مبحث

گذر گاه عافیت

مبحث

گذر گاه عافیت

موسو

تاریخچه موسو :

در ابتدا بدلیل ناشناخته بودن کارخانه سازنده موسو در ایران ، به بحث پیرامون این کارخانه می پردازیم .

نام این کارخانه Ssangyong است ، در کشور ما آنرا سانگ یونگ می نامند اما تلفظ صحیح آن سِن گی یون ( Sen Gi Yon ) است . سِن گی یون در زبان کره ای به معنای اژدهایان دو قلو و برگرفته از یک افسانه قدیمی است.

......


گروه تجاری سِن گی یون در سال ۱۹۳۹ در کره تاسیس شد ، این شرکت در آن زمان در زمینه های متفاوتی فعال بود ، ولی تولید کننده خودرو نبود تا اینکه در سال ۱۹۸۶ در پی خرید کمپانی Hadongwhan که از سال ۱۹۵۴ تولید کننده خودروهای 4WD و کامیونت بود و تغییر نام آن به سِن گی یون ، فعالیت خودروسازی خود را آغاز نمود . در سال ۱۹۹۱ همکاری سِن گی یون با کارخانه مرسدس بنز آغاز گردید و برطبق آن موتورهای ( قلب تپنده ) بنز از سال ۱۹۹۳ بر روی خودروهای این کارخانه قرار گرفت.

سِن گی یون در سال ۱۹۹۳ تولید موسو را آغاز نمود ، در سال ۱۹۹۷ با دیگر شرکت خودروساز کره ای ، دوو ، متحد شد و از سال ۱۹۹۸ خودروی موسو علاوه بر تولید در کارخانه سِن گی یون در کارخانه دوو نیز تولید می شد و البته با نام Daewoo Musso . اما در سال ۲۰۰۰ با اعلام ورشکستگی کارخانه دوو ، همکاری دوو و سِن گی یون به پایان رسید و کارخانه سِن گی یون به صورت مستقل تولید خودرو را با همکاری مرسدس بنز ادامه داد و در تاریخ ۹/۱۱/۸۱ بود که تولید موسو در ایران توسط شرکت خودروسازی مرتب ، که تولید کننده خودروهای لندرور با نام پاژن نیز هست ، آغاز گردید.

تولیدات سِن گی یون اکثراً (Sport Utility Vehicle (SUV است ، محصولات SUV سِن گی یون Korando ، Musso و Rexton نام دارند .

دیگر محصولات این کارخانه یک مدل (Sport Utility Truck (SUT به نام Musso Sport ، که همان وانت موسو است و یک مدل سدان به نام Chairman می باشد که همگی آنها دارای موتورهای مرسدس بنز هستند . حال به بحث اصلی یعنی خود موسو می پردازیم:

این خودرو توسط شخصی به نام Ken Greenly از بخش هنر کالج سلطنتی لندن طراحی شده و همانطور که گفته شد تولید آن از سال ۱۹۹۳ آغاز گردیده و کماکان ادامه دارد و در تمامی مدلهای آن نیز از موتورهای بنز استفاده می شود ، موتورهای نصب شده بر روی این خودرو ، توسط تولید کننده کره ای به شرح زیر است:

موتور بنزینی ۶ سیلندر ۳۲۰۰ سی سی ( همان موتور بنز E320EL )
موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی سی ( همان موتور بنز E230EL )
موتور دیزلی ۵ سیلندر ۲۹۰۰ سی سی ( 602TD )
موتور دیزلی ۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی سی ( 601TD همان موتور بنز V230 )


اما شرکت خودروسازی مرتب تنها مدلهای بنزینی را برای بازار ایران در نظر گرفت و مدلهای ۴ سیلندر (دنده ای ) و ۶ سیلندر ( اتوماتیک و دنده ای ) ، را به بازار عرضه کرد ، البته تولید نوع ۴ سیلندر آن در حال حاضر متوقف می باشد ، اما بر پایه پیش فروش جدید این خودرو ، برای تحویل در ۳ ماه آینده ، به نظر می رسد تولید آن مجددا آغاز خواهد شد .





موسو ( ۶ سیلندر ) ، از لحاظ دارا بودن تجهیزات پیشرفته ایمنی و رفاهی در حد بالایی قرار دارد ، در بخش ایمنی ، این خودرو علاوه بر داشتن تجهیزاتی چون Air Bag ، میله های درون دربها و ترمز ABS ، دارای سیستمهایی برای حفظ تعادل در سر پیچها و هنگام ترمز کردن می باشد ، همچنین سیستمهای پیشرفته ای برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در محیط های کوهستانی ، باتلاقی و یا لغزنده تعبیه گردیده است.

در اینجا به اختصار به معرفی این سیستمها می پردازیم

(Automatic Brake Differential (ABD
این سیستم که با نام TCS نیز شناخته می شود برای گذر از محلهای لغزنده بکار می رود ، حالتی را فرض کنید که یک یا چند چرخ خودرو در محلی لغزنده یا گل آلود گیر کنند ، چرخهای مورد نظر به صورت درجا می چرخند و خودرو بدون حرکت در جایش باقی می ماند ، حتی در صورت گل آلود بودن سطح ، چرخ بیشتر و بیشتر به داخل گل و لای فرو می رود ، اما با کمک سیستم ABD این اتفاق نخواهد افتاد چرا که این سیستم با تشخیص هرزگردی چرخ و با کمک سیستم ABS چرخ یا چرخهای مورد نظر را با گرفتن و رها کردن ترمز از حالت هرزگردی خارج ، و با انتقال نیرو به چرخ یا چرخهای درگیر با سطح غیر لغزنده ، خودرو را از آن محیط بیرون می آورد.

(Electronic Control Suspension (ECS
با کنترل سرعت و وضعیت رانندگی ، از چرخش و انحراف خودرو در پیچها جلوگیری میکند و بوسیله دکمه ECS/Sport بر روی داشبورد نیز قابل کنترل می باشد

(Electronic Brakeforce Distributoin (EBD
این سیستم مکملی است برای سیستم ABS ، که با تقسیم نیروی ترمز به میزان لازم برای اکسل های جلو و عقب ، ماکزیمم تاثیر سیستم ترمز رابرآورده می سازد ، در نتیجه پایداری خودرو ؛ با هر باری و تحت هر نوع شرایط جاده ای حفظ می گردد ، این سیستم همچنین با تقسیم نیروی ترمز بین چرخهای عقب از چرخش خودرو هنگام ترمز کردن در سر پیچ ها نیز جلوگیری می کند

(Torque On Demand (TOD
میزان قدرت مورد نیاز برای اکسل های جلو و عقب را براساس دریافت اطلاعات از واحد کنترل در شرایط مختلف تغییر می دهد ؛ بدین شکل که چند درصد از قدرت در چرخهای جلو و چند درصد در چرخهای عقب باشد و بدین شکل خودرو در محیط های مختلف هندلینگ مناسبی خواهد داشت و از محیط های لغزنده نیز براحتی عبور می کند در شکل زیر می توانید چگونگی عملکرد TOD را در مواجه با محیط های مختلف ببینید.

تصویر

علاوه بر سیستم فوق امکان تغییر سیستم تعلیق از حالت 2H ( برای رانندگی در جاده های شهری) به 4H ( برای حرکت در جاده های کوهستانی و لغزنده با سرعت بالا ) و 4L ( برای حرکت در جاده های صعب العبور با سرعت پایین و قدرت بالا ) به صورت دستی و بوسیله دکمه نصب شده بر روی داشبورد نیز امکانپذیر است .

از دیگر مواردی که برای بالابردن ایمنی سرنشینان موسو درنظر گرفته شده ، قفل شدن دربهای خودرو در سرعتهای بالای ۵۰ کیلومتر به صورت خودکار می باشد ، همچنین در صورت وارد شدن ضربه به خودرو در سرعت های بالای ۱۵ کیلومتر نیز ، در صورتی که سنسورها ضربه دیگری را احساس نکنند دربهای خودرو به صورت خودکار باز خواهند شد.

علاوه بر سیستم های رایج در کلیه خودروها از جمله شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، کولر ،Sunroof ، آینه های برقی مجهز به گرمکن ، صندلی برقی راننده ، تنظیم کننده قوس صندلی راننده و ..... موسو تجهیزات دیگری چون Armset (جادستی)های کناری برای سرنشینان عقب ؛ سیستم ضد سرقت Imoblizer جهت چک کردن کد مخصوص بین کلید و ECU در هنگام استارت زدن و قطع سیستم انژکتور در صورت صحیح نبودن این کد ؛ آینه داخل خودرو مجهز به نور برگردان اتوماتیک جهت تنظیم میزان تابش نور چراغهای دیگر خودروها ، به صورتی که چشم راننده را آزار ندهد و هچنین آفتابگیر دوقلو برای راننده که در شکل مشاهده می کنید و Cruise Control که برای خودرویی با این خصوصیات ضروری به نظر میرسد ، را داراست ، اما متأسفانه برای مدل های موجود در ایران دو مورد آخر یعنی آفتابگیر دوقلو و Cruise Control در نظر گرفته نشده !

تصویر

لازم به ذکر است که موارد بالا مربوط به موسوی ۶ سیلندر اتوماتیک می باشد و در مدل ۶ سیلندر دنده ای ECS ، Sunroof و صندلی برقی حذف شده و در مدل ۴ سیلندر نیز علاوه بر تجهیزات بالا ، تقریبا کلیه سیستم های مربوط به تعادل و ایمنی ، از جمله Airbag ، TOD ، ABD و ... ، حذف گردیده و با قیمتی مشابه با رونیز عرضه می گردد

بطور کلی موسوی ۶ سیلندر اتوماتیک در مقایسه با خودروهای هم ردیف خود ( در سطح بین المللی ) ، از لحاظ زیبایی ظاهری و برخی سیستم های رفاهی در رده پایین تری قرار دارد ولی در دیگر موارد خصوصا در زمینه سیستم های تعلیق و تعادل ، قابلیت رقابت با این خودروها را داراست. اما در سطح کشور تنها دو خودروی SUV دیگر وجود دارد ، رونیز و سرانزا ، که این دو خودرو به هیچ عنوان قابلیت رقابت با موسو ( ۶ سیلندر ) را ندارند و حتی از لحاظ قیمت نیز پرداخت ۱۰ تا ۱۴ میلیون بیشتر ، برای در اختیار داشتن تجهیزات موسو ، کاملا مقرون به صرفه به نظر می آید ، بدلیل اینکه مطلب بعدی ما درباره رونیز خواهد بود ، از توضیحات بیشتر صرف نظر کرده و قضاوت را پس از خواندن مقاله " ناگفته ها درباره رونیز " به شما می سپارم .

نظرات 1 + ارسال نظر
ابراهیم رزاقی شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 22:44 http://www.naryan.com

سلام بر جناب آقای شریف کاظمی عزیز بنده نیز اهل روستای ناریان طالقان هستم از دیدن وبلاگ شما خوشحال شدم وبرخود بالیدم خوب مینویسید خاطراتتان رامطالعه نمودم خداوند مادرتان را رحمت نماید وطول عمر به پدرتان بدهد شما نیز در سلامت باشید به سایت ناریان هم سری بزنید خوشحال میشیم که از نقطه نظرات شما بهرمند شویم آرزوی توفیق برایتان دارم .ارادتمند ابراهیم رزاقی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد