مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

رتبه بندی دانشگاههای دنیا براساس وبومتری در ابتدای ۲۰۱۰

۱۰دانشگاه برتر دنیا
بر اساس رتبه بندی جدید، 10 دانشگاه برتر از میان 6 هزار دانشگاه جهان که بر اساس حجم وب سایت، قابلیت دید، غنای مطالب منتشر شده و پژوهشگران سنجیده شده اند به طور کامل به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. 10 دانشگاه برتر وبومتریک را به ترتیب دانشگاههای MIT، هاروارد، استنفورد، کالیفرنیا برکلی، کرنل، ویسکونسین مدیسن، مینه سوتا، موسسه فناوری کالیفرنیا، ایلینویز و میشیگان تشکیل داده اند در واقع دانشگاههای آمریکا بدون هیچ مانعی تا رتبه 21 جهان را به خود اختصاص داده اند.

رتبه بندی قاره اروپا ؛ انگلیس در صدر

در رتبه بندی قاره اروپا نیز دانشگاههای انگلستان از میان 10 دانشگاه برتر 5 جایگاه را به خود اختصاص داده اند. دانشگاههای کمبریج، اکسفورد، موسسه فدرال فناوری سویس، کالج لندن، هلسینکی، دانشگاه علوم و فناوری نروژ، اوسلو، وین، مادرید و ادینبرگ به ترتیب در 10 جایگاه برتر اروپا قرار گرفته اند. امتیاز این دانشگاهها در سطح جهانی 22 تا 71 اعلام شده است.

رتبه بندی دانشگاهها اروپای شرقی

در بخش اروپای شرقی نیز نام دانشگاههای چارلز، ماساریک، موسکو، جوبلژانا، بوداپست، اتووس لوراند، چک، تارتو،وارسا و دانشگاه بلگراد با امتیاز جهانی 97 تا 299 در 10 رتبه اول به چشم می خورند.
رتبه بندی دانشگاههای آسیا

در رتبه بندی دانشگاههای قاره آسیا، دانشگاههای توکیو، تایوان، کیوتو، هنگ کنگ، تسوکوبا، چنگ کونگ، پکن، سان یات سن، دانشگاه چینی هنگ کنگ و دانشگاه چاو تانگ که رتبه های 24 تا 146 را در سطح جهانی کسب کرده اند. در جایگاههای یک تا 10 قرار دارند.
در آسیای جنوبی نیز کشور هند با رتبه های جهانی 583 تا هزار و 771 تمامی 10 رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

رتبه بندی دانشگاههای جهان عرب

در بخش جهان عرب در رتبه بندی جدید وبومتریک 6 دانشگاه از عربستان، دو دانشگاه از مصر، یک دانشگاه از امارات و یک دانشگاه از لبنان در رتبه های یک تا 10 منطقه ای قرار گرفته اند که امتیاز این دانشگاهها در سطح جهانی 197 تا 716 تعیین شده است.

در بخش اقیانوسه نیز تمامی 10 جایگاه اول به دانشگاههای استرالیا با امتیاز جهاین 77 تا 427 اختصاص یافته است.

همچنین در قاره آفریقا دو دانشگاه مصری و هشت دانشگاه از کشور زامبیا 10 رتبه اول را اشغال کرده اند.

جایگاه ایران در رتبه بندی دانشگاههای دنیا براساس وبومتری

اما کشور ایران به دلیل نداشتن هیچ جایگاهی در میان 500 دانشگاه برتر جهان در میان 45 کشور برتر جایگاهی ندارد و 10 رتبه برتر این جایگاهها به ترتیب به کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، کانادا، تایوان، سوئد، اسپانیا، ژاپن، برزیل و هلند اختصاص یافته است.

همچنین از میان 500 دانشگاه برتر جهان سهم کانادا و آمریکا 180 دانشگاه، اروپا 223 دانشگاه، آسیا 50 دانشگاه، آمریکای لاتین 21 دانشگاه، اقیانوسیه 4 دانشگاه، جهان عرب دو دانشگاه و یک دانشگاه از آفریقا بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایران تنها به دلیل حضور یکی از دانشگاههایش در رتبه 987 جهانی موفق شده است خود را در جدول توزیع رتبه بندی وبومتریک بر اساس کشور در جایگاه 56 قبل از کشورهای جاماییکا، فیلیپین و پورتوریکو و بعد از اوروگوئه و بلغارستان قرار دهد. این کشورها نیز هر کدام از یک دانشگاه با رتبه زیر هزار برخوردار بوده اند.

دانشگاه تهران که در رتبه بندی سال گذشته رتبه 990 را به دست آورده بود امسال با سه رتبه صعود در جایگاه 987 قرار گرفته است. بقیه دانشگاههای ایران دارای رتبه ای بالاتر از هزار هستند.

10 دانشگاه برتر ایران در رتبه بندی وبومتری

 10 دانشگاه ایران که از بهترین امتیاز در این رتبه بندی بهره برده اند به ترتیب دانشگاههای تهران با رتبه 987، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رتبه 1035، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 1135، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه 1924، دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه 1932، دانشگاه صنعتی شریف با امتیاز 1977، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رتبه 2035، دانشگاه شیراز با رتبه 2160، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رتبه 2350 و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه 2364 اعلام شده اند.

یکی از اهداف اصلی رده بندی وب سنجی یا وبومتریک دانشگاههای دنیا ترویج نشریات اینترنتی، حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت، دسترسی به نشریات علمی الکترونیک و سایر دروس دانشگاهی است اما بر پایه تعداد بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت دانشگاهی شده اند استوار نشده اند.

نظرات کاربران:

شما هم نظر خود را مطرح کنید:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد