال دیگه دیره.
محمد. م دانشجوی شیمی کمیته ساندویچ به دست، از میان جمعیت راهش را باز می کند و دنبال مشتری می گردد. امروز برای محمد روزی به یاد ماندنی است. او و هم دانشگاهی هایش جزو معدود کسانی هستند که بعد از پایان تحصیل، نگران وضعیت  کاری و نان شب خود نیستند. کیسه ساندویچ اش را جابه جا می کند و با خنده و داد و فریاد تبلیغ ساندویچ هایش را می کند. هر کس نداند، فکر می کند محمد سالها دستفروشی می کرده است. دوستش از او می پرسد؛، تا حالا چقدر در آوردی؟
-۵۰۰۰ تومان.
آنها برای کسب درآمد بیشتر در حال رقابت هستند.
- کی بیشتر فروش می کنه؟
دوست محمد یک پای جوجه اردکی را در دستش گرفته و او را معلق نگه داشته، قیمت آن را مدام تکرار می کند تا مشتری جلب کند.
دو نفر از خریدارانش با خوشحالی به هم می گویند: آخ جون! امشب توی خوابگاه سوپ اردک داریم (البته جدی نمی گویند).
آنهایی که باقالی می فروشند، وقتی می بینند غرفه هندوانه با آن هوای گرم نیمروز، کنار حوض و زیر آفتاب، آن همه فروش می دهد، کیسه های نایلون را پر از آب کرده و به آنها پرتاب می کنند. می خواهند بازارشان را جمع کنند. در نهایت با هم درگیر می شوند و شوخی شوخی همدیگر را توی حوض می اندازند.
بی وفایی! بی وفایی!
دو نفری روی زمین کنار هم نشسته اند و دستمالی را جلویشان پهن کرده اند. روی دستمال کاسه ای گذاشته اند تا هر کس رد شد، توی آن پول بریزد. نیما دانشجوی کامپیوتر و پوریا دانشجوی مکانیک است. یکی شان عروسکی را جلوی صورتش گرفته تا مثلاً  کسی او را نشناسد و آن یکی فلوت می زند. آهنگ بی وفایی بامشاد را. کناردستی  اش با صورت پوشانده همزمان با اجرای موزیک، آن را می خواند. اتفاقاً  داخل کاسه هم پول خوبی جمع شده!!
نوازنده های پست مدرن
هیچ جشن دانشجویی را نمی توان بدون کنسرت، کامل خواند. این را همه آنهایی که به دانشگاه رفته اند، قبول دارند. چون این رسم است که هر کس دانشجو می شود، سراغ سازی برود و بعد از مدتی هم توی دانشگاه برنامه ای اجرا کند. این یکی از حسن های دانشگاه است که بچه ها را با موسیقی آشنا می کند.
در جشن پایان سال هم دانشجویان این قسمت را از قلم نینداخته اند تا بزم کامل شود ولی منتها این بار متفاوت از همیشه و بدون استفاده از هیچ سازی!
شیشه های نوشابه با سرو صدا به همدیگر می خورد و گاهی هم به آجرها و به در سطل آشغال و یک موزیک نامنظم اما نه چندان بی معنی آفریده می شود. آخر سر هم شیشه ها بعد از آن که در اثر بهم خوردن به یکدیگر، یکی یکی می شکند و تمام می شود، جعبه های آن را بلند می کنند و روی میز می کوبند. چه لذتی دارد؟ باور کنید ما هم نفهمیدیم. در نهایت، آن آخرها، صدای فریادهایی بلند شده بود که بیایید میز را هم روی زمین بکوبیم، چون صدا می دهد!!
در میان آن همه بکوب بکوب و صدای ناهنجار، یک شیشه نوشابه سالم می ماند. هیچ کس آخرین شیشه را نمی شکند. آن را نگه می دارند... می گویید برای چه؟ باز هم نفهمیدیم.
به آسمان نمی رسند
دیگر آنقدر هم نباید غلو کرد. همه این جشن بشکن و بریز نبود. انتهای آن اعضای گروه تئاتر ، به مدت ۱۵ دقیقه نمایش بدون کلامی را همانجا،  در میان بچه ها اجرا کردند. که دانستن محتوای آن خالی از لطف نیست:
سه نفر وارد زندگی می شوند. به شکل گل هایی که از آسمان بهشان روحی دمیده می شود و بوجود می آیند. آنها با شروع زندگی روی زمین، دنبال چیزهایی می گردند و بعد وقتی آسمان را می بینند، به دنبال حس قرابتی که با آن احساس می کنند، سعی شان را برای رسیدن به آن می گذارند. اما با همه تلاشی که می کنند موفق نمی شوند و مهلتشان برای زندگی در روی کره زمین تمام می شود و می میرند.
هر سه هنرمند هنگام بازی آینه کوچکی در پشت خود دارند. به گفته یکی از اعضای گروه، این آینه نماد حقیقت است و به عنوان انعکاسی از آسمان به کار آمده و آن چیزی که آنها دنبالش می گردند، در پشت شان قرار داده شده تا این مفهوم را برساند که حقیقت در همین نزدیکی است ولی آنها جای دیگری آن را می جویند.
این تئاتر نشان می دهد آنها چندان هم در اجرای برنامه، به پربار بودن آن بی توجه نبوده اند.
فقط برای چند لحظه
ول کرده اند خودشان را؛ ولو برای چند لحظه. روی زمین می نشینند و از خاکی شدن نمی ترسند. خودشان را رنگ مالی می کنند تا کاغذها را نقشی هر چند کودکانه بنشانند. زیر یکی از آن نقاشی ها نوشته شده: ۲۰۰۰ ساله از ساختمان دانشجویی Union.
میلی به کودکی، به فرار از آن همه سختی و مرارتی که جامعه ولو به اینها کمتر؛ اما قطعاً  تأثیرگذار؛ تحمیل می کند.
می خواهند چند لحظه ای فرار کنند. از امتحان، از کلاس های درس که هر چند در اینجا کسالت کمتری دارد و از کمیته انضباطی و هر چیز دیگری که می گوید: بکن!  نکن!  برو،  بیا، نرو، نشین و هر تحکم دیگری. صبر کن. برای همیشه نمی خواهند. گفتم که؛ فقط برای چند لحظه...

مراکز معتبر علمی
همایش بررسی پروژه های برتر دانشجویی در زمینه MNT
مهتاب صفرزاده خسروشاهی
همایش بررسی پروژه های برتر دانشجویی در زمینه MNT (نانوتکنولوژی؛ تولیدات صنعتی و علوم مختلف)؛ بیست و ششم ژوئن ۲۰۰۴ در مسکوی روسیه برگزار خواهد شد.
این همایش توسط مرکز اطلاعات صنعتی روسیه؛ موسسه بین المللی نانو تکنولوژی و مرکز علوم دانشجویان روسیه برگزار می شود.
در این همایش پیشرفت های علمی در زمینه نانو تکنولوژی و تولیدات صنعتی دانشجویان پژوهشگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به پروژه های برتر؛ جوایزی اهدا خواهد شد. متولیان برگزاری این همایش معتقدند بدون پیشرفت های صنعتی و علمی؛ «روسیه» از حرکت باز ایستاده و توان رویارویی با رقبا را نخواهد داشت.
حضور استادان؛ دانشجویان و پژوهشگران سراسر جهان که علاقه مند به موضوع همایش هستند؛ آزاد است. برای اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری همایش می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:
http://www.nanobot.ru
(صفحه الکترونیک) وب سایت
nanobusiness@mail.ru:
(پست الکترونیک) e-mail
مرکز بین المللی تحقیقات علوم اجتماعی منهیم آلمان
مرکز بین المللی تحقیقات علوم اجتماعی منهیم آلمان (MZES)؛ یکی از مراکز معتبر پژوهشی در زمینه علوم اجتماعی است که در سال ۱۹۸۹ با هدف تحقیق و بررسی در زمینه علوم اجتماعی و سیاسی در اروپا، در کشور آلمان تأسیس شد.
تحقیقات این مرکز؛ به جهت اعتبار و وسعت، تقویت کننده و شکل دهنده ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اروپاست. به طوری که با اتحادیه اروپا (EU) نیز همکاری جدی و تنگاتنگی دارد.این مرکز تحقیقاتی مجهز به کتابخانه بین المللی و بسیار غنی؛ آرشیوی اطلاعاتی در زمینه علوم اجتماعی؛ سیاسی و اقتصادی است و از این رو یکی از مراکز معتبر برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان در زمینه علوم اجتماعی؛ اقتصادی و سیاسی است.فعالیت های این مرکز در دو بخش بین المللی و داخلی تقسیم شده است.
* بخش بین المللی شامل: ۱- بررسی اجتماع اروپا، مشکلات و مسائل آن، ۲- سیاست  و اقتصاد اروپا و بررسی مشکلات آن
* بخش داخلی با تمرکز بر بحث های اجتماعی؛ فرهنگی ، اقتصادی و... کشور آلمان که شامل:
۱- طراحی برنامه های بلندمدت برای تحقیق در زمینه علوم اجتماعی
۲- همکاری با مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی در زمینه علوم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی
۳- برگزاری همایش و کارگاه های علمی
۴- تربیت پژوهشگران و دانشجویان پژوهشگر در زمینه علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی
برای اطلاع بیشتر از فعالیت های این مرکز مراجعه کنید به:
http://www.mzes.uni-mannheim-de: وب سایت

سومین همایش بین المللی آسیای پاسفیک و آینده تحصیلات
سومین همایش بین المللی آسیای پاسفیک در زمینه تحصیلات دانشگاهی و آینده تحصیلات، بیست و هشتم سپتامبر تا اول اکتبر ۲۰۰۴، در شهر «پرت» استرالیا برگزار خواهد شد. این همایش از سوی دانشگاه تکنولوژی کارتین استرالیا برگزار می شود.
در این همایش؛ دانشجویان؛ استادان و محققان و پژوهشگران تکنولوژی آموزشی در زمینه تحصیلات دانشگاهی و آینده تحصیلات؛ به ارائه مقاله و بحث و بررسی خواهند پرداخت. در این همایش راهکارها؛ مشکلات و چالش ها و... تحصیل بررسی شده و پژوهشگران نظریات خود را به صورت مقاله ارائه خواهند کرد. این همایش دارای بخش «کارگاه آموزشی» است و امکان حضور برای کلیه اساتید، دانشجویان؛ پژوهشگران و به طور کلی علاقه مندان به بحث و بررسی در زمینه تحصیلات دانشگاهی و آینده تحصیلات؛ آزاد و بلامانع است.
برای اطلاع بیشتر می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:
http://www.cbs.curtin.edu.au/business/research/conferences/lifelong-learning
(صفحه الکترونیک) وب سایت
scotts@cbs.curtin./edu.au :
(پست الکترونیک) ایمیل
کمبود ارز و کاهش خرید مجلات الکترونیکی دانشگاه ارومیه
سیستم کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مطابق استانداردهای دنیا است.سیستم مورد استفاده در کتابخانه این دانشگاه، مطابق استاندارد National medical libray است که سیستمی بین المللی بوده و ابزار مورد استفاده برای رده بندی کتاب های پزشکی N.L.M و در مورد کتاب های غیرپزشکی L.C است. کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ۶ هزار و ۵۶۸ عنوان کتاب لاتین و ۱۳ هزار و ۶۲۶ عنوان کتاب فارسی دارد که حدود ۹۰ درصد این کتاب ها مرتبط با علوم پزشکی است.همچنین کمبود ارز باعث کاهش خرید مجلات الکترونیکی شده است، اما مجلات کاغذی موجود در کتابخانه حاوی آخرین اطلاعات پزشکی هستند و از نظر کیفیت ارزش فوق العاده علمی دارند.

با دانشگاهها
شهریه هایی که همه از عهده آن برنمی آیند
مشکلات تحصیل خارجی ها در دانشگاههای عربستان
000597.jpg
شبنم جعفرزاده
بسیاری از افرادی که مقیم عربستان به ویژه آنهایی که از نژاد عرب نیستند، با درهای بسته آموزش عالی در این کشور مواجه می شوند. این در حالی است که به علت افزایش متقاضیان ورود به دانشگاه، مؤسسات خصوصی فراوانی در بخش آموزش عالی در این کشور ایجاد شده اند. در حال حاضر با وجود هشت دانشگاه بزرگ و ۷۶ دانشکده در عربستان و فعالیت تعداد زیادی از مؤسسات آموزش عالی خصوصی و حتی دانشگاههای خصوصی، راهی برای تحصیل افراد مقیم عربستان در نظام آموزش عالی این کشور دشوار است. این متقاضیان با موانعی چون زبان، شهریه های گزاف و دیگر مواردی مواجه هستند که ورود به دانشگاههای عربستان را بسیار دشوار ساخته است.
مدیر مدرسه دخترانه سفارت پاکستان در ریاض می گوید برای افراد مقیم در عربستان با توجه به درآمد متوسط شان و داشتن فرزندان  دیگر، شهریه ۴۸ تا ۵۰ هزار ریال عربستان در سال مبلغ بالایی است که همه از عهده آن برنمی آیند.
به اعتقاد وی با وجود گسترش آموزش عالی در عربستان، تحصیل در این کشور هنوز هم بسیار گران است.
این موضوع سبب شده که بسیاری از دختران در خانه مانده و از تحصیلات عالی محروم شوند.
اکنون بیش از ۵ میلیون خارجی در عربستان زندگی می کنند که بیشترشان از جنوب شرقی آسیا به این کشور آمده اند. در میان این افراد عده بسیاری موقعیت شغلی خوبی در کارهای اداری دارند اما در عین حال بسیاری از آنها نیز به حرفه های پایین تر و غیرتخصصی مشغول هستند که درآمد بسیار کمی عایدشان می کند و این گروه هستند که در تأمین نیازهای فرزندان خود با مشکل روبه رو می شوند.
در گزارش عرب نیوز آمده که یکی از متقاضیان مدرسه وزارت پاکستان برای شرکت در دانشگاه، به علت عدم پذیرش در یکی از دانشگاههای عربستان، در کشور خود ادامه تحصیل می دهد زیرا این دانشگاه ظرفیت محدودی برای متقاضیان زن خارجی داشته و تنها در برخی از دانشکده ها دانشجو می پذیرد. این متقاضی جوان با وجود نمرات بالا و معلومات زیاد تقریباً به مرحله پذیرش رسیده بود اما به خاطر شرط گذراندن سه واحد به زبان عربی، ناگزیر از انصراف شد زیرا زبان عربی را به خوبی نمی دانست و قادر به گذراندن این دوره نبود. در نهایت پدرش چاره ای جز فرستادن او برای ادامه تحصیل در پاکستان پیدا نکرد. او که غیر از این دختر دو فرزند دیگر هم دارد می گوید که از عهده مخارج تحصیل آنها در دانشگاههای خصوصی عربستان برنمی آید زیرا برخی از آنها شهریه سالانه ای معادل ۳۵ هزار ریال دارند که با در نظر گرفتن حقوق فعلی آنها تأمین شدنی نیست. به اعتقاد وی ادامه تحصیل در عربستان هم برای دختران و هم برای پسران مشکل است اما برای والدین دخترانی که مجبور به فرستادن آنها برای تحصیل در کشور دیگری هستند، از همه دشوارتر است.
در مورد مشابهی یک دکتر هندی که سه دخترش در بهترین مدارس ریاض در حال تحصیل بود، برای ادامه تحصیل فرزندانش دچار مشکل شده و در نهایت همه آنها ناگزیر به بازگشت به هند شدند. او معتقد است که دختران از این موضوع بیشترین ضربه را می بینند و اگر قادر به بازگشت به کشور خود نباشند، برای ادامه تحصیل در عربستان از کمترین شانس ممکن هم برخوردار نخواهند بود.
اما مشکل به همین موضوع ختم نمی شود چرا که فرهنگ آسیای جنوب شرقی معمولاً شامل روابط نزدیک خانوادگی است و جدا شدن افراد خانواده از یکدیگر بر روابط آنها تأثیر منفی و شدید خواهد داشت. به گفته یکی از مقامات سفارت پاکستان با جدا شدن فرزندان از خانواده، امکان از هم پاشیده شدن خانواده هم وجود دارد چون ممکن است پدر به کار در عربستان ادامه داده و مادر با فرزندان کشور را ترک کنند. به این ترتیب مرد و زن هم از یکدیگر دور خواهند شد. وی افراد مقیم در عربستان را به دو گروه اصلی تقسیم می کند، یک گروه که مرفه بوده و ترجیح می دهند فرزندانشان را برای تحصیل به دانشگاههای اروپا و آمریکا بفرستند. گروه دیگر وضعیت مالی پایین تری داشته و کشور خود را برای ادامه تحصیل فرزندشان انتخاب می کنند. البته جدا از این دو گروه اصلی گروه سومی نیز وجود دارد که از عهده هیچ یک از این دو روش برنمی آیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد